Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23226
w sprawie restrukturyzacji opolskiego oddziału Tauron Dystrybucja SA
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację poselską pana Patryka Jakiego z dnia 12 grudnia 2013 r., znak: SPS-023-23226/13, w sprawie restrukturyzacji opolskiego oddziału Tauron Dystrybucja SA na wstępie podkreślić należy, że w przypadku spółek, w których Skarb Państwa posiada akcje bądź udziały (Tauron Polska Energia SA), minister skarbu państwa wykonuje uprawnienia jako akcjonariusz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wynikającymi z Kodeksu spółek handlowych i statutów spółek. Przepisy te nie dają uprawnień ministrowi jako akcjonariuszowi do wkraczania w zakres spraw leżących w gestii zarządów tych spółek, jak również do wydawania wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki, stosownie do regulacji art. 3751 K.s.h. (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.).
Zarząd ponosi pełną odpowiedzialność za podejmowane w tym zakresie działania. Obowiązany jest również wdrażać i realizować strategię z zachowaniem dbałości o przejrzystość i efektywność systemu zarządzania spółką, a przy podejmowaniu decyzji w sprawach spółki - działać w granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego. Ponadto jest zobowiązany zarządzać majątkiem i sprawami spółki z należytą starannością wymaganą w obrocie gospodarczym, gdzie nadrzędną zasadą jest interes ekonomiczny podmiotu.
Dodatkowo uprzejmie wyjaśniam, że Tauron Polska Energia SA jako spółka publiczna w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółkach publicznych zobowiązana jest do przestrzegania przepisów prawa regulujących zasady udzielania informacji publicznych, w szczególności przekazywania informacji do wiadomości publicznej za pomocą raportów bieżących oraz okresowych, zgodnie z treścią art. 56 ustawy o ofercie oraz zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. Nr 33, poz. 259).
W odniesieniu do ˝Programu poprawy efektywności kosztów operacyjnych w latach 2013-2015 dla Grupy Tauron˝, podkreślić należy, że zakłada on redukcję kosztów we wszystkich obszarach biznesowych, w których możliwa jest optymalizacja kosztowa, w tym między innymi w procesach: zakupowych, inwestycyjnych i remontowych, integracji funkcji biznesowych, optymalizacji usług obcych, ograniczenia strat przesyłowych energii elektrycznej i cieplnej.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez zarząd spółki, działania Grupy Kapitałowej Tauron skupiają się na poprawie efektywności działania, w tym w zakresie zapewnienia ciągłości dostaw, realizacji inwestycji, optymalizacji procesów oraz rozwoju w długiej perspektywie.
Zauważyć należy, że obszar dystrybucji Grupy Tauron w latach 2010-2012 przechodził proces konsolidacji poprzez połączenie spółek dystrybucyjnych EnergiaPro SA z Enion SA, a następnie z Vattenfall Distribution Poland SA. Pomimo połączenia formalnoprawnego w spółce Tauron Dystrybucja SA w dalszym ciągu istnieje konieczność ujednolicania rozwiązań organizacyjnych. Jednakże Zarząd GK Tauron jednoznacznie podkreślił, że w ramach toczącego się procesu zmian organizacyjnych nie planuje redukcji zatrudnienia w oddziale opolskim, jak i innych oddziałach spółki.
Głównym wyzwaniem w trwającym procesie integracji jest połączenie wszystkich oddziałów spółki w jeden organizm o tej samej kulturze i wartościach. W procesie tym chodzi przede wszystkim o to, aby przenieść najlepsze rozwiązania stosowane przez poszczególne oddziały spółki na resztę obszaru działalności firmy. Dotyczy to m.in. systemów dyspozytorskich, standardów utrzymania sieci czy jednolitych systemów informatycznych. Jednym z głównych wyzwań dla spółki pozostaje także ujednolicenie procesów związanych z obsługą klientów, by na obszarze całej spółki były one identyczne.
Proces ten nie wiąże się jednak z fizycznym łączeniem oddziałów spółki. Wdrożony w lipcu 2013 r. model funkcjonowania sześciu jednostek biznesowych ma na celu przede wszystkim wymianę doświadczeń między zróżnicowanymi strukturami organizacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb klienta. Nie narusza jednak dotychczasowej struktury oddziałów jako jednostek organizacyjnych spółki ani też nie wpływa na funkcjonowanie i zadania realizowane dotychczas przez poszczególne oddziały spółki.
Zgodnie z informacją zarządu GK zmiany organizacyjne na poziomie oddziałów, rejonów i innych jednostek terenowych spółki mają także na celu sprostanie wymogom stawianym przez klientów i polegają przede wszystkim na wzmacnianiu zdolności operacyjnych jednostek. W zakresie zarządzania kryzysowego prowadzone zmiany organizacyjne mogą tylko poprawić działania spółki w tym obszarze oraz zapewnić większą efektywność realizowania zadań związanych z poprawą niezawodności dostaw energii elektrycznej do klientów.
W odniesieniu do kwestii pracowniczych prowadzone w Tauron Dystrybucja SA zmiany organizacyjne nie zakładają zwolnień pracowników, jak wskazano powyżej. Zarząd szacuje, że w najbliższych latach firma będzie poszukiwała na rynku pracowników ze specjalistyczną wiedzą branżową do realizacji takich zadań, jak poprawa jakości zasilania i bezpieczeństwa dystrybucji energii elektrycznej, wprowadzenie inteligentnego opomiarowania klientów czy inwestycje w rozwój i poprawę infrastruktury.
Spółka, dostosowując infrastrukturę sieciową do oczekiwań rynku i klientów, jednocześnie poprawia warunki pracy swoich pracowników, zapewniając m.in. dostęp do nowoczesnych narzędzi i rozwiązań informatycznych.
W odniesieniu do inwestycji budowy bloków elektroenergetycznych przy Elektrowni Opole należącej do PGE Polska Grupa Energetyczna, podkreślić należy, że mające w przyszłości powstać nowe bloki energetyczne mają być podłączone do sieci energetycznej 400 kV, która nie należy do majątku Tauron Dystrybucja SA i nie jest zarządzana przez tę spółkę, a dodatkowo infrastruktura Tauron Dystrybucja SA nie ma wpływu na pracę Elektrowni Opole.
Minister skarbu państwa, sprawując nadzór właścicielski nad czterema grupami energetycznymi, które posiadają łącznie ok. 70% mocy zainstalowanej w krajowym systemie energetycznym, przykłada szczególną wagę do kwestii zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju w kontekście realizowanych przez te grupy inwestycji, a jednocześnie stoi na stanowisku, że wszelkie podejmowane przez zarządy spółek decyzje powinny być realizowane z zachowaniem najwyższych wymogów staranności i przejrzystości.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, iż stanowią one wystarczającą odpowiedź na pytania zawarte w interpelacji pana posła.
Sekretarz stanu
Zdzisław Gawlik
Warszawa, dnia 7 stycznia 2014 r.