Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji
na interpelację nr 6715
w sprawie ostatecznego wyłączenia telewizyjnego sygnału analogowego
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację posła na Sejm RP Piotra Pyzika w sprawie ostatecznego wyłączenia telewizyjnego sygnału analogowego (znak: SPS-023-6715/12) przedstawiam poniższe wyjaśnienia.
Ad 1. Czy rząd lub ministerstwo ma opracowaną strategię cyfryzacji wzorem innych państw przechodzących ten sam proces co Rzeczypospolita Polska?
Dokumentem o charakterze strategicznym, który wskazał kierunek procesu cyfryzacji telewizji naziemnej w Polsce, jest ˝Plan wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce˝. Dokument został opracowany w ramach prac Międzyresortowego Zespołu do Spraw Telewizji i Radiofonii Cyfrowej oraz przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 4 czerwca 2010 r. W planie określono trzy główne cele:
- zapewnienie powszechnego dostępu do telewizji wykorzystującej nowoczesny standard transmisji telewizyjnej, który pozwala na wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty programowej z wykorzystaniem nowej jakości usług telewizyjnych,
- stymulacja rozwoju gospodarczego poprzez zdyskontowanie korzyści wynikających z dywidendy cyfrowej - wykorzystanie uwolnionego pasma do uruchomienia nowych usług i rozszerzenia istniejących,
- zapewnienie warunków konkurencyjności, co powinno skutkować wzbogaceniem oferty programowej.
Poza tym w planie wskazano m.in. standard, w oparciu o który wdrażana jest naziemna telewizja cyfrowa, czyli DVB-T, z kodowaniem w systemie H.264/AVC (tzw. MPEG-4), sposób przeznaczenia powstałej w wyniku cyfryzacji dywidendy cyfrowej, jak również podkreślono potrzebę przeprowadzenia przez państwo ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej na temat korzyści wynikających z cyfryzacji nadawania telewizyjnego oraz aspektów technicznych odbioru telewizji cyfrowej, w tym potrzebnych do tego urządzeń.
Podstawę prawną do przeprowadzenia procesu cyfryzacji telewizji naziemnej w Polsce stanowi ustawa z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. Nr 153, poz. 903), której wejście w życie umożliwia wyłączenie analogowej telewizji naziemnej do dnia 31 lipca 2013 r. i wdrożenie cyfrowej telewizji naziemnej. Ustawa reguluje kwestie prawnie związane ze sposobem wdrożenia naziemnej telewizji cyfrowej, organizacją i funkcjonowaniem multipleksów, operatorami multipleksów oraz obowiązkami nadawców i ministra właściwego do spraw łączności w zakresie przeprowadzenia kampanii dotyczącej telewizji cyfrowej.
Innym aktem prawnym dotyczącym cyfryzacji telewizji naziemnej w Polsce jest rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych naziemnych transmisji telewizyjnych (Dz. U. Nr 221, poz. 1742). Załącznik do rozporządzenia określa wymagania techniczne i eksploatacyjne, których spełnienie jest niezbędne do poprawnego odbioru przez urządzenia konsumenckie służące do odbioru cyfrowych naziemnych transmisji telewizyjnych sygnałów dostarczanych drogą rozsiewczą naziemną. Odbiorniki cyfrowe, te zawierające wyświetlacz obrazu (iDTV), jak i te niezawierające wyświetlacza obrazu (Set-Top Box), powinny być zgodne ze standardem MPEG-4 (H.264/AVC).
Ad 2. Czy planowane są działania mające na celu kampanię informacyjną?
Pragnę poinformować, że zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. Nr 153, poz. 903) do prowadzenia kampanii informacyjnej o telewizji cyfrowej obowiązani są minister właściwy ds. łączności oraz nadawcy rozpowszechniający swoje programy w sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną (czyli Telewizja Polska SA, Telewizja Polsat SA, TVN SA, Polskie Media SA, Telewizja Puls sp. z o.o.). W pierwszym etapie kampanii informacyjnej, której celem było zwrócenie uwagi społeczeństwa na proces cyfryzacji telewizji naziemnej oraz przekazanie podstawowych informacji o sposobach przygotowania się do odbioru telewizji naziemnej w nowej technologii, ministerstwo zrealizowało następujące elementy:
- W ramach prac prowadzonych przez Międzyresortowy Zespół ds. Telewizji i Radiofonii Cyfrowej pod koniec 2010 r. dokonano wyboru logotypu oraz hasła kampanii informacyjnej ˝Bądź gotowy na odbiór cyfrowy˝, które służą do wizualnej identyfikacji kampanii.
- Prace zespołu zaowocowały również wydaniem szeregu dokumentów, w tym m.in. dokumentu ˝Dobre praktyki w zakresie nadawania DVB-T w Polsce˝ (zwanego również kodeksem dobrych praktyk), a także wytycznych dotyczących modernizacji antenowych instalacji zbiorowych (AIZ) po wprowadzeniu DVB-T.
- W październiku 2010 r. została uruchomiona oficjalna strona rządowa www.cyfryzacja.gov.pl poświęcona tematyce cyfryzacji telewizji naziemnej.
