opis sprawy

Interpelacja w sprawie regulacji opłat za zakańczanie połączeń w komórkowych sieciach telefonicznych oraz ich wpływu na sytuację konsumentów usług telekomunikacyjnych

Interpelacja nr 11175

do ministra administracji i cyfryzacji

w sprawie regulacji opłat za zakańczanie połączeń w komórkowych sieciach telefonicznych oraz ich wpływu na sytuację konsumentów usług telekomunikacyjnych

   Szanowny Panie Ministrze! W dniu 3 sierpnia br. podległy Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji organ administracji rządowej, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, rozpoczął konsultacje projektów decyzji w sprawie określenia obowiązków regulacyjnych dla operatorów sieci telefonii komórkowej w zakresie usługi zakańczania połączeń. W komunikacie dotyczącym rozpoczęcia konsultacji wskazano:

   ˝Najistotniejszym rozwiązaniem, jakie zostało wprowadzone w obecnie konsultowanych projektach decyzji, jest określenie dla wszystkich operatorów stawki za zakańczanie połączeń (MTR - Mobile Termination Rate) na jednolitym poziomie 4,29 gr/min, w oparciu o stworzony przez prezesa UKE model operatora efektywnego. Nowe stawki MTR mają być stosowane od początku lipca 2013 r. W zależności od operatora docelowa obniżka stawek MTR wyniesie od 65% do nawet 85%. Jednocześnie w pierwszej połowie 2013 r. przejściowo operatorzy sieci komórkowych w Polsce będą mogli stosować symetryczną stawkę w wysokości 8,26 gr/min. Rynek telekomunikacyjny powinien być przygotowany do takiej obniżki, gdyż zalecenia Komisji Europejskiej w sprawie nowego podejścia do regulacji stawek MTR zostały wydane jeszcze w 2009 r. Komisja rekomendowała wprowadzenie z początkiem 2013 r. stawek MTR symetrycznych (czyli w takiej samej wysokości dla wszystkich operatorów mobilnych na danym rynku) oraz na efektywnym kosztowo poziomie˝.

   W nawiązaniu do powyższego komunikatu zwracam się do Pana Ministra z uprzejmą prośbą o przedstawienie odpowiedzi na następujące pytania:

   1. Czy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przedstawiło swoje stanowisko w prowadzonych przez prezesa UKE konsultacjach?

   2. Czy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji popiera odroczenie do 1 lipca 2013 r. obniżenie efektywnych kosztowo stawek?

   3. Czy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przeprowadziło analizę wpływu opóźnienia we wdrożeniu efektywnych kosztowo stawek na detaliczne ceny połączeń? Jeżeli tak, to jaki był wynik tej analizy?

   4. Czy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przeprowadziło analizę oszczędności dla konsumentów w związku z obniżką stawek MTR?

   5. Czy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przeprowadziło analizę kosztów poniesionych przez konsumentów w związku z opóźnieniem obniżki stawek do poziomu 4,29 gr/min? Jeżeli tak, to jaki był wynik takiej analizy?

   6. Jakie według Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji będą oszczędności dla konsumentów w związku z obniżeniem stawek w pierwszym, drugim i trzecim roku od dnia wydania konsultowanych decyzji?

   7. Jakie według Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji byłyby oszczędności dla konsumentów w pierwszym roku od dnia wydania konsultowanych decyzji, gdyby UKE nie wprowadziło pośredniej stawki 8,26 gr/min?

   8. Jak wynika z raportów rynkowych dotychczasowe obniżki stawek MTR wdrożone przez poprzednią Prezes UKE wiązały się z obniżeniem wpływów do budżetu państwa w latach 2006-2010 o blisko 3 mld zł. W związku z powyższym czy półroczne opóźnienie we wdrożeniu stawki 4,29 gr/min jest związane z katastrofalnym stanem finansów publicznych oraz rosnącym deficytem budżetowym?

   9. Czy została przeprowadzona analiza obniżenia wpływów do budżetu państwa w związku z obniżeniem stawek?

   10. Jaki będzie wpływ obniżki stawek na przychody budżetu państwa?

   11. Czy wpływ obniżki przychodów budżetu państwa był konsultowany z ministrem finansów?

   12. Czy została przeprowadzona analiza wpływu obniżki stawek na kondycję finansową przedsiębiorców telekomunikacyjnych będących adresatami decyzji prezesa UKE?

   13. Czy została przeprowadzona analiza wpływu obniżki stawek na kondycję finansową przedsiębiorców telekomunikacyjnych niebędących adresatami decyzji prezesa UKE, w szczególności operatorów kablowych i stacjonarnych?

   14. Czy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji jako organ ustawowo odpowiedzialny za prowadzenie polityki regulacyjnej będzie wspierał działania zmierzające do obniżenia cen dla konsumentów? Jakie działania w tym zakresie zostały dotychczas podjęte w ministerstwie oraz jakie działania Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zamierza podjąć w przyszłości?

   Z poważaniem

   Posłowie Przemysław Wipler

   i Dawid Jackiewicz

   Warszawa, dnia 26 października 2012 r.