Interpelacja nr 31546
do ministra edukacji narodowej
w sprawie ujmowania wydatków w nowych rozdziałach klasyfikacji budżetowej
Szanowna Pani Minister!
Na podstawie upoważnienia zwartego w art. 39 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - dalej u.f.p., Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, wprowadził między innymi zmiany dotyczące utworzenia rozdziałów związanych z regulacjami dotyczącymi realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań oświatowych wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży zawartymi w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej.
Wprowadzono w dziale 801 "Oświata i wychowania", rozdział 80149 "Realizacja zadań wymagająca stosowania specjalnej nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych ?w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego", oraz rozdział 80150 "Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci ?i młodzieży w szkołach podstawowych”.
Zapis art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, stanowi, że w roku 2015 na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań.
Powołanie wymienionych rozdziałów ma na celu odrębne ewidencjonowanie przez jednostki samorządu terytorialnego, oraz poszczególne szkoły, dla których organem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego, wydatków ponoszonych na edukację dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
W związku z tym nasuwają się następujące pytania:
Jakie rodzaje zajęć należy rozumieć pod pojęciem specjalnej organizacji nauki i metod pracy?
Czy mają to być wszystkie zajęcia z uczniami niepełnosprawnymi tzn. zajęcia rewalidacyjne, oraz wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej m.in. wyrównawcze, socjoterapeutyczne?
Czy wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka, które do tej pory miało swój rozdział, też należy ujęć w nowym rozdziale?
Czy nauczanie indywidualne przyznane dla ucznia z powodów zdrowotnych ( np. złamana noga) i dla ucznia z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego mającego nauczanie indywidualne też powinno być ujęte w tych rozdziałach?
Czy wydatki przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych ujmowane do tej pory w starych rozdziałach, też należy ujmować w nowych rozdziałach?
Czy oprócz wydatków związanych z wynagrodzeniami należy także ujmować koszty związane z utrzymaniem obiektu? Jeżeli tak , to jaką metodologią mają one zostać naliczone?
Z wyrazami szacunkuS.Kowalski