Interpelacja nr 20802
do ministra edukacji narodowej
w sprawie zwolnień ponad 7,7 tys. nauczycieli
Szanowna Pani Minister! Z doniesień medialnych dowiadujemy się, że prawie 8 tys. nauczycieli ma od września br. stracić pracę. 8 tys. wysoko wykształconych i wykwalifikowanych nauczycieli straci swoje źródło utrzymania, a znalezienie przez nich nowej pracy będzie wyjątkowo trudne. Ministerstwo pytane o zaistniałą sytuację tłumaczy się niżem demograficznym, zmniejszoną liczbą uczniów. Wydaje się jednak, że takie tłumaczenie nie jest wystarczające. Rolą państwa powinno być takie kreowanie polityki kadrowej, aby zapewnić ciągłość w zatrudnieniu nauczycielom. W obecnej chwili w naszym kraju jest niż demograficzny, ale przecież nie jest to sytuacja stała, na co wskazują problemy z miejscami w żłobkach i przedszkolach. Część ze zwalnianych nauczycieli przeszła na emeryturę, często niechcianą, a wielu z nich to ludzie młodzi.
Pamiętać należy, że zazwyczaj każdy nauczyciel posiada więcej niż jeden fakultet. W tej chwili rzadko się spotyka nauczycieli, którzy uczą tylko jednego przedmiotu. Nauczyciele, by utrzymać pracę, podejmują dalsze kształcenie, studiują podyplomowo lub podejmują inne studia. Masowe zwolnienie nauczycieli jest problemem społecznym. Państwo wkłada w kształcenie tej kadry ogromne pieniądze, a teraz osoby idą na bezrobocie.
Można poprawić system oświaty poprzez wprowadzenie odpowiednich zapisów dotyczących maksymalnej liczby uczniów w klasie. W obecnej chwili w szkołach dużych miast w jednej klasie uczy się często ponad 30 osób. Sytuacja taka nie tylko jest niekorzystna dla nauczyciela prowadzącego lekcję, ale przede wszystkim negatywnie wpływa na edukację młodzieży. Ze środowisk związanych z edukacją napływają propozycje stworzenie takich standardów, których teraz nie ma, by w klasach szkoły podstawowej uczniów było maksymalnie 20, w gimnazjum maksymalnie 24, zaś w szkołach średnich nie więcej niż 26. Wpłynęłoby to pozytywnie na poziom edukacji przyszłych pokoleń i zapobiegło tak drastycznym cięciom etatów nauczycieli.
W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:
Czy tak ogromna liczba zwolnień nauczycieli spowodowana jest wyłącznie zmniejszoną liczbą uczniów?
Czy planowane są usprawnienia systemowe umożliwiające optymalne zmniejszenie liczy uczniów w klasach?
Z poważaniem
Poseł Elżbieta Kruk
Warszawa, dnia 2 września 2013 r.