Odpowiedź na interpelację nr 34306
w sprawie ułatwienia życia mieszkańcom gminy Brochów przez przeniesienie spraw z KRUS Błonie do KRUS Sochaczew
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Tadeusz Nalewajk
Warszawa, 15-09-2015
Odpowiadając na interpelację nr 34306 Pana Posła Macieja Małeckiego z dnia 26 sierpnia br., w sprawie ułatwienia życia mieszkańcom gminy Brochów przez przeniesienie spraw z KRUS Błonie do KRUS Sochaczew, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Ad. 1
Prace związane z realizacją kilku projektów informatycznych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rozpoczęły się w 2009 roku i do 2011 roku polegały na przygotowaniu do integracji 271 rozproszonych baz rolników, domowników, świadczeniobiorców w ramach systemu ubezpieczenia społecznego rolników oraz 271 rozproszonych baz rolników, domowników i członków ich rodzin w ramach odrębnego systemu ubezpieczenia zdrowotnego. Kasa realizowała przedmiotowe prace w tych latach w ramach Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich. Po zakończeniu ww. Programu prace te były przez KRUS nadal prowadzone zgodnie z ustalonym harmonogramem, wynikającym z umów zawartych z Wykonawcami wyłonionymi w drodze przetargów przeprowadzonych na podstawie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
Prace te były realizowane etapami, które determinowane były koniecznością zapewnienia w ich trakcie zarówno płynności obsługi ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców, jak i zgodności ze zmieniającym się obowiązującym stanem prawnym.
Prace te obejmują wdrożenie zintegrowanego systemu wspomagającego obsługę ubezpieczenia społecznego rolników i świadczeń krótkoterminowych, wdrożenie nowego systemu obsługującego emerytów i rencistów KRUS oraz zintegrowanego systemu ubezpieczenia zdrowotnego rolników, domowników i członków ich rodzin.
Ad. 2
Budowane zintegrowane systemy i aplikacje stanowią również bazę informacyjną np. dla utworzonego Portalu dla Rolników eKRUS (www.ekrus.gov.pl). Aktualnie na końcowym etapie wdrażania jest nowy scentralizowany system wspomagający obsługę ubezpieczenia społecznego rolników i świadczeń krótkoterminowych, a jego całkowite zakończenie bezpośrednio warunkuje możliwość migracji ubezpieczonych i świadczeniobiorców zaewidencjonowanych w tym systemie między jednostkami Kasy, o której mowa w interpelacji.
Ad. 3
Wdrożenie zintegrowanego systemu ubezpieczenia społecznego rolników obejmującego rolników, domowników i świadczeniobiorców krótkoterminowych finalizowane jest w miesiącu wrześniu br.
Ad. 4
Termin zakończenia prac wdrożenia zintegrowanego systemu ubezpieczenia społecznego rolników, o którym wyżej mowa jest zgodny z aktualnym harmonogramem, który na bieżąco dostosowywany był do zmieniających się przepisów prawa obowiązującego w zakresie ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego oraz wymagań użytkowników tych systemów w ramach KRUS.
Ad. 5
Biorąc pod uwagę, że w przygotowaniu są:
- kolejny etap prac wdrożeniowych dotyczący systemu emerytalnego i rentowego w KRUS, zaplanowany w IV kwartale 2015r.,
- konieczne do wykonania modyfikacje systemu ubezpieczenia społecznego rolników i świadczeń krótkoterminowych, wynikające ze zmian m.in. w przepisach ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (dotyczących osób pobierających świadczenia w związku z opieką nad osobami niepełnosprawnymi) oraz od stycznia 2016r. (w zakresie zasad przyznawania prawa i wypłaty zasiłku macierzyńskiego),
- harmonogram prac wdrożeniowych dotyczący integracji baz systemu ubezpieczenia zdrowotnego w 2016 r.,
wydaje się, że rozpatrzenie przeniesienia wszystkich ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników i świadczeniobiorców oraz ubezpieczonych zdrowotnie rolników, domowników i członków rodzin z gminy Brochów z Placówki Terenowej KRUS w Błoniu do Placówki Terenowej KRUS w Sochaczewie możliwe będzie nie wcześniej niż w 2016 r. – po zakończeniu procesu integracji baz wszystkich systemów informatycznych do obsługi ubezpieczonych i świadczeniobiorców KRUS.
Z up. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podsekretarz Stanu
Tadeusz Nalewajk