Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 7283
w sprawie zmiany rozkładu jazdy PKP InterCity wykluczającego połączenia Gliwic i Zabrza z Warszawą
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Wojciecha Szaramy w sprawie zmiany rozkładu jazdy PKP InterCity wykluczającego połączenia Gliwic i Zabrza z Warszawą (znak: SPS-024-7283/14), przekazane pismem z dnia 9 września 2014 r., przedstawiam poniższe informacje.
Pociągi kategorii EIC Premium będą obsługiwać połączenia dalekobieżne między najważniejszymi aglomeracjami w kraju, wprowadzając nową jakość usług przewozowych i komfort dla pasażera. Będą stanowić ofertę o najwyższym standardzie, która będzie uzupełnieniem przewozów pociągami regionalnymi, międzywojewódzkimi i ekspresowymi. Spółka PKP InterCity posiada model prognostyczny pozwalający przewidywać potoki pasażerskie pomiędzy stacjami i w pociągach w zależności od oferty przewozowej (rozkład jazdy, czasy przejazdu, liczba pociągów i zatrzymań), regionalnych czynników społeczno-ekonomicznych (demografia w poszczególnych regionach, motoryzacja i mobilność itd.) oraz w stosunku do innych środków transportu. Analizy funkcjonowania pociągów EIC Premium były wykonywane w oparciu o model prognozowania potoków pasażerskich dla wielu różnych scenariuszy przewozowych, zważywszy na aspekty techniczne, proponowane stacje zatrzymania, możliwości przesiadkowe itp. Wyniki przeprowadzanych analiz stanowią podstawę do podjęcia decyzji na temat zasadności kursowania pociągów na konkretnych trasach. Trasa pociągów EIC Premium w relacji Wrocław - Warszawa została wybrana na podstawie tych analiz, uwzględniających otoczenie oraz potoki pasażerskie. Należy mieć na uwadze, że pociągi EIC Premium stanowią komercyjną ofertę spółki PKP InterCity, w związku z tym przewozy te nie są dotowane przez budżet państwa, a zadaniem PKP InterCity SA jest takie skonstruowanie oferty przewozowej (pod względem cen biletów, tras przejazdu, czasu podróży), aby nie przynosiła ona strat.
PKP InterCity SA, przygotowując ofertę przewozową w nowym rozkładzie jazdy 2014/2015, uwzględniło potencjał przewozowy aglomeracji śląskiej - Gliwic i Zabrza - oraz potencjał sąsiadujących miejscowości, które nie są objęte siecią kolejową, i zaplanowało pociąg kategorii Express InterCity (EIC) kursujący 6 dni w tygodniu w relacji Warszawa - Gliwice - Warszawa przez Zabrze. Pociąg ten będzie wyruszać z Gliwic w kierunku stolicy po godz. 5 rano (przyjazd do Warszawy ok. 8.15), z powrotem będzie wyjeżdżał z Warszawy ok. 16.45 (przyjazd do Gliwic ok. godz. 20). Ponadto przygotowano ofertę pociągów EIC Premium i EIC ze skróconym czasem jazdy w relacji Katowice - Warszawa - Katowice z dogodnymi przesiadkami w kierunku Gliwic (skomunikowanie z pociągami Kolei Śląskich).
W roku bieżącym i 2015 r. zgodnie z zapowiedziami PKP Polskich Linii Kolejowych SA nastąpi kumulacja prac modernizacyjnych na całej sieci kolejowej. Prowadzone prace modernizacyjne dotyczące linii kolejowych przyniosą przełom w zakresie warunków podróżowania koleją. Wartość inwestycji zrealizowanych przez PKP PLK SA w ubiegłym roku to ponad 5 mld zł, na rok bieżący planuje się roboty warte ok. 7 mld zł. Takie wartości i taki zakres robót budowlanych są niezbędne, aby dokonać absorpcji dostępnych środków unijnych. W konsekwencji napięte harmonogramy prowadzenia prac budowlanych przez kontraktorów PKP PLK SA wpływają na atrakcyjność transportu kolejowego. Przejściowym skutkiem prowadzonych działań jest spadek przepustowości sieci kolejowej wynikający z konieczności zamykania dla ruchu pociągów na czas robót określonych odcinków na modernizowanych liniach.
Kumulacja prac modernizacyjnych na całej sieci kolejowej powoduje znaczący spadek przewozów i coraz mniejsze zainteresowanie podróżnych tym środkiem transportu w skali całego kraju (nie tylko na modernizowanych trasach). Ministerstwo, jako współfinansujące projekty inwestycyjne PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz dotujące przewozy międzywojewódzkie realizowane przez PKP InterCity SA, podejmuje działania w kierunku pogodzenia interesów zarówno przewoźnika kolejowego, jak i zarządcy infrastruktury w taki sposób, aby dysponując ograniczoną dotacją budżetową, zaplanować rozwiązania najkorzystniejsze z punktu widzenia pasażerów. Niemniej jednak trudno było przewidzieć, iż dynamicznie zmieniająca się sytuacja w trakcie wykonywanych prac inwestycyjnych i modyfikacje w kursowaniu pociągów będą skutkowały tak dużym odpływem pasażerów i stąd konieczność wprowadzenia korekt w rozkładzie jazdy pociągów. Dlatego też minister właściwy do spraw transportu, jako organ dofinansowujący przewozy międzywojewódzkie na terytorium RP, wyraził zgodę na rezygnację z części połączeń, skrócenie relacji lub ograniczenie terminów kursowania niektórych pociągów.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Klepacki
Warszawa, dnia 30 września 2014 r.