opis sprawy

Odpowiedź na zapytanie w sprawie dalszego funkcjonowania Ośrodka Tlenoterapii Hiperbarycznej w Łodzi

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 6892

w sprawie dalszego funkcjonowania Ośrodka Tlenoterapii Hiperbarycznej w Łodzi

   Pani Marszałek! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Michała Pacholskiego, przesłane przy piśmie pana Marka Kuchcińskiego, wicemarszałka Sejmu, z dnia 25 czerwca 2014 r., znak: SPS-024-6892/14, w sprawie dalszego funkcjonowania Ośrodka Tlenoterapii Hiperbarycznej w Łodzi, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.

   Warunki udzielania i zakres świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zm.) oraz akty wykonawcze do ww. ustawy, w tym rozporządzenia ministra zdrowia: z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1413) i z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1520). Warunki zawierania i realizacji umów w poszczególnych rodzajach świadczeń opieki zdrowotnej określają zarządzenia prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia wydawane w związku z art. 102 ust. 5 pkt 21 i 25 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy. Szczegółowe zasady udzielania świadczeń odrębnie kontraktowanych, do którego to rodzaju należy terapia hiperbaryczna, określa zarządzenie prezesa NFZ nr 88/2013/DSOZ z dnia 18 grudnia 2013 r.

   Odnosząc się do informacji o trudnej sytuacji Ośrodka Tlenoterapii Hiperbarycznej w Łodzi, ze względu na zbyt niską wartość kontraktu, oraz o potrzebie zabezpieczenia środków finansowych na całodobową realizację świadczeń przez ww. podmiot, uprzejmie informuję, że zgodnie z wyjaśnieniami złożonymi przez Łódzki Oddział Wojewódzki NFZ oddział kontraktuje świadczenia w ramach terapii hiperbarycznej od 1 kwietnia 2009 r. Obecnie realizowana umowa z Ośrodkiem Tlenoterapii Hiperbarycznej NZOZ ˝Creator˝ została zawarta na lata 2012-2014. W 2014 r., identycznie jak w 2013 r., kontrakt wynosi 1 050 132 zł (87 511 punktów po 12 zł). Aneks na bieżący rok został podpisany przez NZOZ ˝Creator˝ po przeprowadzonych negocjacjach. Wobec zarzutu, iż aglomeracja łódzka otrzymała kontrakt niższy niż 250-tysięczna Gdynia czy 20-tysieczna Łęczna, Łódzki OW NFZ wskazał, że świadczenia terapii hiperbarycznej kontraktowane są dla całego województwa, a nie dla poszczególnych miast. Ponadto w ocenie ŁOW NFZ niezasadne wydaje się zakontraktowanie świadczeń terapii hiperbarycznej w trybie całodobowym. Uzasadniając powyższe, oddział poinformował, iż z przeprowadzonych na podstawie sprawozdawczości ww. świadczeniodawcy analiz wynika, że w 2014 r. (do dnia 7 lipca) świadczenie oksygenacji hiperbarycznej w trybie nagłym z powodu zatrucia tlenkiem węgla udzielono dwóm osobom. W 2013 r. ww. świadczeń w trybie nagłym udzielono 10 osobom (w tym 8 osobom z powodu zatrucia tlenkiem węgla), natomiast w 2012 r. brak było przyjęć w trybie nagłym.

   Należy dodać, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Łódzki OW NFZ Wydział Świadczeń Opieki Zdrowotnej ŁOW NFZ dwukrotnie zwrócił się z prośbą do konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie medycyny ratunkowej o wydanie opinii dotyczącej zabezpieczenia świadczeń w zakresie terapii hiperbarycznej w trybie 24-godzninnym na terenie województwa - do dnia 7 lipca 2014 r. brak jest odpowiedzi na wspomniane pisma.

   Odpowiadając na pytanie dotyczące finansowania świadczeń realizowanych przez ośrodki hiperbarii tlenowej na terenie kraju, uprzejmie informuję, że zgodnie z danymi otrzymanymi z Centrali NFZ na 2014 r. zawarto umowy o udzielanie świadczeń w zakresie terapia hiperbaryczna z 10 świadczeniodawcami na łączną kwotę 31 113 175 zł. Szczegółowe zestawienie nazw świadczeniodawców, miejsca udzielania świadczeń oraz wartości umów zawartych na lata 2012-2014 zawiera poniższa tabela.

   Tabela nr 1. Wartości umów zawartych na lata 2012-2014 (w zł).

