Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na zapytanie nr 2371
w sprawie wdrożenia przepisów unijnych dotyczących zasad kontroli nad klinikami leczenia niepłodności
Szanowna Pani Marszałek! Uprzejmie informuję, iż skierowane do pana Donalda Tuska, prezesa Rady Ministrów, zapytanie pani poseł Haliny Szymiec-Raczyńskiej, przekazane przy piśmie z dnia 30 października br. (znak: SPS-024-2371/12) w sprawie zasad kontroli nad klinikami leczenia niepłodności, zostało przekazane do Ministerstwa Zdrowia. W związku z powyższym proszę Panią Marszałek o przyjęcie następujących informacji.
W odpowiedzi na dwa pierwsze pytania, dotyczące braku wdrożenia przepisów unijnych do polskiego porządku prawnego, uprzejmie informuję, że wspomniane przepisy dotyczą następujących aktów prawnych:
- dyrektywy 2004/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie ustalenia norm jakości i bezpiecznego oddawania, pobierania, testowania, przetwarzania, konserwowania, przechowywania i dystrybucji tkanek i komórek ludzkich,
- dyrektywy Komisji 2006/17/WE z dnia 8 lutego 2006 r. wprowadzającej w życie dyrektywę 2004/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do niektórych wymagań technicznych dotyczących dawstwa, pobierania i badania tkanek i komórek ludzkich,
- dyrektywy Komisji 2006/86/WE z dnia 24 października 2006 r. wykonującej dyrektywę 2004/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie wymagań dotyczących możliwości śledzenia, powiadamiania o poważnych i niepożądanych reakcjach i zdarzeniach oraz niektórych wymagań technicznych dotyczących kodowania, przetwarzania, konserwowania, przechowywania i dystrybucji tkanek i komórek ludzkich (naruszenie nr 2010/0707),
które w większości zostały wdrożone do polskiego porządku prawnego przez ustawę z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów oraz przez przepisy wykonawcze do tej ustawy. Jednocześnie należy podkreślić, że Komisja Europejska monitoruje poziom wdrożenia ww. dyrektyw i stale współpracuje z Ministerstwem Zdrowia w tym zakresie.
Należy także zauważyć, iż w ostatnich latach do Sejmu wpłynęło kilka projektów ustaw regulujących zagadnienia związane z zapłodnieniem pozaustrojowym, nad jednym z nich Sejm podjął szczegółowe prace, jednakże nie zdążył ich zakończyć przed ukończeniem danej kadencji, a projekt został objęty zasadą dyskontynuacji.
Odnosząc się do zapytania na temat kontroli Ministerstwa Zdrowia nad klinikami leczenia niepłodności, które funkcjonują w ramach niepublicznego rynku usług zdrowotnych, pragnę poinformować, iż minister zdrowia nie posiada kompetencji, które umożliwiłyby sprawowanie nadzoru i kontroli nad rynkiem usług z zakresu in vitro. W zakresie kontroli, zgodnie z załącznikiem 1. do zarządzenia ministra zdrowia z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia, minister zdrowia jest upoważniony do kontroli zewnętrznych w jednostkach podległych lub nadzorowanych.
W odpowiedzi na pytanie dotyczące braku dostępu do diagnostyki i leczenia niepłodności uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego finansowane ze środków publicznych jest leczenie niepłodności w następujących rozpoznaniach według międzynarodowej klasyfikacji chorób i problemów zdrowotnych ICD-10:
1) N97.0 Niepłodność kobieca związana z brakiem jajeczkowania,
2) N97.1 Niepłodność kobieca pochodzenia jajowodowego,
3) N97.2 Niepłodność kobieca pochodzenia macicznego,
4) N97.3 Niepłodność kobieca pochodzenia szyjkowego,
5) N97.4 Niepłodność kobieca związana z czynnikami męskimi,
6) N97.8 Niepłodność kobieca innego pochodzenia,
7) N97.9 Niepłodność kobieca, nieokreślona.
Także w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 27 maja 2011 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (Dz. U. Nr 111, poz. 653, z późn. zm.), jest zapewniony - finansowany ze środków publicznych - dostęp do poradnictwa położniczego i ginekologicznego, w tym do mikrobiologicznych i laboratoryjnych badań i procedur diagnostycznych.
Ponadto w Ministerstwie Zdrowia powstał program leczenia niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego, którego celem jest zapewnienie równego dostępu i możliwości korzystania z procedury zapłodnienia pozaustrojowego parom, u których stwierdzono niepłodność, a wyczerpały się inne możliwości jej leczenia lub nie istnieją inne metody jej leczenia. Przewiduje się, że program wejdzie w życie w II połowie 2013 r.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Aleksander Sopliński
Warszawa, dnia 19 listopada 2012 r.