Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 1828
w sprawie terminu zakończenia budowy autostrady A4 na odcinku Kraków - Tarnów oraz zjazdu z autostrady w kierunku Nowego Sącza
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r., sygn. akt SPS-024-1828/12, przy którym przekazano zapytanie posła Arkadiusza Mularczyka dotyczące budowy autostrady A4 na odcinku Kraków - Tarnów, uprzejmie przekazuję informacje w przedmiotowej sprawie.
Zadanie polegające na budowie autostrady A4 na odcinku Kraków (węzeł Szarów) - Tarnów (węzeł Krzyż) o łącznej długości 56,8 km realizowane jest w ramach załącznika nr 1 do ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 25 stycznia 2011 r.
Zgodnie z zawartymi i obowiązującymi umowami z wykonawcami robót terminy zakończenia prac budowlanych zostały ustalone na:
- 24 lutego 2012 r. dla odcinka węzeł Szarów - węzeł Brzesko,
- 6 stycznia 2013 r. dla odcinka węzeł Brzesko - węzeł Wierzchosławice,
- 27 stycznia 2012 r. dla odcinka węzeł Wierzchosławice - węzeł Krzyż.
W odniesieniu do dwóch odcinków, dla których kontraktowe terminy zakończenia prac upłynęły, zamawiający, tj. GDDKiA, skierował w stosunku do ich wykonawców roszczenia z tytułu niewykonania umów w terminach, w szczególności w zakresie opóźnień w stosunku do zatwierdzonych harmonogramów, nieodpowiedniej mobilizacji zasobów, zmniejszonych ilości dostaw materiałów na place budów, opóźnień finansowych w stosunku do zatwierdzonych harmonogramów.
Jednocześnie należy wskazać, że wykonawcy złożyli w GDDKiA roszczenia kwotowe i czasowe dotyczące przedłużenia terminu realizacji kontraktów. Wykonawcy uzasadniają swoje żądania m.in. zwiększonym od przewidywanego zakresem prac dotyczących wzmocnienia podłoża, wyjątkowo nieprzewidywalnymi warunkami klimatycznymi, tj. intensywnymi opadami deszczu i powodzią.
W odniesieniu do kontraktu na odcinku węzeł Szarów - węzeł Brzesko uznane zostały roszczenia czasowe wykonawcy ze względu na konieczność dodatkowego i nieprzewidzianego wzmocnienia podłoża. W związku z powyższym podpisany został aneks do umowy przewidujący przedłużenie czasu na realizację zadania do 15 września 2012 r. Podobnie w przypadku odcinka Wierzchosławice - Krzyż pierwotny termin zakończenia prac został w wyniku uznania części roszczeń wykonawcy przesunięty na 27 marca 2012 r. W związku z niedotrzymaniem również tego terminu GDDKiA zaczęła naliczanie wobec wykonawcy kar umownych przewidzianych w kontrakcie. Zgodnie z oceną inżyniera kontraktu i kierownika projektu inwestycje zostaną zakończone do grudnia 2012 r.
Odnosząc się do odcinka węzeł Brzesko - węzeł Wierzchosławice należy wskazać, że pierwotna umowa na budowę przedmiotowego odcinka autostrady A4 zawarta z konsorcjum firm: NDI SA - SB Granit SA została w dniu 23 lutego 2011 r. rozwiązana z winy wykonawcy.
W wyniku przeprowadzonego postępowania podpisana została w dniu 27 września 2011 r. umowa z nowym wykonawcą, konsorcjum firm: Heilit+Woerner Budowlana sp. z o.o., Strabag sp. z o.o., Poldim SA, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne ˝IMB - Podbeskidzie˝ sp. z o.o. z terminem realizacji do 6 stycznia 2013 r.
Zgodnie z aktualnym na dzień 26 sierpnia br. stanem prac, zaawansowanie rzeczowe na poszczególnych odcinkach autostrady A4 przedstawia się następująco:
- odc. Szarów - Brzesko - 88%,
- odc. Brzesko - Wierzchosławice - 39%,
- odc. Wierzchosławice - Krzyż - 92,5%.
Odnosząc się do kwestii realizacji zjazdu w kierunku Nowego Sącza i powiązania terenów przyległych do autostrady A4 w rejonie Brzeska, należy wskazać, że zostały one określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej przez właściwy organ administracji publicznej po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego i konsultacjach społecznych w zakresie i terminach określonych przepisami prawa. Zjazd z węzła Brzesko do Brzeska i Nowego Sącza ustalony był od lat we wszelkich dokumentach planistycznych poprzez ul. Leśną (droga powiatowa). Protesty mieszkańców tego rejonu z jednej strony, z drugiej zaś możliwość przedłużenia drogi krajowej nr 75 do połączenia z A4 pozwoliło na rozpoczęcie projektowania docelowego łącznika z węzła Brzesko do DK nr 4 jako drogi krajowej.
W chwili obecnej prowadzone są prace przygotowawcze zmierzające do uzyskania decyzji administracyjnych i opinii wymaganych przepisami prawa dla zadania budowy drogi łącznikowej klasy GP pomiędzy węzłem Brzesko na autostradzie A4 z drogą krajową nr 4. Realizacja przedmiotowego odcinka drogi, długości ok. 2 km, obejmuje m.in. budowę 600 m estakady lub wysokiego nasypu. Długotrwałość procesu projektowego, rozpoczętego później niż dla autostrady, spowoduje w pierwszych latach po oddaniu do ruchu A4 wykorzystanie ul. Leśnej zgodnie z jej wcześniejszym przeznaczeniem.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 6 września 2012 r.