Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 6718
w sprawie upowszechniania ofert pracy przez urzędy pracy
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo z dnia 22 maja 2014 r. (znak: SPS-024-6718/14) przekazujące zapytanie poselskie pana posła Artura Gierady dotyczące planów Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w zakresie wprowadzenia przepisów, które pozwolą upowszechniać oferty pracy zgłaszane przez pracodawców w siedzibach oraz internetowych bazach ofert pracy wszystkich powiatowych urzędów pracy, przedstawiam poniżej odpowiedź na zadane zapytanie.
Zagadnienia przyjmowania i upowszechniania ofert pracy zgłaszanych przez pracodawców do powiatowych urzędów pracy reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy.
1. Zgodnie z art. 36 ust. 5 a ww. ustawy pracodawca może zgłosić ofertę pracy do jednego powiatowego urzędu pracy wybranego ze względu na siedzibę pracodawcy lub miejsce wykonywania pracy albo do innego dowolnie wybranego przez siebie urzędu.
Zadania, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy, związane z obsługą i upowszechnianiem określonej oferty pracy, w tym przekazywaniem oferty pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy, realizuje ten powiatowy urząd pracy, który przyjął ofertę pracy od pracodawcy (zgodnie z art. 36 ust. 5c ww. ustawy).
Natomiast zadanie, jakie ustawa określa dla ministra właściwego do spraw pracy w tym zakresie, to prowadzenie i udostępnianie internetowej bazy ofert pracy (art. 4 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), której rolę pełni obecnie centralna baza ofert pracy (CBOP). W bazie tej znajdują się wszystkie oferty pracy, które wpłynęły do każdego urzędu pracy i zostały przyjęte do realizacji. CBOP jest internetową bazą wszystkich ofert pracy ze wszystkich powiatowych urzędów pracy.
Z zawartością CBOP może zapoznać się każda osoba, która jest zainteresowana znalezieniem pracy, bez względu na to, czy jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy. Osoby zainteresowane ofertami pracy mogą samodzielnie poszukiwać pracy, wyszukując odpowiadające im oferty pracy, wykorzystując następujące kryteria przeszukiwania bazy danych: okres, w którym wprowadzono ofertę, branża, zawód, nazwa stanowiska, lokalizacja (województwo, powiat, miasto, urząd pracy), identyfikator oferty, rodzaj zatrudnienia, preferowany czas pracy, minimalne wynagrodzenie, zgoda na podróże służbowe. Powyższe funkcjonalności są dedykowane zarówno dla bezrobotnych i poszukujących pracy, osób niezarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy, pracodawców, jak i pracowników urzędów pracy.
Dzięki tym rozwiązaniom pracodawcy nie muszą występować do wielu urzędów pracy i powtarzać czynności związanych ze zgłaszaniem oferty pracy, bowiem ich oferta pracy jest bez zbędnej zwłoki podawana do wiadomości publicznej i informacje o niej są ogólnie dostępne na stronie internetowej www.psz.praca.gov.pl.
2. Tryb przyjmowania i upowszechniania oferty pracy zgłoszonej przez pracodawcę do powiatowego urzędu pracy w szczegółowy sposób reguluje rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. poz. 667).
Rozporządzenie to z dniem 27 maja 2014 r. zastąpiło rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. Nr 177, poz. 1193, z późn. zm.). Rozwiązania w zakresie obsługi ofert pracy przyjętych do realizacji przez powiatowy urząd pracy w obu ww. rozporządzeniach są zbliżone.
Zgodnie z § 9 ust. 1 nowego rozporządzenia podobnie jak w przepisach sprzed 27 maja br. każda oferta pracy zgłoszona do powiatowego urzędu pracy i przyjęta do realizacji przez ten urząd jest upowszechniana przez:
- podanie do wiadomości publicznej informacji o tej ofercie w miejscu ogólnie dostępnym w siedzibie powiatowego urzędu pracy, w szczególności z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych;
- zamieszczenie w internetowej bazie ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy (CBOP) oraz w bazie ofert pracy EURES;
- przekazanie z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych do powiatowych urzędów pracy wskazanych w zgłoszeniu krajowej oferty pracy w celu upowszechnienia jej w ich siedzibach;
- inne formy przekazu, jeżeli powiatowy urząd pracy posiada takie możliwości.
Jeśli powiatowy urząd pracy ma zarejestrowane w swoim rejestrze osoby spełniające wymagania określone w ofercie pracy, niezwłocznie kieruje takie osoby do pracodawcy.
Natomiast jeśli nie dysponuje odpowiednimi kandydatami, informuje inne powiatowe urzędy pracy o braku możliwości realizacji zgłoszonej oferty pracy z wykorzystaniem CBOP. Jeśli oferta pracy zostanie zrealizowana, zostaje wycofywana ze wszystkich miejsc, w których była upowszechniana, w tym z CBOP.
Warto jednocześnie nadmienić, że zgodnie z § 3 ust. 2 nowego rozporządzenia podobnie jak w przepisach sprzed 27 maja br. każdy powiatowy urząd pracy jest zobowiązany do zapewnienia na swoich stronach internetowych dostępu do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra, czyli CBOP.
3. Powiatowy urząd pracy przekazuje ofertę pracy do innych powiatowych urzędów pracy w celu upowszechnienia jej w ich siedzibach tylko wtedy, gdy tego oczekuje pracodawca. Pracodawca może wyrazić taką wolę, zgłaszając ofertę pracy do tego urzędu (§ 6 ust. 2 pkt 4 lit. b aktualnie obowiązującego rozporządzenia i § 6 ust. 3 pkt 4 lit. b wcześniejszego rozporządzenia). Zgodnie z tym przepisem powiatowe urzędy pracy, do których konkretna oferta pracy ma być przekazana do upowszechnienia, wskazuje pracodawca.
Postępowanie powiatowych urzędów pracy, w sytuacji gdy pojawia się potrzeba dodatkowego upowszechnienia oferty pracy w innym powiatowym urzędzie pracy, określają szczegółowo przepisy § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia. Powiatowy urząd pracy, który otrzyma ofertę pracy przekazaną w takim trybie upowszechnia ją w swojej siedzibie zgodnie z oczekiwaniem pracodawcy. Jednocześnie przepis ten zakazuje temu urzędowi przekazywania takiej oferty pracy do CBOP, bowiem została już ona zamieszczona w tej bazie przez ten powiatowy urząd pracy, który przyjął ją do realizacji od pracodawcy.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że istnieją stosowne przepisy, które pozwalają wszystkim powiatowym urzędom pracy upowszechniać oferty pracy zgłaszane przez pracodawców w siedzibach tych urzędów. Przepisy pozwalają także tym urzędom upowszechniać oferty pracy we własnych internetowych bazach ofert pracy, o ile te urzędy pracy mają takie możliwości. Jednocześnie mając na względzie obowiązek prowadzenia i udostępniania internetowej bazy ofert pracy przez ministra właściwego do spraw pracy, możliwości tej bazy, a także powszechny do niej dostęp, nie wydaje się uzasadnione tworzenie czy rozwijanie przez powiatowe urzędy pracy własnych internetowych baz ofert pracy. Dlatego też Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie przewiduje prac nad wprowadzeniem kolejnych przepisów regulujących te zagadnienia.
Wyrażam przekonanie, że przedstawione informacje zostaną uznane przez pana posła za wyczerpujące.
Z szacunkiem
Sekretarz stanu
Jacek Męcina
Warszawa, dnia 10 czerwca 2014 r.