Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 2457
w sprawie przepisów regulujących przewóz osób drezynami
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na przesłane przy piśmie nr SPS-024-2457/12 z dnia 7 listopada 2012 r. zapytanie posła Macieja Orzechowskiego w sprawie przepisów regulujących przewóz osób drezynami, uprzejmie informuję, co następuje.
I. Działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu przewozów kolejowych osób reguluje art. 43 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.). Działalność taka podlega licencjonowaniu. Wyjątkiem od tej zasady są przewozy w obrębie bocznicy lub stacji kolejowej (art. 44 ww. ustawy).
W celu przewozu osób drezynami przedsiębiorca powinien posiadać licencję przewoźnika na wykonywanie przewozów kolejowych osób wydaną przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, która jest potwierdzeniem zdolności przedsiębiorcy do wykonywania funkcji przewoźnika kolejowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
II. Dopuszczenie do eksploatacji pojazdów kolejowych na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA odbywa się na zasadach określonych w:
1) przywołanej wyżej ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
2) przepisach wydanych na podstawie upoważnień zawartych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, tj.:
a) rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. Nr 212, poz. 1771, z późn. zm.),
b) rozporządzeniu ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu (Dz. U. z 2012 r. poz. 919),
c) rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych (Dz. U. Nr 37, poz. 330),
d) rozporządzeniu ministra transportu z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 9, poz. 63).
Zgodnie z określonymi wyżej normami prawnymi drezyny, podobnie jak wszystkie pojazdy kolejowe, aby zostały dopuszczone do eksploatacji na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK SA, muszą spełniać następujące warunki:
1) posiadać ważne zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego wydane przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego;
2) posiadać dokument potwierdzający, że pojazd kolejowy jest sprawny technicznie (świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego), wystawiany przez przewoźnika.
III. W celu realizacji przejazdów drezynami po liniach zarządzanych przez PKP PLK SA dysponent pojazdu kolejowego powinien posiadać ważną licencję przewoźnika w zakresie przewozu osób, pojazd kolejowy powinien być dopuszczony do eksploatacji i sprawny technicznie (zgodnie z przepisami podanymi w punkcie II) oraz wyposażony w dokumenty określone w rozporządzeniu ministra transportu z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym.
Przejazdy pojazdów kolejowych (drezyn) po liniach zarządzanych przez PKP PLK SA odbywają się zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172, poz. 1444, z późn. zm.).
Powyższe rozporządzenie oraz ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym nie regulują warunków i zasad korzystania z nieczynnych linii/odcinków linii kolejowych. Przejazdy po liniach wyłączonych z ruchu pociągów odbywają się w oparciu o opracowywany przez właściwy zakład linii kolejowych, na każde wystąpienie przewoźnika, regulamin prowadzenia ruchu na liniach, dla których nie jest przygotowywany rozkład jazdy pociągów.
Kierujący tym pojazdem powinien posiadać licencję maszynisty odpowiedniej kategorii wydaną na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie licencji maszynisty (Dz. U. Nr 66, poz. 346, z późn. zm.) oraz świadectwo maszynisty uprawniające do kierowania wskazanym rodzajem pojazdu kolejowego na określonej infrastrukturze wydane na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie świadectwa maszynisty (Dz. U. Nr 66, poz. 347). Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 214, poz. 1658) do dnia 1 grudnia 2017 r. kierujący pojazdem może posiadać prawo kierowania pojazdem kolejowym wydane na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra (Dz. U. Nr 59, poz. 301, z późn. zm.).
IV. Jednocześnie informuję, że w przygotowanym w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej projekcie nowelizacji ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, który 26 lipca 2012 r. został przyjęty przez komitet stały Rady Ministrów, przewidziano zmianę w art. 18 ust. 5, w którym mowa, że z obowiązku uzyskania licencji i świadectwa maszynisty zwolnieni są prowadzący pojazdy kolejowe m.in. po liniach turystycznych, które są eksploatowane w celach wykonywania przewozów rekreacyjno-wypoczynkowych i okolicznościowych, w tym kolei wąskotorowych. Do osób wykonujących te czynności stosuje się przepisy art. 22d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 30 listopada 2012 r.