Interpelacja nr 28417
do ministra infrastruktury i rozwoju
w sprawie utrzymania połączeń Express InterCity na trasie Leszno - Warszawa
Szanowna Pani Minister! Zwracam się do Pani Minister z uprzejmą prośbą o zainteresowanie się tematem, który był ostatnio szeroko opisywany m.in. w prasie. Otóż mieszkańcy regionu leszczyńskiego zostali poinformowani, iż w związku z planowanym wdrożeniem w grudniu br. rozkładu jazdy pociągów EIC Premium - Pendolino zmniejszeniu ulegnie liczba zwykłych EIC. Niektóre miasta stracą bezpośrednie połączenie kwalifikowane z Warszawą. Do tych miast należą Bydgoszcz, Leszno, Zabrze, Gliwice, Kędzierzyn-Koźle.
Likwidacji w związku z wyjazdem na tory Pendolino ulec mają pociągi relacji Warszawa - Trójmiasto przez Kutno, Bydgoszcz (˝Kaszub˝, ˝Neptun˝ i ˝Artus˝), a także EIC ˝Fredro˝ i ˝Panorama˝ z Wrocławia do Warszawy przez Leszno - Poznań. Pasażerowie z Leszna i Bydgoszczy będą zmuszeni dojeżdżać do innych miejscowości, aby dojechać do Warszawy.
W ostatnim czasie do mojego biura poselskiego zgłaszają się podróżni pochodzący z Leszna pracujący w Warszawie i liczna grupa studentów korzystających z pociągów InterCity kursujących między Lesznem a Warszawą.
Biorąc pod uwagę liczne argumenty zainteresowanych, uważam, że to ogromna strata dla Leszna i całego regionu, gdyż te pociągi (a szczególnie pociąg InterCity ˝Fredro˝) cieszyły się dużym zainteresowaniem podróżnych. Aby skorzystać z ww. pociągów, do Leszna przyjeżdżali również mieszkańcy Wschowy, Gostynia, Góry Śląskiej, a nawet Głogowa, Lubina czy Polkowic.
Zapoznałem się również z propozycją zastąpienia pociągu InterCity ˝Fredro˝ tańszym pociągiem kategorii TLK. PKP InterCity powinno ˝przetrasować˝ jeden z pociągów TLK kursujących z Wrocławia do Warszawy przez Łódź (np. TLK ˝Baczyński˝). Wówczas Wrocław zachowa taką samą liczbę połączeń z Warszawą, a Leszno zyska poranny pociąg do Warszawy w lepszej taryfie cenowej.
Warto dodać, że w ramach projektu ˝Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - Poznań˝ pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h.
W związku z zaistniałą sytuacją zawracam się do Pani Minister z pytaniami:
1. Czy możliwa jest interwencja ministerstwa w zakresie wypracowania korzystnych rozwiązań z PKP, które pozwolą na utrzymania połączeń EIC na trasie Wrocław - Leszno - Warszawa?
2. Czy nowy rozkład pociągów został przedstawiony konsultacjom społecznym?
3. Jakie są przesłanki ekonomiczne, którymi kierowała się spółka, podejmując decyzję o wycofaniu przedmiotowych połączeń kolejowych Wrocław - Leszno - Poznań - Warszawa?
Z wyrazami szacunku
Poseł Łukasz Borowiak
Warszawa, dnia 29 sierpnia 2014 r.