opis sprawy

Interpelacja w sprawie nowelizacji art. 177 K.p.c.

Interpelacja nr 20184

do ministra sprawiedliwości

w sprawie nowelizacji art. 177 K.p.c.

   Szanowny Panie Ministrze! Zgodnie z brzmieniem art. 177 K.p.c. w pewnych sytuacjach sąd cywilny może, działając z urzędu, zawiesić postępowanie cywilne. W obecnym stanie prawnym brzmienie art. 177 K.p.c. jest jak niżej:

   Art. 177 § 1. Sąd może zawiesić postępowanie z urzędu:

   1) jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego toczącego się postępowania cywilnego;

   2) jeżeli osoba trzecia wystąpiła przeciwko obu stronom z interwencją główną;

   3) jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od uprzedniej decyzji organu administracji publicznej;

   4) jeżeli ujawni się czyn, którego ustalenie w drodze karnej lub dyscyplinarnej mogłoby wywrzeć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy cywilnej;

   5) w razie niestawiennictwa obu stron na rozprawie, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, oraz w razie niestawiennictwa powoda, gdy powód nie żądał rozpoznania sprawy w jego nieobecności, a pozwany nie zgłosił wniosku o rozpoznanie sprawy;

   6) jeżeli na skutek braku lub wskazania złego adresu powoda albo niewskazania przez powoda w wyznaczonym terminie adresu pozwanego lub danych pozwalających sądowi na ustalenie numerów, o których mowa w art. 2081, lub niewykonania przez powoda innych zarządzeń nie można nadać sprawie dalszego biegu.

   Art. 177 § 1 pkt 3 K.p.c. stanowi, że sąd może zawiesić postępowanie z urzędu, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od uprzedniej decyzji organu administracji publicznej. Jest wiadome, że ostateczne decyzje administracyjne podlegają kontroli sądów administracyjnych pod kątem ich legalności. Skoro możliwe jest zawieszenie postępowania do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez organ administracyjny, tym bardziej zawieszenie powinno być możliwe aż do czasu skontrolowania prawidłowości tej decyzji przez sąd.

   Mając powyższe na względzie, stawiamy Panu Ministrowi następujące pytania:

   1. Czy ministerstwo dostrzega przedstawione powyżej zagadnienie jako istotny problem prawny?

   2. Czy ministerstwo dysponuje danymi dotyczącymi tego, jak często postępowania cywilne są zawieszane na mocy art. 177 § 1 pkt 3 K.p.c.?

   3. Czy Pan Minister uważa za zasadne znowelizowanie art. 177 § 1 K.p.c., tak by sąd, działając z urzędu, mógł zawieszać postępowania także w wypadku, gdy strony złożą skargę na ostateczną decyzję administracyjną do wojewódzkiego sądu administracyjnego lub, w dalszej kolejności, skargę kasacyjną do NSA?

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Krzysztof Brejza

   oraz grupa posłów

   Inowrocław, dnia 25 lipca 2013 r.