opis sprawy

Interpelacja w sprawie funkcjonowania Fabryki Wagonów Gniewczyna SA

Interpelacja nr 29332

do ministra gospodarki

w sprawie funkcjonowania Fabryki Wagonów Gniewczyna SA

   Szanowny Panie Ministrze! Dochodzą do mnie niepokojące informacje o zamiarze likwidacji Fabryki Wagonów Gniewczyna SA. Informacja ta wywołała ogromne poruszenie pracowników oraz lokalnych środowisk. Do mojego biura poselskiego wpływają protesty przeciwko zamiarowi likwidacji fabryki wagonów. Pragnę poinformować, że sytuacja ma miejsce na Podkarpaciu, regionie szczególnie dotkniętym wysokim poziomem bezrobocia. Kolejny zlikwidowany zakład pracy nie tylko pogłębi ten stan, ale może doprowadzić do niepokojów społecznych i frustracji kolejnej grypy mieszkańców powiatu przeworskiego.

   Fabryka Wagonów Gniewczyna SA była zaliczana do czołowych polskich firm w branży kolejowej, oferując produkcję, modernizację i naprawę wagonów towarowych oraz konstrukcji stalowych. Jeszcze kilka lat temu fabryka zatrudniała około tysiąca osób, jednak dziś, w wyniku licznych sprzedaży, pracuje tam ponad 500 pracowników. Jak przedkładają zainteresowani, Fabryka Wagonów Gniewczyna SA ma zamówienia na nowe wagony towarowe, ale ciążą na niej zrobione przez poprzedni zarząd długi. Zadłużenie sprawia, że firmie brakuje pieniędzy na zakup materiałów w celu realizacji nowych zamówień.

   W swoich apelach skierowanych na mój adres najistotniejszą kwestią jest wypłacenie zaległych pensji pracownikom fabryki. Brak opłacanych składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego pozbawia załogę zakładu podstawowych praw niezbędnych do godnego życia.

   Słowacki zarząd we wrześniu złożył wniosek o upadłość z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. Sąd przychylił się do tego wniosku w dniu 9 października br. Wydanym postanowieniem ogłosił upadłość z możliwością zawarcia układu dla Fabryki Wagonów Gniewczyna SA. Tym samym sąd pozbawił dotychczasowy słowacki zarząd spółki możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z zarządzaniem majątkiem zakładu. Od tamtego dnia pieczę nad upadłym zakładem przejął sędzia - komisarz.

   W odniesieniu do powyższego zwracam się do Pana Premiera z pytaniami:

   1. Czy Panu Premierowi znana jest zaistniała sytuacja i czy posiada Pan wiedzę na temat zamiaru likwidacji Fabryki Wagonów Gniewczyna SA.?

   2. Jeśli tak, to czy Pan Premier zamierza podjąć działania ratujące i wspomagające wyjście z sytuacji kryzysowej tego renomowanego producenta wagonów?

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Marek Rząsa

   Przemyśl, dnia 24 października 2014 r.