opis sprawy

Odpowiedź na zapytanie w sprawie przebudowy drogi krajowej nr 65 na odcinku Kowale Oleckie - Olecko

Odpowiedź na zapytanie nr 8504

w sprawie przebudowy drogi krajowej nr 65 na odcinku Kowale Oleckie - Olecko

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Paweł Olszewski

Warszawa, 25-09-2015

Szanowna Pani Marszałek,

odpowiadając na zapytanie Pana posła Tadeusza Iwińskiego nr 8504 z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie przebudowy drogi krajowej nr 65 na odcinku Kowale Oleckie - Olecko, uprzejmie przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Rządowe priorytety w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych zostały wskazane w przyjętych przez Rząd dokumentach takich jak: Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) oraz Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Z uwagi na przyjęte przez Polskę na szczeblu unijnym zobowiązania dotyczące budowy sieci bazowej TEN-T do 2030 r. i kompleksowej do 2050 r. oraz istniejące wciąż braki w zakresie sieci dróg o najwyższych standardach technicznych, przyjęty przez Radę Ministrów Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), przewiduje przede wszystkim budowę odcinków dróg klasy technicznej A oraz S, które w połączeniu z odcinkami istniejącymi stworzą spójną sieć dróg ekspresowych i autostrad.

Odnosząc się do odcinka drogi krajowej nr 65 Kowale Oleckie - Olecko należy zwrócić uwagę na niski ruch ogółem (GPR 2010, średnia krajowa 9 888 poj./dobę). Ruch na odcinku Kowale Oleckie - Olecko wyniósł 3 093 poj./dobę. Co więcej, inwestycja nie została ujęta w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Warmińsko - Mazurskiego i nie znajduje się w sieci TEN-T. Ponadto na tym odcinku istnieje już obwodnica Olecka udostępniona do ruchu na początku 2013 r. Koszt całkowity tej inwestycji wyniósł prawie 128 mln zł (z czego same roboty budowlane wyniosły ok. 110 mln zł).

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zdaje sobie sprawę jak wiele jest nadal potrzeb w zakresie rozbudowy infrastruktury dróg krajowych i utrzymania jej w stanie spełniającym oczekiwania użytkowników ruchu drogowego. Niemniej jednak środki, jakie pozostają do dyspozycji ministra właściwego do spraw transportu na ten cel są dalece niewystarczające względem niedoborów inwestycyjnych.

Pragnę zapewnić, że Ministerstwo dokłada wszelkich starań by w możliwie jak największym stopniu uwzględnić postulaty władz jednostek samorządów terytorialnych, przedstawicieli Parlamentu RP oraz partnerów społecznych i gospodarczych, wyrażone w sprawie Programu, uwzględniając przy tym dostępne środki finansowe oraz znaczenie inwestycji dla rozwoju sieci w skali kraju.

Z poważaniem

Paweł Olszewski

Sekretarz Stanu