Odpowiedź na zapytanie nr 8256
w sprawie modernizacji linii kolejowej E59 Poznań - Wrocław
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Sławomir Żałobka
Warszawa, 22-06-2015
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na zapytanie nr 8256 posła Wojciecha Ziemniaka, przekazane w dniu 29 maja br. w sprawie modernizacji linii kolejowej E59 Poznań – Wrocław, przedstawiam poniższe informacje.
Modernizacja linii kolejowej nr E59 w obrębie miasta Czempiń realizowana jest w ramach projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń – Poznań” finansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Projekt ujęty jest w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do 2015 roku. Roboty budowlane mają charakter modernizacji o wielobranżowym zakresie i wysokim stopniu złożoności. Modernizacja obejmuje wszystkie branże (m.in. torową, elektroenergetyczną, systemu sterowania ruchem kolejowym, telekomunikację, układy drogowe), co pozwoli na dostosowanie linii do prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i do prędkości 120 km/h w ruchu towarowym oraz nacisku na oś 221 kN. Celem prac modernizacyjnych jest również poprawa stanu połączeń kolejowych na linii E59, wchodzącej w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T oraz dostosowanie do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego.
Podstawowym celem budowy ekranów akustycznych, jest zapewnienie należytej ochrony akustycznej na przedmiotowym terenie. Wydatkowanie środków w tym zakresie odbywa się m.in. z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Możliwość zmiany ekranów w obrębie miasta Czempiń na przeźroczyste została przeanalizowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju i PKP PLK S.A.
Na obecnym etapie realizacji projektu brak jest możliwości zmiany wypełnienia ekranów, ze względu na zapis punktu I.8 postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu nr WOO-II.4242.34.2012.EM z dnia 10 czerwca 2013 r., który dopuszcza zastosowanie przeźroczystych ekranów akustycznych jedynie w pobliżu przejazdu drogowego, jeżeli wymagać tego będą względy widoczności i bezpieczeństwa oraz trwające postępowanie przetargowe pn. „Wykończeniowe roboty modernizacyjne na linii kolejowej E59 w ramach Projektu POIiŚ 7.1-5.1 „Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń – Poznań””. Otwarcia ofert w ww. postępowaniu dokonano w dniu 1 czerwca br.
Zmiana wypełnienia ekranów akustycznych spowoduje konieczność zmiany pozwolenia na budowę z uwagi na inne właściwości paneli odbijających oraz przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Obecnie, bez przeprowadzenia ponownej analizy akustycznej i nowych, zmienionych projektów budowlanych, nie ma możliwości określenia kosztów zmiany ekranów z uwagi na brak podstawowych informacji dotyczących lokalizacji, długości i wysokości nowych ekranów. Ponadto koszt ten stanowiłby koszty niekwalifikowane w projekcie, gdyż nie jest uwzględniony w umowie o dofinansowanie projektu z UE.
W przypadku wprowadzenia zmian odnośnie ekranów akustycznych realizacja robót znacznie się opóźni i utracone zostaną środki unijne, a warto nadmienić, że w obecnie trwającym postępowaniu przetargowym jest możliwość rozliczenia części robót w ramach perspektywy unijnej 2007-2013 i otrzymania refundacji.
Odnośnie braku bezkolizyjnych skrzyżowań z ruchem pieszym lub samochodowym informuję, że ilość budowanych przejść naziemnych bądź podziemnych w każdej gminie należy rozpatrywać indywidualnie. Konieczność budowy skrzyżowań bezkolizyjnych reguluje § 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz.U.1996.33.144 z późn. zm.). Natomiast poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych to także podniesienie kategorii danego przejazdu poprzez montaż urządzeń zabezpieczających wyższej kategorii i takie zostaną zastosowane na terenie Gminy Czempiń. W ramach projektu zmodernizowane zostaną przejazdy w km 133,305 (łączący ulice Kościańskie Przedmieście i 24 Stycznia) oraz w km 133,505. Ponadto w ramach projektu wykonane zostanie przejście podziemne w km 132,881 łączące obie części miasta. Zastosowane w projekcie rozwiązania zapewniają właściwy poziom bezpieczeństwa dla mieszkańców.
Uprzejmie informuję, że wszelkie uwagi dotyczące przyjętych rozwiązań projektowych, można było wnosić na etapie toczących się wcześniej postępowań administracyjnych. PKP PLK S.A. zapewniła możliwość składania uwag i wniosków dotyczących przedmiotowego projektu, m.in. poprzez wywieszanie stosownych obwieszczeń na tablicy ogłoszeń (w tym dotyczących pozwoleń na budowę) w Urzędzie Gminy w Czempiniu. Wprowadzenie korekt do projektu budowlanego obejmującego modernizację linii kolejowej E59 w sąsiedztwie ulic Kościańskie Przedmieście oraz 24 stycznia w Czempiniu było możliwe na etapie procedowania przez Wojewodę Wielkopolskiego wniosku o wydanie pozwolenia na budowę dla st. Czempiń w dniach 11 kwietnia – 2 maja 2013 r. oraz 25 czerwca – 10 lipca 2013 r. W powyższych terminach nie złożono żadnych uwag ani wniosków, do których PKP PLK S.A. mogłaby się odnieść.
Łączę wyrazy szacunku
Sławomir Żałobka
Podsekretarz Stanu