Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 7078
w sprawie przetargów organizowanych w ZUS II Oddział w Warszawie
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na wystąpienie Pani Marszałek z dnia 31 lipca 2014 r., znak: SPS-024-7074-7115/14, dotyczące interpelacji posła Henryka Kmiecika w sprawie przetargów organizowanych w poszczególnych oddziałach przesyłam odpowiedź przekazaną przez pana Michała Jonczyńskiego, członka Zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (pismo z dnia 20 sierpnia 2014 r., znak: 993200-IN-607/2014 wraz z załącznikami*)).
Odpowiadając na pismo, znak: DUS/0700/199/BS/14, z dnia 7 sierpnia 2014 r. dotyczące zapytania pana Henryka Kmiecika, posła na Sejm RP, w sprawie przetargów organizowanych w poszczególnych oddziałach ZUS w latach 2012-2014, przedkładam informacje uzyskane z oddziałów. W podsumowaniu przedstawiam analizę odpowiedzi na zagadnienia zawarte w poniższych pytaniach skierowanych do oddziałów ZUS przez pana posła.
1. Jak kwota była wydatkowana przez ZUS Oddział w (...) na inwestycje w kolejnych latach, począwszy od roku 2012?
W załączeniu*) odpowiedzi każdego z oddziałów ZUS w układzie tabelarycznym.
2. Jak kwota była wydatkowana przez ZUS Oddział w (...) na bieżące wydatki w kolejnych latach, począwszy od roku 2012?
W załączeniu*) odpowiedzi każdego z oddziałów ZUS w układzie tabelarycznym.
3. W ilu przypadkach od roku 2012 w ZUS Oddział w (...) przy realizacji zarówno kontraktów dotyczących wydatków inwestycyjnych, jak i wydatków bieżących były wdrażane zasady postępowania o udzielenie zamówień publicznych?
Wszystkie oddziały ZUS stosują przepisy prawa powszechnie obowiązujące, jak również przepisy wewnętrzne ZUS dotyczące procesów związanych z planowaniem, przeprowadzaniem postępowań oraz finansowaniem zamówień publicznych.
4. W ilu przypadkach od roku 2012 przy realizacji zarówno wydatków inwestycyjnych, jak i wydatków bieżących ZUS Oddział w (...) nie wdrażał zasad postępowania o udzielenie zamówienia publicznego?
Nie było takiego przypadku. Wszystkie oddziały ZUS stosowały się do obowiązujących przepisów prawa.
5. Czy ZUS Oddział w (...) stosuje przy wydatkowaniu środków na realizację inwestycji oraz na potrzeby bieżące tzw. tryby konkurencyjne, jeśli nie, to dlaczego?
Wszystkie oddziały ZUS przy wydatkowaniu środków publicznych stosują tryby wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych oraz zasad dokonywania zakupów w ZUS.
6. Jakie zasady oraz procedury są stosowane przy wydatkowaniu środków finansowych w ZUS Oddział w (...)?
Wszystkie oddziały ZUS stosowały i stosują obowiązujące przepisy prawa, w tym zasady i procedury związane z wydatkowaniem publicznych środków finansowych związanych z realizacją zadań z zakresu zamówień publicznych.
Podstawowymi aktami prawnymi są:
- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
- ustawa z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 i Dz. U. z 2013 r. poz. 885),
- zarządzenie nr 12 prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 3 marca 2011 r. i w sprawie wprowadzenia regulaminu udzielania zamówień publicznych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (uchylone, zarządzenie obowiązywało do 28 lutego 2013 r.),
- zarządzenie nr 4 prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 16 stycznia 2011 r. w sprawie wprowadzenia zasad dokonywania zakupów w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (wraz ze zmianami),
- pismo okólne nr 1 dyrektora Departamentu Zamówień Publicznych z dnia 14 lutego 2013 r. w sprawie wprowadzenia procedury - monitorowanie realizacji zamówień publicznych (uchylone 27 czerwca 2014 r.),
- pismo okólne nr 2 dyrektora Departamentu Zamówień Publicznych z dnia 20 lutego 2013 r. w sprawie wprowadzenia procedury - realizacja zamówień o wartości powyżej 14 000 euro (uchylone 25 lipca 2014 r.),
- pismo okólne nr 1 dyrektora Departamentu Zamówień Publicznych z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie wprowadzenia procedury - monitorowanie realizacji zamówień publicznych,
- pismo okólne nr 2 dyrektora Departamentu Zamówień Publicznych z dnia 25 lipca 2014 r. w sprawie wprowadzenia procedury - realizacja zamówień o wartości powyżej 30 000 euro,
- pismo okólne nr 1 dyrektora Departamentu Administracyjnego z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie wprowadzenia procedury - realizacja zamówień o wartości poniżej 14 000 euro.
W załączeniu*) przesyłam informacje z 41 oddziałów ZUS (w strukturze organizacyjnej ZUS funkcjonują 43 oddziały). Uprzejmie informuję, że z regulaminu organizacyjnego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż ZUS Oddział w Tarnowie w zakresie zamówień publicznych obsługiwany jest przez ZUS Oddział w Nowym Sączu. Ponadto nie ma wystąpienia pana posła o dane dotyczące ZUS Oddziału w Olsztynie.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Marek Bucior
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2014 r.