opis sprawy

Odpowiedź na zapytanie w sprawie zmian organizacyjnych w PGE Dystrybucja SA w Lublinie

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 346

w sprawie zmian organizacyjnych w PGE Dystrybucja SA w Lublinie

   W odpowiedzi na zapytanie pana posła Sławomira Zawiślaka, z dnia 31 stycznia 2012 r., znak: SPS-024-346/12, w sprawie zmian organizacyjnych w PGE Dystrybucja SA przedkładam następujące wyjaśnienia.

   Zarząd PGE Polskiej Grupy Energetycznej SA poinformował, że wdrażany proces reorganizacji struktur poszczególnych oddziałów PGE Dystrybucja SA ma na celu przede wszystkim ograniczenie kosztów funkcjonowania, zwiększenie efektywności, optymalizację procesów oraz poprawę jakości usług na rzecz obsługiwanych przez spółkę odbiorców energii elektrycznej. Stanowi on niezbędny element procesu standaryzacji i unifikacji umożliwiający dalszy rozwój grupy kapitałowej i sprostanie wymaganiom wspólnego europejskiego rynku. Regulacje prawne precyzyjnie określające zadania OSD i oznaczające koncentrację aktywności operatorów systemów dystrybucyjnych na działalności dystrybucyjnej oraz zasady tworzenia taryfy dystrybucyjnej wynikające bezpośrednio z polityki taryfikacyjnej Urzędu Regulacji Energetyki wymuszają dostosowanie modelu biznesowego PGE Dystrybucja SA do zmian, jakie zaszły w jej otoczeniu zewnętrznym.

   Polityka Urzędu Regulacji Energetyki (URE) i wytyczne konstruowania taryf w zakresie kształtowania cen i stawek na dystrybucję energii elektrycznej na lata 2012-2015 wyraźnie wymuszają na PGE Dystrybucja SA ograniczanie kosztów operacyjnych z jednoczesnym podnoszeniem efektywności dystrybucyjnej w sferze technicznej. W praktyce kształtowanie wyników OSD oznacza koncentrację na zarządzaniu efektywnością kosztów operacyjnych oraz efektywnością inwestycji. Niezbędne jest zatem stworzenie organizacji dostosowanej zarówno do obecnych, jak i do przyszłych wymogów rynku, regulatora i otoczenia, efektywnie zarządzanej i zdolnej do inwestowania.

   Mając powyższe na uwadze, zarząd spółki zlecił analizę porównawczą operatorów systemów dystrybucyjnych funkcjonujących w Polsce, która wykazała duże luki efektywnościowe w kluczowych wskaźnikach charakteryzujących podstawową działalność operatora. Nasycenie infrastrukturą terenową w spółce nie przekładało się na wyższe od konkurencji wskaźniki jakościowe: ilości i czasu trwania przerw. Z opracowania tego jednoznacznie wynika, iż konieczne są zmiany w zakresie funkcjonowania rejonów i posterunków energetycznych (RE i PE). Duże jednostki organizacyjne działają bowiem efektywniej, pozwalając na znaczne ograniczenie kosztów operacyjnych. Prowadzony obecnie proces w przyszłości skutkował będzie poprawą sprawności operacyjnej struktur i zapewnieniem wysokiej jakości obsługi klientów. Ponadto automatyzacja pracy sieci, zdalna obsługa i diagnostyka, zastosowanie mniej awaryjnych technologii i urządzeń oraz budowa linii kablowych w miejsce napowietrznych zmniejszają awaryjność infrastruktury energetycznej.

   Optymalizacja ilości rejonów energetycznych i posterunków energetycznych wpłynie także korzystnie na prawidłowe zarządzanie siecią i poprawi bezpieczeństwo energetyczne Rzeczypospolitej Polskiej na terenach obsługiwanych przez PGE Dystrybucja SA, co będzie w przyszłości oddziaływać na zmniejszenie kosztów dystrybucji energii elektrycznej dla jej klientów. Podstawowa struktura operatora, oparta na RE i PE, nie ulegnie zmianie. Założenia programu przewidują konsolidację rozdrobnionych, mniej efektywnych jednostek terenowych w większe, oparte o jasno określone procesy i jasno określone role właściciela oraz usprawniony proces zarządzania. Podejmowane działania są dokładnie zaplanowane i rozłożone w czasie tak, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie jednostek organizacyjnych spółki, a także zapewnić wysoką jakość świadczonych usług. Z informacji uzyskanych od spółki wynika, że obecnie funkcjonuje 66 rejonów i 218 posterunków, docelowo osiągnięta będzie struktura, w której funkcjonować będzie 40 rejonów i 143 posterunki.

