Interpelacja nr 23666
do ministra infrastruktury i rozwoju
w sprawie uruchomienia sieci viaTOLL pomimo niezakończenia budowy wszystkich planowanych punktów elektronicznego poboru opłat
Szanowna Pani Minister! Prasa donosi, że w październiku ub.r. Najwyższa Izba Kontroli oceniła przygotowanie i funkcjonowanie sieci viaTOLL, która umożliwia elektroniczny pobór opłat za przejazdy samochodów ciężarowych po drogach publicznych. Sieć zastąpiła system winiet, uznawany za nieefektywny. Krajowy system poboru opłat (KSPO) został uruchomiony 1 lipca 2011 r. Sieć viaTOLL uruchomiono niespełna osiem miesięcy później. Założono, że do końca 2018 r. system ma wygenerować 12 mld zł przychodu budżetu państwa. Tymczasem badający cały proces kontrolerzy NIK stwierdzili, że sieć viaTOLL została uruchomiona pomimo niezakończenia budowy wszystkich planowanych punktów elektronicznego poboru opłaty (uruchomiono ok. 100 z ponad 400 bramownic). Tym samym do września 2011 r. elektroniczny system poboru opłat był nieszczelny.
W związku z powyższym pytam Panią Minister:
1. Dlaczego sieć viaTOLL została uruchomiona pomimo niezakończenia budowy, co oznaczało, że elektroniczny system poboru opłat był nieszczelny?
2. Jakie koszty wygenerował problem nieszczelności sieci viaTOLL?
Poseł Anna Elżbieta Sobecka
Toruń, dnia 9 stycznia 2014 r.