Zapytanie nr 3884
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie remontu przejazdu kolejowego (tzw. kowelskiego) kat. A położonego w km 249+226 linii kolejowej Warszawa - Dorohusk nr 7 w Chełmie
Od wielu lat poważnym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Chełmie jest stan techniczny przejazdu kolejowego (tzw. kowelskiego) na linii kolejowej Warszawa - Dorohusk, który łączy ul. Kolejową i Rampę Brzeską. Już w 2001 r. resort infrastruktury stwierdził, że łącznik jest w fatalnym stanie. Sześć lat później, czyli w 2007 r., w związku ze wzrostem natężenia ruchu tranzytowego jego stan uległ pogorszeniu. W nawierzchni występują głębokie ubytki. Betonowe płyty znajdujące się między torowiskiem są połamane. Dziury, które powstały po opadach deszczu, powodują ciężkie uszkodzenia pojazdów. Kierowcy muszą poruszać się slalomem, co stwarza ryzyko kolizji z samochodem przejeżdżającym w drugim kierunku. Oprócz samochodów osobowych z przejazdu korzystają codziennie ciężarówki zmierzające w kierunku przejścia granicznego z Ukrainą w Dorohusku. Problem jest tym bardziej istotny, że wobec braku obwodnicy miasta Chełm jest to jedyna trasa dla nasilonego ruchu granicznego. Na początku 2012 r. resort transportu obiecywał, że PKP Polskie Linie Kolejowe SA Zakład Linii Kolejowych w Lublinie naprawi stan nawierzchni drogowej na tym przejeździe. Miały zostać wymienione uszkodzone płyty przejazdowe, zaasfaltowane ubytki w nawierzchni oraz poprawione odwodnienie. Miało to być wykonane w okresie marzec - kwiecień ubiegłego roku. Jednak do tej pory w tej sprawie nic nie zostało zrobione.
Przypominam, że rok 2012 obfitował w szczególnie tragiczne wydarzenia na polskiej kolei: w marcu doszło do katastrofy kolejowej pod Szczekocinami, w czołowym zderzeniu dwóch pociągów pasażerskich zginęło 16 osób, a 57 zostało rannych. W maju, zaledwie dwa miesiące później, doszło do kolejnego czołowego zderzenia składów pasażerskich w Warszawie, ranne zostały dwie osoby. W tym samym miesiącu doszło do kolejnych wypadków, ponownie zderzyły się dwa pociągi, tym razem w Ostrowie Wielkopolskim. W Gliwicach, prawdopodobnie w wyniku awarii hamulców, pociąg pasażerski nie wyhamował przed peronem i zatrzymał się dopiero 75 m za krawędzią peronu, szczęśliwie nikomu nic się nie stało. Pod koniec miesiąca trzy puste cysterny wykoleiły się ze składu pociągu towarowego na dworcu kolejowym w Zebrzydowicach na południu Polski.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Czy i kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeprowadzą gruntowny remont ww. przejazdu?
2. Czy jest możliwe dofinansowanie powyższej inwestycji z budżetu państwa?
3. W związku z zakrojonymi na szeroką skalę działaniami ministerstwa transportu mającymi na celu wzmocnienie bezpieczeństwa na kolei, czy, kiedy oraz jakie działania podejmie resort, by zabezpieczyć przejazd kolejowy kat. A położony w km 249+226 linii kolejowej nr 7 Warszawa - Dorohusk w Chełmie tak, by stał się on bezpieczny dla użytkowników?
Z poważaniem
Poseł Beata Mazurek
Chełm, dnia 21 marca 2013 r.