   - W Oddziale Białystok rejony nie podlegają konsolidacji. Zostaną skonsolidowane posterunki w siedzibach 4 rejonów: Łomża, Bielsk Podlaski, Ełk i Suwałki. Po konsolidacji funkcjonować będzie 6 rejonów i 25 posterunków.

   - W Oddziale Lublin zostaną skonsolidowane 3 z 7 rejonów: Kraśnik, Lubartów, Radzyń Podlaski, oraz 18 posterunków: Józefów n. Wisłą, Biała Podlaska, Komarówka, Kurów, Puławy, Chodel, Kazimierz Dolny, Ostrów Lubelski, Ryki, Baranów, Sławatycze, Piszczac, Poniatowa, Piaski, Lublin, Sarnaki, Kock i Niemce. W wyniku konsolidacji posterunków w Sławatyczach i Piszczacu powstanie posterunek w Tucznej. Po konsolidacji funkcjonować będą 4 rejony i 18 posterunków.

   - W Oddziale Łódź - Teren skonsolidowane zostaną 2 z 8 rejonów: Radomsko i Wieluń, oraz 12 posterunków: Tuszyn, Jeżów, Mszczonów, Błaszki, Zelów, Działoszyn, Koluszki, Gorzkowice, Biała Rawska, Szadek, Łask i Złoczew. Powstaną 2 posterunki w miejscu skonsolidowanych rejonów: Radomsko i Wieluń. Po konsolidacji będzie funkcjonować 6 rejonów i 11 posterunków.

   - W Oddziale Rzeszów skonsolidowane zostaną 4 z 11 rejonów: Rzeszów - Teren, Jasło, Janów Lubelski i Tarnobrzeg oraz 7 posterunków: Rzeszów - Teren, Staszów, Stalowa Wola, Mielec, Leżajsk, Krosno i Sanok. Po konsolidacji funkcjonować będzie 7 rejonów i 24 posterunki.

   - W Oddziale Skarżysko-Kamienna skonsolidowanych będzie 5 z 11 rejonów: Jędrzejów, Grójec, Miechów, Zwoleń, Końskie, oraz 12 posterunków: Radom, Kielce, Skarżysko, Brody, Małogoszcz, Wolica, Suchedniów, Stąporków, Jedlińsk, Wierzbica, Działoszyce i Wiślica. W miejscu skonsolidowanych rejonów powstanie 5 posterunków: Jędrzejów, Grójec, Miechów, Zwoleń i Końskie. Po konsolidacji funkcjonować będzie 6 rejonów i 28 posterunków.

   - W Oddziale Warszawa skonsolidowanych zostanie 6 z 13 rejonów: Wołomin, Przasnysz, Sokołów Podlaski, Otwock, Łuków, Garwolin, oraz 14 posterunków: Błonie, Sochaczew, Maków Mazowiecki, Żabin, Ostrołęka, Węgrów, Góra Kalwaria, Tarczyn, Miłosna, Korczyn, Zbuczyn, Wodynie, Wilga i Żelechów. W miejsce skonsolidowanych rejonów powstanie 6 posterunków: Wołomin, Przasnysz, Sokołów Podlaski, Otwock, Łuków i Garwolin. Po konsolidacji funkcjonować będzie 7 rejonów i 21 posterunków.

   - W Oddziale Zamość skonsolidowanych zostanie 6 z 10 rejonów: Włodawa, Przeworsk, Przemyśl, Biłgoraj, Krasnystaw, Hrubieszów, oraz 12 posterunków: Zamość, Tomaszów Lubelski, Chełm, Jarosław, Krasnobród, Lubycza Królewska, Ulhówek, Narol, Bircza, Żurawica, Tarnogród, Żółkiewka. Izbica, Grabowiec, Poturzyn, Werbkowice, Ruda Huta, Białopole, Kańczuga, Pruchnik, Cyców i Sosnowica. Po konsolidacji funkcjonować będą 4 rejony i 16 posterunków.