Lp. Nazwa oddziału NFZ Miejscowość Nazwa świadczeniodawcy 2012 r. 2013 r. 2014 r.
1. dolnośląski Wrocław Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
"Creator"
2 908 785 2 894 121 2 894 121
2. kujawsko-pomorski Toruń Centrum Hiperbarii Tlenowej i Leczenia
Ran HBOT sp. z o.o. sp.k.
  476 340 864 000
3. lubelski Łęczna Szpital Powiatowy im. Św. Siostry
Faustyny Kowalskiej w Łęcznej
999 996 1 438 620 1 510 320
4. łódzki Łódź Ośrodek Profilaktyki i Rehabilitacji
"Creator" Niepubliczny Zakład
Opieki Zdrowotnej
1 050 132 1 050 132 1 050 132
5. małopolski Kraków Szpital Specjalistyczny im. Ludwika
Rydygiera w Krakowie
  2 179 236 2 666 664
6. mazowiecki Warszawa Mazowieckie Centrum Terapii
Hiperbarycznej i Leczenia Ran
4 877 136 5 242 800 5 155 080
7. podkarpacki Stalowa Wola Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
AQA Usługi Wielobranżowe s.c.
1 856 103 2 067 042 2 080 156
8. pomorski Gdynia Uniwersyteckie Centrum Medycyny
Morskiej i Tropikalnej
4 783 545 4 783 064 4 783 064
9. śląski Siemianowice Śląskie Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej Centrum Leczenia Oparzeń
7 289 685 7 564 947 7 383 610
10. wielkopolski Poznań Wielkopolskie Centrum Terapii
Hiperbarycznej i Leczenia Ran
2 321 464 2 726 028 2 726 028
  Razem     26 086 845 30 422 330 31 113 175

   Jednocześnie uprzejmie informuję, że świadczeniodawcy zobowiązani są do spełnienia warunków określonych we właściwych rozporządzeniach ministra zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresów: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej lub leczenia szpitalnego (w zależności od rodzaju działalności leczniczej wykonywanej w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego). W przypadku wszystkich świadczeniodawców, z którymi zawarto umowy w zakresie terapii hiperbarycznej, rodzajem działalności leczniczej wpisanym do rejestru są ambulatoryjne świadczenia zdrowotne. Zgodnie z umową świadczeniodawca udziela świadczeń w przedmiotowym zakresie w godzinach określonych w harmonogramie - zasoby, stanowiącym załącznik do umowy. W poniższej tabeli zestawiono godziny udzielania świadczeń w przedmiotowym zakresie przez poszczególnych świadczeniodawców.

   Tabela nr 2. Godziny udzielania świadczeń w zakresie terapii hiperbarycznej.

Lp. Nazwa świadczeniodawcy Miejscowość Dostępność świadczeń
1. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "Creator" Wrocław Całodobowo, 7 dni w tygodniu.
2. Centrum Hiprbarii Tlenowej i Leczenia Ran HBOT sp. z o.o. sp.k. Toruń Od poniedziałku do piątku, w godz. od 8.00 do 13.00.
3. Szpital Powiatowy im. Św. Siostry Faustyny Kowalskiej w Łęcznej Łęczna Od poniedziałku do piątku, w godz. od 10.00 do 16.00.
4. Ośrodek Profilaktyki i Rehabilitacji "Creator" Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Łódź Poniedziałek w godz. od 1 1.25 do 19.00; od wtorku do piątku w godz. od 8.25 do 16.00.
5. Szpital Specjalistyczny im. Ludwika Rydygiera w Krakowie Kraków Od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 15.00 Poza wskazanymi godzinami świadczeniodawca zapewnia telefoniczne dyżury personelu umożliwiające całodobowe udzielanie świadczeń pacjentom w stanach nagłych.
6. Mazowieckie Centrum Terapii Hiperbarycznej i Leczenia Ran Warszawa Całodobowo, 7 dni w tygodniu.
7. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej AQA Usługi Wielobranżowe s.c. Stalowa Wola Od poniedziałku do piątku w godz. od 15.00 do 17.00 Poza wskazanymi godzinami świadczeniodawca zapewnia telefoniczne dyżury personelu umożliwiające całodobowe udzielanie świadczeń pacjentom w stanach nagłych.
8. Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej Gdynia 7 dni w tygodniu, w godz. od 7.00 do 19.00.
9. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centrum Leczenia Oparzeń Siemianowice Śląskie Od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do 15.05.
10. Wielkopolskie Centrum Terapii Hiperbarycznej i Leczenia Ran Poznań Od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00; w soboty od godz. 10.00 do 14.00.

   Odpowiadając na pytanie o zasadność stanowiska Łódzkiego OW NFZ w kwestii finansowania przedmiotowych świadczeń, uprzejmie informuję, że dyrektorzy oddziałów wojewódzkich funduszu, zawierając ze świadczeniodawcami umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, kierują się w szczególności koniecznością jak najlepszego zabezpieczenia świadczeniobiorcom dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, ale w ramach posiadanych środków finansowych. Natomiast możliwość zwiększenia wartości zawartych umów może być rozważana w konkretnej sytuacji, wynikającej m.in. z dysponowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia dodatkowymi środkami finansowymi. Powyższe wynika w szczególności z przepisu art. 118 ust. 1 przywołanej na wstępie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zgodnie z którym plan finansowy NFZ jest zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów. Również art. 132 ust. 5 ww. ustawy stanowi, że łączna suma zobowiązań NFZ wynikających z zawartych ze świadczeniodawcami umów nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Sławomir Neumann

   Warszawa, dnia 18 lipca 2014 r.