Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 28818
w sprawie ogólnopolskiego problemu dotyczącego braku dyżurów okulistycznych dla dzieci
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana Wiesława Janczyka, posła na Sejm RP, z dnia 18 września 2014 r. przesłaną przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 30 września 2014 r. (znak: SPS-023-28818/14) w sprawie ogólnopolskiego problemu dotyczącego dyżurów okulistycznych dla dzieci uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.
Zasady zawierania umów o realizację świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zm.), aktach wykonawczych do ww. ustawy oraz zarządzeniach prezesa NFZ dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.
Zgodnie z art. 97 ww. ustawy do zakresu działania Narodowego Funduszu Zdrowia należy m.in. określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ponadto zgodnie z art. 146 ust. 1 ww. ustawy prezes Narodowego Funduszu Zdrowia określa przedmiot postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, kryteria oceny ofert oraz warunki wymagane od świadczeniodawców.
Odnosząc się do treści interpelacji oraz pytań w niej zawartych, uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Zdrowia zwróciło się do Narodowego Funduszu Zdrowia, jako płatnika świadczeń i podmiotu odpowiedzialnego za kontraktowanie świadczeń opieki zdrowotnej, o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie. Z informacji uzyskanych z funduszu wynika, iż płatnik świadczeń zawarł na 2014 r. umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie: okulistyka dziecięca - hospitalizacja z 14 świadczeniodawcami w 9 województwach. Poniższa tabela zawiera wykaz świadczeniodawców oraz wartość zawartych umów w latach 2012-2014.
Mając na uwadze dane zawarte w powyższej tabeli oraz odnosząc się do kwestii poruszonej w treści interpelacji, z której wynika, iż w Warszawie nie ma ani jednego świadczeniodawcy pełniącego dyżur okulistyczny dla dzieci, uprzejmie informuję, iż realizacja świadczeń opieki zdrowotnej w trybie hospitalizacji oznacza, iż każdy podmiot posiadający umowę w tym zakresie ma obowiązek realizować świadczenia opieki zdrowotnej całodobowo, zabezpieczając tym samym dostęp pacjentów do świadczeń, zarówno nagłych, jak i planowych, w sposób ciągły. W przypadku Warszawy fundusz zabezpieczył dostęp dzieci do świadczeń w zakresie okulistyki dziecięcej m.in. w Instytucie ˝Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka˝.
W przypadku oddziałów wojewódzkich funduszu, które nie zawarły umów o udzielanie świadczeń w zakresie: okulistyka dziecięca - hospitalizacja, całodobowe świadczenia okulistyczne dla dzieci zapewniają świadczeniodawcy, z którymi zawarto umowy w zakresie: okulistyka - hospitalizacja, przy czym w nagłych przypadkach świadczenia takie mogą być udzielane w szpitalnych oddziałach ratunkowych oraz izbach przyjęć szpitali ogólnych. Poniższa tabela przedstawia informacje na temat liczby świadczeniodawców, z którymi zawarto umowę w powyższym zakresie w poszczególnych oddziałach wojewódzkich funduszu w 2014 r.
Oddział wojewódzki Liczba
świadczeniodawcówDolnośląski 13 Kujawsko-pomorski 7 Lubelski 6 Lubuski 3 Łódzki 5 Małopolski 7 Mazowiecki 15 Opolski 3 Podkarpacki 5 Podlaski 3 Pomorski 8 Śląski 21 Świętokrzyski 4 Warmińsko-mazurski 3 Wielkopolski 9 Zachodniopomorski 7 Razem 119 Omawiając kwestie dotyczące dostępu pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej, należy również zwrócić uwagę na zagadnienie dotyczące liczby osób oczekujących i średniego czasu oczekiwania na udzielenie świadczeń. Z informacji uzyskanych z Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, iż w oddziałach okulistycznych dla dzieci (stan na lipiec 2014 r.) w kategorii medycznej ˝przypadek pilny˝, z wyjątkiem Uniwersyteckiego Centrum Okulistyki i Onkologii SP Szpitala Klinicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, nie ma pacjentów oczekujących na tego typu świadczenia. W przypadku pacjentów zakwalifikowanych jako ˝stan stabilny˝ najdłuższy czas oczekiwania odnotowano w Szpitalu im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku, gdzie średni czas oczekiwania wynosi 194 dni.
Odnosząc się do kwestii niedoszacowania wyceny świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie okulistyki dziecięcej, wynikającej m.in. z potrzeby zatrudnienia większej liczby personelu niezbędnego do udzielania świadczeń, o którym mowa w interpelacji pana posła, należy podkreślić, że minimalne wymagania dotyczące lekarzy, jak również inne warunki realizacji świadczeń zostały określone w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1520) i są takie same dla okulistyki i okulistyki dla dzieci. Wobec powyższego obowiązujące regulacje prawne nie nakładają na podmioty realizujące świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie szpitalnych oddziałów okulistycznych dla dzieci dodatkowych warunków realizacji tych świadczeń w stosunku do okulistycznych oddziałów szpitalnych realizujących świadczenia na rzecz dorosłych. Niemniej jednak każdy podmiot opieki zdrowotnej biorący udział w postępowaniu w sprawie zawarcia umów ma możliwość negocjacji wartości punktu rozliczeniowego, a tym samym zwiększenia wartości świadczenia.
Odrębną kwestią jest natomiast zwiększenie nakładów na realizację świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie okulistyki dziecięcej. Z analizy danych dotyczących wartości zawartych umów o realizację omawianego zakresu świadczeń wynika, iż w latach 2012-2014 nastąpił wzrost nakładów na szpitalne oddziały okulistyki dziecięcej o 12,4%. Dalsze zwiększanie nakładów finansowych na omawiane świadczenia jest uzależnione od potrzeb zdrowotnych populacji poszczególnych województw w tym zakresie, jak również od posiadanych przez płatnika środków finansowych przeznaczonych na ten cel.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Sławomir Neumann
Warszawa, dnia 12 listopada 2014 r.