Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 18272
w sprawie sytuacji Polskich Linii Lotniczych LOT SA
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo z dnia 6 czerwca 2013 r., znak: SPS-023-18272/13, przekazujące interpelację pana Andrzeja Kani, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie sytuacji Polskich Linii Lotniczych LOT SA, po uzyskaniu stosownych wyjaśnień od zarządu spółki, uprzejmie informuję, co następuje.
Ad pyt. 1. W dniu 20 czerwca 2013 r. spółka notyfikowała do Komisji Europejskiej plan restrukturyzacji zawierający nowy model floty, siatki i produktu, jak również uwzględniający inicjatywy mające na celu redukcję kosztów i zwiększenie przychodów spółki. Podkreślić przy tym należy, że liderem procesu restrukturyzacji PLL LOT SA jest zarząd spółki, który ponosi pełną odpowiedzialność prawną oraz korporacyjną za podejmowane działania restrukturyzacyjne oraz za ich efekt końcowy. Ministerstwo Skarbu Państwa nadzoruje i monitoruje realizację przez spółkę założeń planu restrukturyzacji i będzie reagować na bieżąco na wszelkie powstałe odchylenia w tym zakresie. Jednocześnie wyjaśniam, iż przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa, od momentu uruchomienia na rzecz PLL LOT SA środków w ramach pomocy na ratowanie, aktywnie uczestniczą we wszystkich ustaleniach z Komisją Europejską w przedmiocie pomocy publicznej, m.in. poprzez udział w spotkaniach ze służbami Komisji w Brukseli oraz weryfikację dokumentacji notyfikacyjnej.
Ad pyt. 2. Proces pozyskania inwestora dla przewoźnika lotniczego jest złożony i długotrwały. W Unii Europejskiej przewoźnicy lotniczy dążą do konsolidacji i tym samym zmniejszania kosztów prowadzonej działalności. W tym miejscu jako przykład należy wskazać: Air France - KLM, British Airways - Iberia, Lufthansa - Austrian Airlines, Brussels Airlines - Swiss. Prowadzone są także procesy prywatyzacyjne, m.in. TAP Portugalia oraz Tarom Rumunia. Wobec powyższego pozyskanie przez PLL LOT SA inwestora strategicznego (partnera gospodarczego) jest kluczowe z punktu widzenia funkcjonowania na rynku i zwiększania konkurencyjności. W przypadku PLL LOT SA istotna jest jednak kwestia trudnej sytuacji finansowej i zdolności operacyjnych spółki. Dla spółki poszukiwany jest inwestor strategiczny zapewniający odpowiednią konsolidację operacyjną i gospodarczą lub finansowanie zewnętrzne.
Doradcą prywatyzacyjnym Zarządu PLL LOT SA jest wyspecjalizowany w procesach zmian kapitałowych linii lotniczych bank inwestycyjny Rothschild. Proces ten prowadzony jest na zasadach otwartości. Aktualnie doradca prowadzi rozmowy z potencjalnymi inwestorami branżowymi. Na chwilę obecną żaden podmiot nie wyraził w sposób formalny zainteresowania udziałem w procesie prywatyzacji polskiego przewoźnika.
Bardzo istotne znaczenie ma również uchylenie w czerwcu br. ustawy z dnia 14.06.1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT. Ustawa ta przewidywała, że Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51% sumy głosów służących całemu kapitałowi spółki. Uchylenie ustawy może znacznie poszerzyć katalog podmiotów zainteresowanych zaangażowaniem kapitałowym w PLL LOT SA i stworzyć potencjalnie korzystne warunki ewentualnej transakcji zbycia akcji spółki. Jednocześnie podkreślić należy, iż wymogi odnoszące się do struktury własności i kontroli unijnych przewoźników lotniczych uregulowane zostały na poziomie Unii Europejskiej w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty. Z treści ww. rozporządzenia wynika, iż państwa członkowskie UE lub obywatele tych państw powinni posiadać ponad 50% udziałów w przedsiębiorstwie lotniczym oraz skutecznie je kontrolować w sposób pośredni lub bezpośredni. Rozporządzenie to jest stosowane wprost, nie wymaga implementacji i w całości obowiązuje w krajowym porządku prawnym państw członkowskich UE.
Ad pyt. 3.-5. W związku z uziemieniem przez FAA samolotów typu Boeing B787 i poniesionymi z tego tytułu przez PLL LOT SA stratami finansowymi, zarząd spółki prowadzi negocjacje z producentem ww. maszyn, tj. Boeing Company, w przedmiocie ewentualnego odszkodowania. Spotkanie przedstawicieli obu firm miało miejsce również w marcu br. Wysokość dochodzonego odszkodowania oraz szczegóły negocjacji objęte są tajemnicą handlową. W przypadku braku dojścia do porozumienia w sprawie odszkodowania zarząd spółki będzie podejmował stosowne kroki prawne, nie wykluczając wystąpienia na drogę postępowania sądowego. W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie z treścią art. 368 § 1 K.s.h, prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie należy do zarządu spółki. Wszelkie działania dotyczące działalności operacyjnej spółki, w tym również w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych, należą zatem do wyłącznej kompetencji zarządu spółki, nie zaś do kompetencji jej organu właścicielskiego, jakim jest minister skarbu państwa. Ministerstwo Skarbu Państwa zwróciło się natomiast do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wsparcie dyplomatyczne dla prowadzonych pomiędzy PLL LOT SA a Boeing Company negocjacji w zakresie rekompensaty za powstałe po stronie PLL LOT SA straty spowodowane uziemieniem samolotów typu Boeing B787.
Wyrażam nadzieję, że przedstawione powyżej wyjaśnienia oraz informacje zostaną przez panów posłów uznane za satysfakcjonujące.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Rafał Baniak
Warszawa, dnia 22 lipca 2013 r.