opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie działań MSP jako organu nadzoru właścicielskiego wobec spółki Skarbu Państwa Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich i Turystycznych ˝Kraków˝ w Krakowie, a w szczególności planowanej przez zarząd tej spółki likwidacji Zespołu Szkół Zawodowych ˝Budostal˝

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 1882

w sprawie działań MSP jako organu nadzoru właścicielskiego wobec spółki Skarbu Państwa Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich i Turystycznych ˝Kraków˝ w Krakowie, a w szczególności planowanej przez zarząd tej spółki likwidacji Zespołu Szkół Zawodowych ˝Budostal˝

   Odpowiadając na interpelację poselską pana posła Andrzeja Dudy, przekazaną przy piśmie z dnia 17 lutego 2012 r., znak: SPS-023-1882/12, w sprawie działań MSP, jako organu nadzoru właścicielskiego wobec spółki Skarbu Państwa Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich i Turystycznych ˝Kraków˝ w Krakowie, a w szczególności planowanej przez zarząd tej spółki likwidacji Zespołu Szkół Zawodowych ˝Budostal˝ przedstawiam poniższe informacje:

   Ad 1. Czy przeprowadzono kontrolę zasadności i celowości działań podejmowanych przez Zarząd Spółki Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich i Turystycznych ˝Kraków˝ w Krakowie sp. z o.o. w ramach ˝Krajowego programu restrukturyzacji˝?

   Zarząd opracował ˝Program restrukturyzacji Przedsiębiorstwa Usług Hotelarskich i Turystycznych ˝Kraków˝ w Krakowie sp. z o.o. na lata 2012-2016˝, który został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Nadzorczą. Celem tego programu jest wzmocnienie sytuacji finansowej spółki, racjonalizacja kosztów, przeprowadzenie restrukturyzacji majątkowej oraz realizacja niezbędnych zadań remontowych na posiadanym majątku spółki. Realizacja ww. programu restrukturyzacji wynika przede wszystkim z potrzeby rachunku ekonomicznego i dopasowania do realiów rynkowych. Z przeprowadzonej przez spółkę analizy zasobów majątkowych wynika jednoznacznie, że posiadany majątek jest w dużym stopniu zamortyzowany, a jego stan techniczny wymaga znacznych nakładów finansowych. Efektem podjęcia przez spółkę działań restrukturyzacyjnych będzie poprawa stanu technicznego obiektów, podniesienie ich wartości oraz dostosowanie ich standardów do zaspokojenia oczekiwań klientów, co w dalszej perspektywie umożliwi zachowanie przychodów na niezmienionym poziomie.

   Należy podkreślić, iż realizacja ww. programu restrukturyzacji jest monitorowana przez Radę Nadzorczą spółki oraz Departament Nadzoru Właścicielskiego w Ministerstwie Skarbu Państwa. Zarząd spółki został zobowiązany do nadsyłania miesięcznych sprawozdań dotyczących stanu realizacji działań naprawczych, zaś Rada Nadzorcza do ich opiniowania. Ponadto działania organów spółki, w tym wyniki ekonomiczno-finansowe spółki są podstawowym kryterium oceny działalności organów spółki.

   Ad 2. Czy planowana przez zarząd spółki likwidacja Zespołu Szkół Zawodowych ˝Budostal˝ na os. Kościuszkowskim 2a w Krakowie jest zasadna w sytuacji, gdy szkoła dynamicznie się rozwija i nie korzysta z bieżących środków finansowych spółki?

   Jak nadmieniono powyżej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa decyzja o zamiarze likwidacji Zespołu Szkół Zawodowych ˝Budostal˝ na os. Kościuszkowskim 2a w Krakowie należy do kompetencji zarządu spółki.

