Odpowiedź ministra skarbu państwa
na zapytanie nr 3656
w sprawie prywatyzacji spółki Uzdrowisko Horyniec sp. z o.o.
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do zapytania pana posła Jana Burego z dnia 4 marca 2013 r., nr SPS-024-3656/13, w sprawie prywatyzacji spółki Uzdrowisko Horyniec sp. z o.o. z siedzibą w Horyńcu-Zdroju poniżej przedstawiam odpowiedzi na zawarte w zapytaniu poselskim pytania.
1. Czy zbycie przez Skarb Państwa większości udziałów w spółce Uzdrowisko Horyniec sp. z o.o. inwestorowi prywatnemu gwarantuje jej rozwój i utrzymanie miejsc pracy?
W związku z tym, że przyjęty przez Radę Ministrów plan prywatyzacji na lata 2012-2013 zakłada prywatyzację spółki Uzdrowisko Horyniec sp. z o.o. Ministerstwo Skarbu Państwa prowadzi działania zmierzające do sprzedaży udziałów spółki na rzecz potencjalnego inwestora wybranego w trybie negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia.
W trwającym od dnia 12 lipca 2012 r. (publikacja zaproszenia do negocjacji) procesie prywatyzacji spółki biorą udział dwa podmioty:
1) Eskulap G. Czarnecki sp. z o.o. z siedzibą w miejscowości Rachanie,
2) Specjalistyczny Gabinet Reumatologiczny Lekarz Medycyny Beata Bogusz-Dukacz z siedzibą w Horyńcu-Zdroju i Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe DUKAT Witold Dukacz z siedzibą w Lubaczowie.
Od dnia 1 lutego 2013 r. zdecydowano o prowadzeniu negocjacji równoległych przy prywatyzacji spółki z udziałem dwóch powyższych podmiotów. W związku z tym Ministerstwo Skarbu Państwa kontynuuje podjęte na podstawie publicznego zaproszenia negocjacje przy prywatyzacji spółki zmierzające do wynegocjowania z jednym z potencjalnych inwestorów satysfakcjonujących warunków sprzedaży udziałów spółki.
Dotychczasowe doświadczenia Ministerstwa Skarbu Państwa potwierdzają, że prywatyzacja spółek uzdrowiskowych jest skutecznym sposobem pozyskania dodatkowego kapitału i zapewnienia stabilnego ich rozwoju z korzyścią nie tylko dla pracowników prywatyzowanych spółek i mieszkańców gmin uzdrowiskowych, ale również pacjentów, którzy będą mogli liczyć na wyższy standard oferowanych usług w ramach świadczeń NFZ.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że Ministerstwo Skarbu Państwa jest zainteresowane zachowaniem funkcji leczniczo-uzdrowiskowych spółek i utrzymaniem przez potencjalnego inwestora ich statusu uzdrowiskowego, co ma odzwierciedlenie w podpisywanych umowach prywatyzacyjnych.
Ponadto uprzejmie informuję, że po zakończeniu z wyłonionym inwestorem etapu negocjacji dotyczących głównych parametrów transakcji Ministerstwo Skarbu Państwa umożliwia inwestorowi podjęcie negocjacji ze związkami zawodowymi działającymi przy uzdrowisku w sprawie pakietu socjalnego, ale nie jest stroną prowadzonych uzgodnień i nie ma wpływu na ich treść.
Stosowane w umowach prywatyzacyjnych spółek uzdrowiskowych zapisy dotyczące zobowiązania potencjalnego inwestora do kontynuowania działalności uzdrowiskowej czy do reinwestowania zysku mają na celu zapewnienie dalszego rozwoju spółki, a możliwość wynegocjowania przez potencjalnego inwestora z pracownikami spółki pakietu socjalnego ma prowadzić do gwarancji utrzymania miejsc pracy.
W opinii Ministerstwa Skarbu Państwa zbycie udziałów spółki na rzecz prywatnego inwestora jest sposobem na poprawienie konkurencyjności spółki, jej funkcjonowania na rynku usług lecznictwa uzdrowiskowego, a tym samym na zwiększenie możliwość jej rozwoju i utrzymania miejsc pracy.
2. Czy prywatyzacja uzdrowiska i de facto utrata przez Skarb Państwa wpływu na jego funkcjonowanie nie ograniczy przeciętnym obywatelom dostępu do świadczeń i usług zdrowotnych?
Spółki uzdrowiskowe funkcjonują w oparciu m.in. o ustawę z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 651). Zgodnie z art. 17 ww. ustawy nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym sprawują minister właściwy do spraw zdrowia i wojewoda, a w odniesieniu do lecznictwa uzdrowiskowego prowadzonego w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych odpowiednio ci ministrowie w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia. Natomiast wojewoda sprawuje nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym prowadzonym przez zakłady lecznictwa uzdrowiskowego na obszarze województwa przy pomocy naczelnego lekarza uzdrowiska. W związku z powyższym niezależnie od struktury właścicielskiej uzdrowisko będzie podlegać nadzorowi, o którym mowa powyżej.
Jednocześnie minister właściwy do spraw zdrowia określa kierunki działalności uzdrowisk w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego, ustala kierunki lecznicze dla poszczególnych uzdrowisk w oparciu o naturalne surowce o potwierdzonych właściwościach leczniczych i klimat, monitoruje zachowanie warunków leczniczych i środowiskowych warunkujących przyznanie i utrzymanie statusu uzdrowiska albo statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej oraz określa wymagania, jakie powinny spełniać zakłady lecznictwa uzdrowiskowego i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego. Natomiast równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz zasady powszechnego obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego regulują odrębne przepisy - ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
Proszę mieć również na uwadze, że przy kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych, które odbywa się w trybie publicznym, Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje się jedynie ich jakością oraz ceną, a nie formą własności danego podmiotu.
Dziękując za zainteresowanie tematem prywatyzacji Uzdrowiska Horyniec sp. z o.o., mam nadzieję, że przedłożone odpowiedzi w sposób wyczerpujący wyjaśniają zawarte w zapytaniu kwestie i wątpliwości pana posła.
Z poważaniem
Minister
Mikołaj Budzanowski
Warszawa, dnia 8 kwietnia 2013 r.