opis sprawy

Interpelacja w sprawie modernizacji linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne)

Interpelacja nr 34755

do ministra infrastruktury i rozwoju

w sprawie modernizacji linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne)

Docierają do mnie niepokojące informacje w związku z prowadzoną modernizacją linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne).

Przywoływana inwestycja przewiduje dobudowę dwóch torów na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna (przeznaczonych dla ruchu podmiejskiego) oraz modernizację istniejących linii kolejowych na długości 66,5 km. Stosowna umowa dotycząca projektu i wykonania robót budowlanych dla modernizacji linii kolejowej E 75 została podpisana 19 grudnia 2012 roku pomiędzy PKP PLK S.A. a Konsorcjum firm: TORPOL S.A., PUT INTERCOR Sp. z o.o., oraz POLIMEX-MOSTOSTAL S.A. (załącznik I). Umowa przewidywała zakończenie inwestycji do końca 2015 roku.

Tymczasem do października 2014 roku pomimo wprowadzonego wówczas ograniczenia dla ruchu dalekobieżnego, tempo prac pozostawiało wiele do życzenia. Z dniem 12 października 2014 roku na wniosek wykonawcy doszło do całkowitego zamknięcia linii na odcinku Sadowne - Tłuszcz, co miało znacznie przyśpieszyć inwestycję - o 10 miesięcy, tym samym nie dopuszczając do nieterminowego zakończenia inwestycji (załącznik II). Na zamkniętej trasie wprowadzono zastępczą komunikację autobusową, dla ruchu dalekobieżnego na odcinku Małkinia - Warszawa Centralna prowadzoną przez PKP Intercity, zaś dla ruchu lokalnego, prowadzoną przez Koleje Mazowieckie na odcinku Sadowne - Tłuszcz.

Choć termin zakończenia inwestycji jest coraz bliższy, jak donoszą zainteresowani sprawą, wznowienie ruchu na omawianym odcinku graniczy z abstrakcją.

W związku z powyższym zwracam się do Pan Minister z pytaniami:

1. Kto poniesienie odpowiedzialność za obecną sytuację paraliżu na trasie kolejowej E 75? Kiedy nastąpi zakończenie tej inwestycji i przywrócenie ruchu kolejowego? Czy inwestor i wykonawcy zdają sobie sprawę, że dla mieszkańców z terenu objętego inwestycją dostanie się do Warszawy to wielka udręka. Dotyczy to przede wszystkim pracujących w stolicy, a także podróżujących na północno- wschodnią część Polski i do krajów bałtyckich.

2. Czy istnieje zagrożenie nieterminowego wykonania i oddania inwestycji, a przez to pozbawienie inwestora dofinansowania? W związku z tym kto poniesie koszty?

3. Jak wysokie są koszty ekonomiczne spowodowane wstrzymaniem ruchu towarowego i pasażerskiego na przywoływanej trasie i kto je poniesie?

4. Jak wielkie są koszty społeczne obciążające podróżujących ww. trasą?