   Ministerstwo Skarbu Państwa realizuje nadzór nad ww. spółką, podejmując działania zgodnie z przepisami prawa określonymi w Kodeksie spółek handlowych oraz w Akcie Założycielskim Spółki. W świetle obowiązujących przepisów Ministerstwo Skarbu Państwa nie posiada uprawnień do wydawania Zarządowi wytycznych dotyczących działań restrukturyzacyjnych oraz decyzji o likwidacji Zespołu Szkół Zawodowych ˝Budostal˝ w Krakowie.

   Ad 3. Czy planowana przez zarząd spółki likwidacja Zespołu Szkół Zawodowych ˝Budostal˝ na os. Kościuszkowskim 2a w Krakowie jest zgodna z polityką rządu i ministra skarbu państwa w odniesieniu do placówek szkolnictwa zawodowego?

   Działalność oświatowa uregulowana jest ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), zgodnie z którą minister właściwy do spraw oświaty i wychowania koordynuje i realizuje politykę oświatową państwa i współdziała w tym zakresie z wojewodami oraz z innymi organami i jednostkami organizacyjnymi właściwymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty.

   Procedura prawna likwidacji szkoły została uregulowana w treści art. 59 ust. 1 ww. ustawy: szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także odpowiednio o tym samym lub zbliżonym profilu kształcenia ogólnozawodowego albo kształcącej w tym samym lub zbliżonym zawodzie. Organ prowadzący szkołę jest zobowiązany co najmniej 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów), właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu.˝

   Wydaje się, że istotne ustawowe procedury w sposób wystarczający chronią działalność i funkcjonowanie szkół. Likwidacja szkoły może nastąpić po spełnieniu określonych warunków, m.in. konieczne jest uzyskanie opinii kuratora oświaty.

   Z dokumentacji będącej w posiadaniu Ministerstwa Skarbu Państwa wynika, że Zarząd Spółki Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich i Turystycznych ˝Kraków˝ w Krakowie sp. z o.o. skierował do prezydenta miasta Krakowa pismo dotyczące zamiaru likwidacji przedmiotowej szkoły, przedkładając wymagane dokumenty oraz podjął czynności zmierzające do zapewnienia wszystkim uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, przedstawiając jako potwierdzenie dokumentację w przedmiotowej sprawie.

   Mając powyższe na uwadze oraz fakt, iż proces likwidacji wywołuje niepokoje społeczne, pragnę podkreślić, że organy spółki dążą do przeprowadzenia powyższego procesu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa a także w sposób możliwie najmniej uciążliwy dla uczniów.

   Ad 4. Czy możliwe jest wyodrębnienie z majątku spółki oferowanego do przetargu publicznego na nabycie udziałów Spółki Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich i Turystycznych ˝Kraków˝ w Krakowie sp. z o.o. części mienia w postaci nieruchomości położonej na os. Kościuszkowskim 2a w Krakowie, zabudowanej budynkiem wykorzystywanym przez zespół szkół, w którym od 1967 r. realizowane są cele dydaktyczno-edukacyjne?

   Ministerstwo Skarbu Państwa nie dokonuje zbycia poszczególnych elementów majątku spółki. Zgodnie z Aktem Założycielskim Spółki ewentualna sprzedaż przez zarząd nieruchomości spółki może nastąpić na wniosek organów spółki, zarządu spółki i Rady Nadzorczej, po uzyskaniu zgody Zgromadzenia Wspólników w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lutego 2007 r. w sprawie określenia sposobu i trybu organizowania przetargu na sprzedaż składników aktywów trwałych przez spółkę powstałą w wyniku komercjalizacji (Dz.U. Nr 27, poz. 177, z późn. zm.).

   Jednocześnie informuję, iż Zarząd Województwa Małopolskiego rozważa możliwość złożenia do ministra skarbu państwa wniosku o nieodpłatne przekazanie samorządowi województwa małopolskiego udziałów Spółki Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich i Turystycznych ˝Kraków˝ w Krakowie sp. z o.o., co może mieć wpływ na decyzję odnośnie do likwidacji Zespołu Szkół Zawodowych ˝Budostal˝.

   Sekretarz stanu

   Jan Bury

   Warszawa, dnia 9 marca 2012 r.