opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie zerwania przez PKP PLK SA umowy z konsorcjum firm FCC Construccion, AZVI i Decoma na realizację odcinka kolejowego Czempiń - Poznań w ciągu linii kolejowej E59

Odpowiedź na interpelację nr 31456

w sprawie zerwania przez PKP PLK SA umowy z konsorcjum firm FCC Construccion, AZVI i Decoma na realizację odcinka kolejowego Czempiń - Poznań w ciągu linii kolejowej E59

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Sławomir Żałobka

Warszawa, 26-03-2015

Szanowny Panie Marszałku,

anowna Pani Marszałek,

odpowiadając na interpelację nr 31456 posła Tadeusza Tomaszewskiego, przekazaną w dniu 3 marca br. w sprawie zerwania przez PKP PLK S.A. umowy z konsorcjum firm FCC Construccion, AZVI i Decoma na realizację odcinka kolejowego Czempiń – Poznań w ciągu linii kolejowej E 59, przedstawiam poniższe informacje.

Z informacji przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wynika, że głównym powodem zerwania przez Inwestora umowy z Konsorcjum firm FCC Construccion S.A., AZVI S.A., Decoma Sp. z o.o. było nieprawidłowe wykonywanie przez Wykonawcę postanowień umowy zawartej w dniu 31 stycznia 2013 roku. W momencie pojawienia się pierwszych opóźnień (III i IV kwartał 2013 r.) ze strony PKP PLK S.A. kierowane były do Wykonawcy wezwania do prawidłowego wykonywania umowy, z zagrożeniem odstąpienia od umowy przez Zamawiającego. Efektów nie przynosiły również spotkania kierownictwa Konsorcjum z kierownictwem PKP PLK S.A., podczas których składane były przez Wykonawcę deklaracje i gwarancje odnośnie zaangażowania w realizację projektu.

Według PKP PLK S.A., pomimo monitów ze strony Inwestora, Wykonawca nie stosował się do obowiązków, które zostały nałożone na niego przez Inżyniera Projektu oraz notorycznie uchylał się od wypełniania ciążących na nim obowiązków zarówno związanych z samymi robotami budowlanymi, jak też z kwestiami formalnymi, które nie były wykonywane, albo były wykonywane w sposób wadliwy. W szczególności dotyczyło to sytuacji przedkładania harmonogramów bazowych robót, które nie spełniały zasadniczego warunku kontraktowego, tzn. wykraczały poza termin Czasu na Ukończenie. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP PLK S.A. Wykonawca ignorował wezwania do przedłożenia zaktualizowanych harmonogramów zgodnych z warunkami kontraktowymi i przedstawiał kolejne harmonogramy polegające na aktualizacji do daty bieżącej rzeczywistego stanu robót, a nie terminów umownych. Opracowany harmonogram bazowy datowany na 16 września 2014 r. ostatecznie zatwierdzony i przyjęty do realizacji 3 października 2014 r. nie był przez Wykonawcę realizowany. Podobnie jak kolejne, które zakładały jedynie wydłużenie czasu realizacji kontraktu.

Ponadto, z informacji uzyskanych od PKP PLK S.A. wynika, że podczas odbiorów wykonanych prac ujawniane były liczne usterki, które skutkowały wydłużeniem prac komisji odbiorowych i wydłużaniem terminu przekazania do eksploatacji zmodernizowanych odcinków torów. Wykonawca nie wypełnił ciążących na nim obowiązków, które obligowały go do:

Z uwagi na pojawiające się nieprawidłowości przy realizacji umowy, w dniu 30 stycznia 2015 roku PKP PLK S.A. wystosowała do Wykonawcy ostateczne wezwanie do prawidłowego wykonania umowy w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma, informując jednocześnie Wykonawcę o zagrożeniu odstąpienia od umowy. Powyższe pismo zostało dostarczone Wykonawcy w dniu 2 lutego 2015 roku. W odpowiedzi Wykonawca zakwestionował zasadność argumentacji przedstawionej przez Zamawiającego i jednocześnie nie zastosował się do wezwania.

Przyjmując stanowisko Wykonawcy, 18 lutego br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odstąpiła od umowy z Wykonawcą na przebudowę układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E 59 odcinek Czempiń – Poznań, w ramach projektu POliŚ 7.1-5.1 „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń – Poznań” z zachowaniem 14-dniowego terminu wypowiedzenia.

Stan zaawansowania robót wykonanych przez konsorcjum firm FCC Construcción, AZVI, Decoma wynosi 30,9% przy zaawansowaniu czasowym wynoszącym 83%. Na dzień 28 lutego 2015 Wykonawca wystawił faktury na kwotę 166 mln zł, a wypłacone zostało 161,2 mln zł.

Wartość dofinansowania UE w ramach uzyskanej Decyzji Komisji Europejskiej z dnia 13 sierpnia 2013 roku wynosi 103,5 mln EUR (447 mln PLN wg kursu 1 EUR = 4,3173 PLN). Suma kwot przekazanych z uzyskanych zaliczek i refundacji w ramach złożonych wniosków o płatność (wg stanu na 16 marca br.) wynosi około 172 mln zł.

W chwili obecnej przygotowywana jest dokumentacja przetargowa dla ogłoszenia przetargu na wyłonienie Wykonawcy dla ukończenia realizacji robót budowlanych na linii kolejowej E 59 Wrocław Poznań na odcinku od Czempinia do Poznania. Podpisanie umowy z nowym Wykonawcą robót przewiduje się w III kwartale br.

Z wyrazami szacunku

Sławomir Żałobka

Podsekretarz Stanu