- Uruchomiona została także bezpłatna infolinia nr 800 00 77 88, za pomocą której użytkownicy mogą uzyskać indywidualną pomoc dotyczącą odbiorników służących do odbioru telewizji cyfrowej bądź też uzyskać bardziej szczegółowe informacje dotyczącego samego procesu cyfryzacji.
- W maju 2011 r. zawarta została umowa między ministrem infrastruktury, nadawcami: TVN SA, Telewizją Puls sp. z o.o., Telewizją Polsat SA, Telewizją Polską SA i Polskimi Mediami SA oraz Fabryką Komunikacji Społecznej. Przedmiotem umowy było wyprodukowanie 9 spotów 30-sekundowych dotyczących procesu cyfryzacji. Od połowy lipca ubiegłego roku można je już zobaczyć w TV. Spoty te są nadawane dwa razy dziennie w telewizji publicznej oraz stacjach komercyjnych (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN7, TV Puls, Polsat, TV4 oraz TV6) w tzw. prime time. Głównym celem tych przekazów jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na sam fakt zmiany techniki odbioru programów telewizyjnych.
- W październiku 2011 r. zawarta została umowa między ministrem infrastruktury a spółką Murator, której przedmiotem była realizacja akcji mającej na celu popularyzację informacji na temat cyfryzacji TV naziemnej. W ramach akcji w dzienniku Super Express opublikowane zostały artykuły zawierające pakiet podstawowych a zarazem niezbędnych informacji dotyczących tego procesu.
- Artykuł mający na celu popularyzowanie informacji związanych z odbiorem programu telewizyjnego w sposób cyfrowy został opublikowany również w dniu 23 grudnia 2011 r., w przedświąteczny piątek, w ˝Telemagazynie˝, dodatku telewizyjnym do dzienników Polska, dzięki umowie zawartej między MAiC a Polskapresse sp. z o.o.
- W okresie czerwiec ? grudzień 2011 r. trwały prace nad przygotowaniem i produkcją trzyminutowych audycji w ramach umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji a Fabryką Komunikacji Społecznej, w których zawarte zostały szczegółowe informacje dotyczące telewizji cyfrowej. Audycje zawierają pakiet skonkretyzowanych informacji na temat wybranego aspektu wdrażania telewizji cyfrowej, np. sposobów dostosowania odbiornika telewizyjnego, modernizacji instalacji antenowej, poprawnej konfiguracji odbiornika etc. W sumie wyprodukowanych zostało 8 trzyminutowych audycji w dwóch cyklach. Audycje te są rozpowszechniane przez nadawców telewizyjnych, zgodnie z ustawą, raz w tygodniu w godz. 17?21.
- Ministerstwo zawarło w lutym bieżącego roku umowę z SMG/KRC na przeprowadzenie badania i opracowanie raportu pn. ˝Analiza przygotowania gospodarstw domowych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej˝. Zgodnie z umową w 2012 r. zostaną przeprowadzone dwa takie badania. Wyniki pierwszego badania zostały opublikowane w marcu bieżącego roku. Obecnie trwają prace związane z przeprowadzeniem II etapu badania, którego wyniki będą znane na koniec września bieżącego roku, III etap badania planowany jest na 2013 r.
- W dniu 25 lipca bieżącego roku ministerstwo zawarło umowę z SMG/KRC na przeprowadzenie badania jakościowego przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem cyfrowym w związku z przejściem z nadawania analogowego na nadawanie cyfrowe w telewizji naziemnej oraz opracowanie raportu o wynikach badania. Celem tego badania będzie dostarczenie konkretnych wskazówek do optymalnego zaplanowania II etapu kampanii informacyjnej o procesie cyfryzacji, tak aby przekaz kampanii był jak najbardziej efektywny dla tej grupy. Wyniki badania będą oficjalnie dostępne pod koniec sierpnia bieżącego roku. Obecnie trwają prace związane z przeprowadzeniem II etapu kampanii informacyjnej, który będzie miał charakter bardziej regionalny, dostosowany do poszczególnych obszarów wyłączeń nadawania analogowego telewizji naziemnej, zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Ad 3. Czy istnieje projekt pomocy dla najuboższych rodzin, mający w sposób możliwie jak najlepszy zminimalizować finansowe koszty przejścia na sygnał cyfrowy?
Ministerstwo na bieżąco monitoruje proces wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej. W tym celu przeprowadzane są ww. badania ilościowe oraz jakościowe, których zadaniem jest dostarczenie informacji na temat stopnia wyposażenia gospodarstw domowych w odbiorniki umożliwiające odbiór DVB-T oraz zakresu oczekiwanego wsparcia obywateli ze strony państwa w przygotowaniu się do zmiany sposobu nadawania telewizji naziemnej. Wyniki tych badań pozwolą na zdiagnozowanie barier dla społeczeństwa w procesie cyfryzacji telewizji naziemnej. Celem cyfryzacji telewizji naziemnej jest zapewnienie powszechnego dostępu do emisji cyfrowej oraz umożliwienie wszystkim obywatelom dostępu do NTC, dlatego ministerstwo podejmuje wszelkie środki w kierunku realizacji przyjętych założeń.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Ręgowski
Warszawa, dnia 13 sierpnia 2012 r.