opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie sytuacji w spółce PLL LOT SA

Odpowiedź ministra skarbu państwa

na interpelację nr 9508

w sprawie sytuacji w spółce PLL LOT SA

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo z dnia 28 września 2012 r., znak: SPS-023-9508/12, przekazujące interpelację pana Ryszarda Zbrzyznego, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie sytuacji w spółce PLL LOT SA, uprzejmie informuję, co następuje.

   Sytuacja w PLL LOT SA jest wypadkową złożonej sytuacji w branży europejskich przewozów lotniczych. Wielu europejskich przewoźników lotniczych boryka się z istotnymi problemami finansowymi, czego wyrazem są generowane straty finansowe oraz ograniczenie lub zakończenie działalności gospodarczej. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA poinformowało w październiku br., że strata europejskich linii lotniczych za 2012 r. wyniesie 1,2 mld dol., natomiast stowarzyszenie zrzeszające europejskie linie lotnicze (AEA) przewiduje, że linie europejskie stracą w tym roku ok. 1,5 mld euro. Dziesięć największych linii europejskich zwiększyło kwartalną stratę o ponad 50%. Na rynku usług lotniczych następują również upadłości linii lotniczych i zawieszenia działalności: np. Malev, Węgry (02.2012 r.), Spain Air, Hiszpania (01.2012 r.), Skyways Express, Szwecja (05.2012 r.), Cimber Sterling, Dania (05.2012 r.), Air Poland - dawniej Air Italy Polska (04.2012 r.), Air Finland (06.2012 r.) CCA, Czechy - Central Connect Airlines (06.2012 r.), Wind Jet, Włochy (08.2012 r.). Jednocześnie poważne straty za pierwsze półrocze odnotowały m.in. Lufthansa, Air France/KLM, Iberia oraz Air Berlin. Na rynku usług lotniczych obserwowana jest nadpodaż i silna konkurencja ze strony linii typu low-cost. Sytuację istotnie pogarszają wysokie ceny paliwa (główna pozycja kosztowa w działalności lotniczej) i niekorzystne relacje kursowe walut. Powyższe procesy dotyczą bezpośrednio także PLL LOT SA.

   W spółce prowadzona jest restrukturyzacja, której celem jest niezakłócona realizacja operacji lotniczych i odpowiednie zwiększanie konkurencyjności. Restrukturyzacja kosztowa obejmuje m.in. działania polegające na wydzielaniu i przekazywaniu poza spółkę działalności usługowej wspomagającej transport lotniczy. Działaniami tymi nie planuje się objąć personelu pokładowego i pilotów. Deficyt finansowy oraz koszty restrukturyzacji pokrywane są ze środków pozyskanych w ramach zbycia aktywów nieoperacyjnych. Zarząd spółki planuje zbyć kolejne aktywa nieoperacyjne w postaci udziałów w spółkach EuroLOT, Casinos Poland, WRO-LOT, CEES i GTL-LOT. Celem spółki jest skoncentrowanie się na działalności podstawowej, tj. lotnicze przewozy pasażerskie. Tym samym podkreślić należy, iż nie jest rozważany jakikolwiek scenariusz ˝bankructwa˝ PLL LOT SA.

   Zważywszy na obecną sytuację finansową PLL LOT SA oraz na trudną sytuację na rynku przewozów lotniczych, pozyskanie przez spółkę inwestora strategicznego z odpowiednim know-how i zasobami finansowymi jest pożądane. Spółka wymaga bowiem przede wszystkim zmian strukturalnych i konsolidacji działalności operacyjnej z silnym branżowym partnerem gospodarczym.

   Odnośnie do podnoszonego w interpelacji zarzutu naruszania w PLL LOT SA praw pracowniczych i związkowych wyjaśniam, iż wszelkie spory dotyczące stosunków pracy należą do wyłącznej kompetencji sądów pracy. Z przekazanych przez zarząd spółki informacji wynika, że sprawy te są aktualnie przedmiotem postępowań sądowych i nie zapadły jeszcze w nich prawomocne wyroki. Jednocześnie pozytywnie oceniam fakt, iż od dnia 1 września br. w PLL LOT SA powołany został pełnomocnik zarządu do spraw dialogu społecznego.

   Z poważaniem

   Minister

   Mikołaj Budzanowski

   Warszawa, dnia 2 listopada 2012 r.