Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 5085
w sprawie modernizacji linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc (Piekiełko)
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na zapytanie posła Ireneusza Rasia przekazane przy piśmie nr SPS-024-5085/13 z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie modernizacji linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc (Piekiełko) przedstawiam następujące informacje.
Aktualnie trwają prace nad określeniem możliwości zaspokojenia w przyszłej pespektywie UE potrzeb inwestycyjnych występujących w całym sektorze kolejowym. Resort transportu analizuje m.in. stan techniczny infrastruktury, oczekiwania społeczności lokalnych i przewoźników czy też konieczność wypełnienia zobowiązań międzynarodowych, biorąc przy tym pod uwagę możliwości finansowe budżetu państwa i zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP PLK SA. W perspektywie finansowej 2014-2020 plany inwestycyjne obejmą: dokończenie modernizacji głównych ciągów kolejowych, prace na pozostałych liniach kolejowych, rewitalizację dworców, wdrażanie systemu ERTMS, kontynuację wymiany kolejowego parku taborowego, a także rozwój infrastruktury kolejowej niezbędnej do wykonywania przewozów intermodalnych. Lista projektów współfinansowanych ze środków UE zostanie przedstawiona po szczegółowym rozpracowaniu założeń finansowych dla Polski w perspektywie 2014-2020.
Wśród rozpatrywanych zamierzeń inwestycyjnych na przyszłą perspektywę finansową UE znajduje się m.in. zadanie ˝Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz˝ w ramach projektu ˝Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz - Muszyna - granica państwa i Chabówka - Nowy Sącz˝. Orientacyjna wartość inwestycji wynosi ok. 6 mld zł.
Na chwilę obecną nie można jednoznacznie przesądzać, iż faza realizacyjna rozpocznie się w okresie programowania 2014-2020 ze względu na występujące uwarunkowania finansowe. Niemniej informuję, że decyzje w sprawie zostaną wypracowane na przełomie lat 2014 i 2015, po zakończeniu aktualizacji studium wykonalności. W ramach opracowania przewiduje się także opracowanie modelu finansowego i realizacji przedsięwzięcia z uwzględnieniem partnerstwa publiczno-prywatnego oraz ewentualne przeprowadzenie postępowania na wybór partnera prywatnego dla powyższego przedsięwzięcia.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 9 września 2013 r.