Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 26146
w sprawie możliwości przyspieszenia budowy węzłów Łagów i Myszęcin na nowo powstałym odcinku autostrady A2
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację pani poseł Bożenny Bukiewicz, z dnia 23 kwietnia 2014 r. (znak: SPS-023-26146/14), w sprawie możliwości przyspieszenia budowy węzłów Łagów i Myszęcin na autostradzie A2 uprzejmie przekazuję na ręce Pani Marszałek następujące wyjaśnienia.
Słusznie pani poseł zaznaczyła na wstępie interpelacji, budowę węzłów Łagów oraz Myszęcin przewidziano w umowie o budowę i eksploatację odcinka II autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl, zawartej w dniu 30 sierpnia 2008 r. pomiędzy ministrem infrastruktury a spółką Autostrada Wielkopolska II SA, w której określono także fazy, w jakich zostaną one zrealizowane. Zgodnie z zapisami tejże umowy przystąpienie do realizacji węzła Łagów nastąpi w fazie VII, natomiast węzła Myszęcin - w fazie VIII. Strony umowy uzgodniły również, iż realizacja omawianej fazy VII i fazy VIII nastąpi po przekroczeniu na danym odcinku odpowiedniego poziomu swobody ruchu. Prognozy średniego ruchu dobowego oraz prowadzone na bieżąco analizy ruchowe na odcinkach między planowanymi węzłami wskazują, iż budowa przedmiotowych węzłów nastąpi najwcześniej ok. 2030 r.
Jednocześnie pragnę poinformować, że wcześniejsza budowa węzłów Łagów i Myszęcin była przedmiotem korespondencji ze spółką Autostrada Wielkopolska II, w której spółka przedstawiła stanowisko, że jest gotowa podjąć się realizacji dodatkowych węzłów na autostradzie płatnej wraz z budową infrastruktury do poboru opłat oraz przebudową istniejących centralnych systemów informatycznych, jednakże pod warunkiem że zostanie zapewnione przez stronę publiczną pełne finansowanie inwestycji, obejmujące 100% kosztów budowy. Jednak należy również uwzględnić koszty eksploatacji węzłów, w tym infrastrukturę związaną z poborem opłat, które trzeba będzie ponosić przez cały okres użytkowania. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że strony umowy przewidziały możliwość realizacji węzłów Łagów i Myszęcin, przy czym termin ich realizacji uzależniły od przesłanki ekonomicznej (osiągnięcia określonego poziomu ruchu).
Na dzień dzisiejszy Skarb Państwa nie dysponuje środkami wystarczającymi na sfinansowanie inwestycji, nawet w przypadku 50% udziału w kosztach samorządu oraz prywatnych przedsiębiorców. Należy dodatkowo wskazać, że minister infrastruktury i rozwoju nawiązał dialog z samorządem województwa i wystąpił do marszałka województwa lubuskiego z prośbą o przedstawienie, jaką kwotą dysponują władze województwa na poniesienie kosztów budowy oraz kto i w jaki sposób zapewniłby środki na utrzymanie jednego z wyżej wymienionych węzłów. Resort obecnie oczekuje na stanowisko władz.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Zbigniew Rynasiewicz
Warszawa, dnia 28 maja 2014 r.