   Do określania docelowej struktury RE i PE posłużono się następującymi kryteriami: obszar działania, długość linii SN i nN, ilość stacji SN/nN oraz ilość odbiorców. Średnie parametry określające skonsolidowany rejon to: obszar działania - ok. 3000 km2, długość linii SN nN - ok. 7000 km, ilość stacji SN/nN - ok. 2000 szt., ilość odbiorców - ok. 100 000.

   W miarę bieżących potrzeb i zgodnie z przyjętym szczegółowym harmonogramem przewiduje się modernizację istniejących zapleczy technicznych dla wzmocnionych kadrowo, skonsolidowanych jednostek terenowych. Na szczególną uwagę zasługują zmiany dokonane w oddziałach Łódź - Miasto i Białystok. W Oddziale Łódź - Miasto obejmującym obszar miasta Łodzi oraz 3 przylegających powiatów (Pabianice, Zgierz i Aleksandrów) przeprowadzono restrukturyzację w 2004 r., w wyniku której zostały całkowicie zlikwidowane rejony i posterunki. W Oddziale Białystok przeprowadzono konsolidację rejonów i posterunków w 2008 r. Doświadczenia zdobyte w ww. oddziałach wskazują na słuszność koncepcji konsolidacji RE i PE. Dalsze wstrzymanie restrukturyzacji będzie oddziaływało negatywnie na spółkę, a w dalszej kolejności będzie musiało przełożyć się na ceny i stawki taryfy.

   Cały projekt, rozłożony na lata 2012-2013 (etap I), w swoich założeniach przewiduje poszanowanie nabytych praw pracowniczych i nie powinien powodować niepokojów społecznych. Osiągnięcie celów, w tym tworzenie nowych warunków pracy, odbywać się będzie na zasadach zawartych w umowach społecznych i porozumieniach z załogą. Jego realizacja nie będzie związana z koniecznością wypowiadania umów o pracę. W oddziałach spółki od 5 lat obowiązują porozumienia i umowy społeczne, w których pracodawcy zobowiązali się m.in. do szczególnej ochrony ciągłości stosunku pracy oraz niepogorszenia warunków pracy i płacy. Umowy społeczne obowiązują do 2016 r. Podkreślić należy, iż realizowany program łączenia struktur terenowych nie jest nakierowany na redukcję zatrudnienia, lecz stanowi odpowiedź na jego naturalny spadek. Realokacja nieznacznej grupy pracowników ograniczona zostanie do niezbędnego minimum.

   Wszystkie działania, które będą związane z migracją pracowników z jednej jednostki terytorialnej do innej, będą prowadzone z poszanowaniem nabytych praw pracowniczych i nie będą miały wpływu na lokalne rynki pracy. Przewidywane są działania osłonowe. Wdrożony zostanie szeroki program szkoleniowy adresowany do pracowników, którzy będą wymagali przekwalifikowania, zrekompensowane zostaną także koszty dojazdu do nowego miejsca świadczenia pracy. Wielu pracowników zyska możliwość rozwoju osobistego i awansu zawodowego. Nie może również być mowy o naruszaniu przepisów prawa pracy. Pracodawcy działający w PGE Dystrybucja SA, świadomi postanowień prawa wewnątrzzakładowego, rozpoczęli szeroko rozumiane konsultacje z pracownikami i reprezentującymi ich organizacjami związkowymi. Odpowiadając na zapotrzebowanie społeczne, pracodawcy wystąpili do wojewódzkich komisji dialogu społecznego z wnioskiem o umożliwienie na forum WKDS zapoznania z procesem konsolidacji RE i PE partnerów społecznych. Spółka zapewniła, że wszelkie sygnały ze strony pracowników, klientów, parlamentarzystów, samorządów i organizacji społecznych są wnikliwie analizowane przez zespół nadzorujący wdrożenie programu.

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, iż stanowią one wystarczającą odpowiedź na kwestie poruszone w zapytaniu pana posła.

   Sekretarz stanu

   Jan Bury

   Warszawa, dnia 17 lutego 2012 r.