opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie procedury i kosztów szacowania szkód spowodowanych suszą

Odpowiedź na interpelację nr 34879

w sprawie procedury i kosztów szacowania szkód spowodowanych suszą

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke

Warszawa, 10-11-2015

W związku z interpelacją nr 34879 posła Dariusza Piontkowskiego w sprawie procedury i kosztów szacowania szkód spowodowanych suszą – uprzejmie Panią Marszałek informuję, że zawartość protokołu oszacowania szkód określają przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U z 2015 r. poz.187 z późn.zm.), zgodnie z którymi protokół powinien zawierać co najmniej:

1) imiona i nazwiska członków komisji;

2) datę oszacowania szkód;

3) imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwę, adres i siedzibę producenta rolnego, albo adres i miejsce położenia gospodarstwa rolnego lub prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej oraz numer identyfikacyjny producenta rolnego nadawany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności – jeżeli został nadany;

4) informację o powierzchni gospodarstwa rolnego, w tym powierzchni upraw rolnych w dniu wystąpienia szkód;

5) informacje o zakresie i wysokości szkód w uprawach, zwierzętach gospodarskich, rybach lub środkach trwałych;

6) informację o kosztach, które nie zostały poniesione ze względu na wystąpienie szkód;

7) informację o kwotach uzyskanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych, zwierząt gospodarskich, ryb lub środków trwałych;

8) informację o średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej:

a) z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody, albo

b) z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji;

9) informację o kwocie obniżenia dochodu, o którym mowa w art. 25 ust. 6 rozporządzenia nr 702/2014;

10) informacje o kosztach poniesionych z tytułu niezebrania plonów w wyniku wystąpienia szkód np. koszty związane z zakupem sadzonek truskawek lub innych roślin o okresie użytkowania 2-5 lat oraz pasz, o ile ten zakup wynika z ujemnego bilansu paszowego w gospodarstwie rolnym spowodowanego szkodami powstałymi w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych;

11) datę wystąpienia szkód;

12) datę zgłoszenia przez producenta rolnego wystąpienia szkód;

13) czytelne podpisy członków komisji oraz producenta rolnego.

Do protokołu może być dołączona dokumentacja fotograficzna szkód potwierdzająca ich zakres.

Jednocześnie stosownie do przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. komisja dokonuje oszacowania szkód powstałych w wyniku np. suszy w terminie do 2 miesięcy od dnia zgłoszenia przez producenta rolnego wystąpienia tych szkód, nie później jednak niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji.

Przedstawiając powyższe należy podkreślić, że susza jest zjawiskiem dynamicznym oznacza to że skutki jej działania rozwijają się w czasie. Należy podkreślić, że czas wystąpienia skutków suszy zależny jest od wielu czynników takich jak rodzaj uprawy i okres wegetacji, rodzaj gleb jak również długość występowania wysokich temperatur powietrza, wysokiego promieniowania słonecznego, wysokiego usłonecznienie, małego zachmurzenia, niskiej wilgotności powietrza, niedosytu wilgotności, dużej prędkość wiatru jak również jakości gleb i rodzaju upraw.

Z uwagi na to, że w większości przypadków producenci rolni nie mają obowiązku prowadzenia żadnej ewidencji wielkość produkcji czy też kwoty obniżenia dochodów muszą wyliczyć za producentów rolnych komisje szacujące szkody, na podstawie dostarczonych danych.

Rozwiązaniem umożliwiającym szybkie i nie budzące zastrzeżeń producentów rolnych oszacowanie szkód powstałych m.in. w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych takich jak susza jest wprowadzenie obowiązku prowadzenia przez producentów rolnych ewidencji przychodów i rozchodów, która w sposób bezsprzeczny i rzetelny pozwalałaby wykazać utracone przez producenta rolnego dochody.

Jednocześnie należy podkreślić, że już w lipcu br. przekazywana była do publicznej wiadomości informacja, że uruchomienie dodatkowej formy pomocy będzie możliwe po oszacowaniu szkód przez komisje powołane przez wojewodów.

Ponadto informuję, że przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1438) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie przewidują finansowania pracy przedmiotowych komisji. Uwzględniając powyższe w budżecie państwa nie ma zaplanowanych środków na ten cel.