Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 21695
w sprawie remontów linii kolejowej D29-14
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację (nr SPS-023-21695/13 z dnia 15 października 2013 r.) posła na Sejm RP pana Wojciecha Zubowskiego oraz grupy posłów skierowaną do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej pana Sławomira Nowaka w sprawie remontów linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska - Tuplice, przedstawiam poniższe stanowisko.
Na wstępie należy zaznaczyć, że problemy związane z aktualnym stanem technicznym infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA są wynikiem wieloletnich zaniedbań w zakresie utrzymania i modernizacji linii kolejowych. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej jest w pełni świadome istniejących potrzeb w zakresie poprawy parametrów eksploatacyjnych zlokalizowanych w Polsce linii kolejowych i wspólnie z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA monitoruje stan techniczny infrastruktury kolejowej oraz podejmuje działania mające na celu poprawę parametrów eksploatowanych linii kolejowych pod kątem zaspokajania transportowych potrzeb społeczności lokalnych zarówno w kolejowym ruchu pasażerskim, jak i towarowym, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Odnosząc się do zagadnień poruszanych w interpelacji, informuję, iż wiadukt kolejowy w km 286,670 linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska - Tuplice nad drogą wojewódzką nr 292 został uszkodzony przez pojazd drogowy w dniu 6 sierpnia 2013 r. Wynikiem tego zdarzenia było wstrzymanie ruchu pociągów. W dniu 13 września 2013 r. przystąpiono do naprawy wiaduktu. Aktualnie zakończono wszystkie prace naprawcze na obiekcie, co zostało potwierdzone protokołem odbioru z dnia 1 października 2013 r.
W 2014 r. PKP PLK SA planuje realizację zadania pn.: Naprawa toru nr 1 w km 270,860 - 295,530, naprawa przejazdów w km 271,524; 278,455; 279,044; 281,550, oczyszczenie rowów, wykonanie projektów organizacji ruchu podczas prac w rejonie przejazdów kolejowych oraz roboty towarzyszące - różne lokalizacje. Zakres naprawy obejmie wymianę szyn, wymianę podkładów, uzupełnienie tłucznia, regulację toru w planie i w profilu oraz oczyszczenie rowów. Wykonane prace pozwolą na podniesienie prędkości pociągów z 20 km/h do 50 km/h.
Według zarządcy infrastruktury informacja o przywróceniu przewozów towarowych na odcinku Głogów - Żagań na obecną chwilę wydaje się zbyt ogólna, aby na jej podstawie rozważać potrzebę zwiększenia zdolności przepustowej. Bilans maksymalnej zdolności przepustowej i jej wykorzystania będzie można sporządzić w oparciu o konkretne zamówienia przewoźników oraz obowiązujący rozkład jazdy. W przypadku stwierdzenia zbyt małej zdolności przepustowej na przedmiotowym odcinku linii kolejowej, zarządca infrastruktury kolejowej będzie zobowiązany do podjęcia działań mających na celu jej zwiększenie. Ten tryb postępowania będzie miał także zastosowanie w stosunku do linii kolejowej nr 14 i jeśli okaże się to konieczne, zmieniona zostanie funkcja posterunku Kłobuczyn.
W ˝Dokumencie implementacyjnym do 'Strategii rozwoju transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)'˝ w wersji z dnia 19 czerwca 2013 r., na liście projektów inwestycji priorytetowych znajdują się dwa projekty obejmujące prace rehabilitacyjne na linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska - Tuplice, tj.:
- ˝Linie kolejowe nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Ostrów Wlkp.˝,
- ˝Linie kolejowe nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wlkp. - Krotoszyn - Leszno - Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn/Durzyn - Leszno - Głogów˝.
Priorytety realizacyjne zostaną wskazane dopiero po ustaleniu dokładnej wielkości alokacji ze środków UE na transport kolejowy na lata 2014-2020.
Biorąc pod uwagę powyższe, proszę o przyjęcie niniejszej informacji.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 30 października 2013 r.