Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 6957
w sprawie pozbawienia śląskich stacji Caritasu kontraktu na świadczenia z zakresu długoterminowej opieki pielęgniarskiej
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na zapytanie z dnia 23 czerwca 2014 r. pana Stanisława Szweda, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przekazane przy piśmie z dnia 16 lipca 2014 r., znak: SPS-024-6957/14, w sprawie pozbawienia śląskich stacji Caritasu kontraktu na świadczenia z zakresu długoterminowej opieki pielęgniarskiej uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.
Należy podkreślić, iż minister zdrowia - w ramach swoich kompetencji - podejmuje działania mające na celu poprawę dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz podnoszenie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych. Podstawę działań stanowią przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Świadczenia opieki zdrowotnej zakwalifikowane jako świadczenia gwarantowane finansowane są ze środków publicznych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Mając na uwadze powyższe oraz kwestie poruszone w zapytaniu pana posła, Ministerstwo Zdrowia pismem z dnia 21 lipca 2014 r., znak: MZ-ZP-Z-079-30246-1/AK/14, zwróciło się do Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o udzielenie informacji w sprawie. W odpowiedzi (pismo z dnia 31 lipca 2014 r., znak: WSOZ-III-073-115/1512-KM/2014) przekazane zostały poniższe wyjaśnienia.
Śląski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie art. 139 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ogłosił dnia 13 marca 2014 r. postępowanie konkursowe prowadzone w trybie konkursu ofert w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej na okres od 1 lipca 2014 r. do dnia 30 czerwca 2019 r.
Uczestnikom konkursu zostały wskazane podstawy prawne, w tym zarządzenia prezesa NFZ wraz z załącznikami, które określały zarówno wymagania stawiane oferentom, jak i kryteria oceny ofert. Nadto ich treść była dostępna dla świadczeniodawców na stronach internetowych zarówno Centrali NFZ, jak i Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Wszyscy uczestnicy konkursu składali ofertę, udzielając odpowiedzi na te same pytania ankietowe. Ocena ofert odbywała się na podstawie jasno określonych kryteriów. W toku postępowania były one niezmienne i w równym stopniu jawne dla wszystkich oferentów. Zasada równego traktowania świadczeniodawców przejawia się w stosowaniu takich samych kryteriów w stosunku do wszystkich świadczeniodawców biorących udział w danym postępowaniu.
Wszystkie oferty oceniane były według tych samych kryteriów i mogły za każde z nich uzyskać taką samą liczbę punktów. Ocena ofert w postępowaniu była dokonywana w oparciu o zarządzenie nr 3/2014/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 23 stycznia 2014 r. w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (z późn. zm.). Wskazane zarządzenia zostały wydane przez prezesa NFZ w oparciu o delegację ustawową określoną w art. 146 ustawy.
Zgodnie z powyższym zarządzeniem oceny ofert dokonuje się według kryteriów jakości, ciągłości oraz ceny. Zarządzenie wskazuje szczegółowo parametry kryteriów oceny, ich wagę w ocenie łącznej oraz dokładny sposób oceny oferty pod względem kryterium ceny. Caritas Diecezji Gliwickiej złożył w ofercie oświadczenie, że zapoznał się z przepisami zarządzenia oraz warunkami zawierania umów i nie zgłasza co do nich zastrzeżeń oraz przyjmuje je do stosowania.
W toku prowadzonego postępowania konkursowego komisja konkursowa zgodnie z art. 148 ustawy dokonała porównania ofert przy pomocy systemu informatycznego wspomagającego postępowanie konkursowe. Porównanie ofert w oparciu o wskazane w zarządzeniu kryteria i ich wagę punktową ze swej istoty zakłada uszeregowanie ofert od najlepiej ocenianej do oferty o najmniejszej liczbie punktów. Ocena ofert oparta jest na odpowiedziach udzielonych przez oferentów w ankietach złożonych w postępowaniu.
W ramach przedmiotowego postępowania konkursowego oferty, które uzyskały najwyższą możliwą do otrzymania liczbę punktów jako najkorzystniejsze, zostały wybrane do zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ponadto Śląski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia poinformował, że komisja dokonała podziału środków, mając na uwadze brak możliwości przekroczenia planu zakupu.
Wybór oferty do zawarcia umowy dokonywany jest w oparciu o pozycję zajmowaną przez oferty w rankingu końcowym. Komisja dokonuje wyboru oferentów w kolejności zgodnej z uzyskaną pozycją w rankingu końcowym do wyczerpania zaplanowanej kwoty do zakupu świadczeń. We wszystkich postępowaniach konkursowych, w których ofertę złożył Caritas Diecezji Gliwickiej, oferta wspomnianego podmiotu nie została wybrana, bowiem w przedmiotowym konkursie złożono oferty, które uzyskały wyższą ocenę punktową i jako korzystniejsze zostały wybrane w celu zawarcia umowy.
Informuję, że wszyscy oferenci uczestniczący w postępowaniach konkursowych składali oświadczenia, w których zobowiązali się do objęcia opieką pacjentów, na rzecz których świadczenia zdrowotne były już udzielane przez podmioty lecznicze niewybrane do zawarcia umowy w wyniku rozstrzygnięcia postępowań konkursowych. Śląski Oddział Wojewódzki NFZ w dniu 27 czerwca 2014 r. przekazał świadczeniodawcom zarówno wybranym, jak i niewybranym do zawarcia umowy w wyniku rozstrzygniętych postępowań konkursowych informację dotyczącą kwestii przekazania pacjentów do kontynuacji opieki wraz z listami pacjentów, na rzecz których realizowane były świadczenia pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej przez niewybranych oferentów. Objęcie opieką tych pacjentów powinno nastąpić poza kolejnością. Warunkiem przejęcia pacjentów jest posiadanie aktualnej dokumentacji kwalifikacyjnej do objęcia przedmiotową opieką, tj. skierowania do objęcia pielęgniarską opieką długoterminową domową według wzoru określonego jako załącznik nr 7 do zarządzenia nr 87/2013/DSOZ prezesa NFZ z dnia 18 grudnia 2013 r. oraz karty oceny świadczeniobiorcy kierowanego do objęcia opieką/objętego pielęgniarską opieką długoterminową domową według wzoru określonego jako załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1480).
Aktualnie świadczeniodawcy, z którymi zostały zawarte umowy o realizację świadczeń opieki w przedmiotowym zakresie, przekazują do Śląskiego OW NFZ listy pacjentów objętych opieką, na rzecz których uprzednio świadczenia zdrowotne były udzielane przez podmioty lecznicze niewybrane do zawarcia umowy w wyniku rozstrzygnięcia postępowań konkursowych.
Aktualnie Śląski OW NFZ celem zwiększenia dostępności świadczeń rozważa możliwość przeprowadzenia dodatkowych postępowań konkursowych, w których również może wziąć udział Caritas Diecezji Gliwickiej.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Piotr Warczyński
Warszawa, dnia 12 sierpnia 2014 r.