opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie połączenia zakładów spółki PKP Cargo SA

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 21664

w sprawie połączenia zakładów spółki PKP Cargo SA

   Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na interpelację pana posła Marka Łapińskiego (SPS-023-21664/13) z dnia 16 października 2013 r. w sprawie połączenia zakładów spółki PKP Cargo SA, uprzejmie informuję, co następuje.

   PKP Cargo SA jest spółką prawa handlowego działającą jako samodzielny podmiot gospodarczy i wszelkie decyzje w zakresie bieżącego nim zarządzania, w tym określania docelowych struktur organizacyjnych, leżą w kompetencjach organów statutowych tej spółki. Zmieniające się otoczenie gospodarcze wymusza na każdym podmiocie, w tym również na PKP Cargo SA, konieczność ciągłego dostosowywania się do sytuacji na rynku.

   Uprzejmie informuję, że proces zmian struktury organizacyjnej PKP Cargo SA został zapoczątkowany w 2008 r., kiedy to utworzono 16 jednorodnych, regionalnych zakładów, powstałych w miejsce 19 zakładów taboru, 21 zakładów przewozów towarowych i 2 zakłady przewozów towarowych i przeładunku. Kolejnym etapem tego procesu była konsolidacja liczby zakładów spółki z 16 do 10, z założeniem, iż będzie ona kontynuowana w latach następnych, przy uwzględnieniu zebranych doświadczeń oraz bieżących wyników finansowych i eksploatacyjnych poszczególnych zakładów.

   Biorąc pod uwagę bieżącą sytuację ekonomiczną spółki oraz uwzględniając pewne ryzyko rynkowe możliwe do wystąpienia w 2014 r., Zarząd PKP Cargo SA podjął decyzję o kontynuacji działań naprawczych i restrukturyzacyjnych, które pozwolą uchronić spółkę przed utratą pozycji konkurencyjnej i spadkiem przewozów, a w konsekwencji prowadzących do znacznego pogorszenia efektów osiągniętych w latach 2011-2013.

   Uwzględniając zebrane w ostatnich latach doświadczenia, w tym zwłaszcza warunki biznesowe, w jakich realizowane są funkcje poszczególnych zakładów i związane z tym aspekty ekonomiczne, w ocenie Zarządu PKP Cargo SA uzasadnione jest tworzenie w niektórych regionach kraju silniejszych struktur, większych w swoim geograficznym obszarze działania, co pozwoli na usprawnienie procesu przewozowego, a w konsekwencji bardziej racjonalne wykorzystanie zasobów oraz redukcję kosztów.

   W związku z powyższym Zarząd PKP Cargo SA zaproponował optymalizację liczby zakładów poprzez ich łączenie, w następującym układzie:

   1) dotychczasowy CT Mazowiecko-Podlaski w połączeniu z CT Centralnym,

   2) dotychczasowy CT Śląsko-Dąbrowski w połączeniu z CT Południowym,

   3) dotychczasowy CT Wielkopolski w połączeniu z CT Zachodniopomorskim,

   4) dotychczasowy CT Śląski w połączeniu z CT Dolnośląskim,

   zaś pozostałe zakłady, tj. CT Wschodni i CT Północny pozostałyby bez zmian.

   Podkreślenia wymaga fakt, iż dolnośląski zakład spółki znajduje się na ciągach komunikacyjnych: wschód - zachód oraz linii kolejowej tzw. nadodrzanki, co uzasadnia zespolenie z silniejszym biznesowo sąsiednim zakładem śląskim.

   Połączenie CT Śląskiego z CT Dolnośląskim spowoduje:

   - ujęcie w jednym zakładzie przewozów węgla i koksu na eksport do Europy Zachodniej,

   - objęcie wszystkich przejść granicznych z Czechami terenem jednego zakładu (za wyjątkiem Zebrzydowic - CT Śląsko-Dąbrowski),

   - w przypadku zmniejszenia przewozów kruszyw - możliwość przemieszczania drużyn trakcyjnych do innej lokalizacji w obrębie swojego zakładu,

   - cały ciąg przewozowy ze Śląska w kierunku Szczecina i Świnoujścia znajdzie się na terenie dwóch zakładów.

   W ocenie Zarządu PKP Cargo SA zasadnicze wartości, jakie wynikają z połączenia zakładów, można uzyskać głównie w obszarach: eksploatacyjnym oraz szeroko rozumianego zaplecza administracyjnego (nieruchomości, gospodarka materiałowa). Realizacja proponowanych zmian organizacyjnych poprzez utworzenie zakładów o dużych obszarach działania umożliwi m.in.:

   1) usprawnienie funkcjonowania dyspozytur zakładowych i dyspozytury głównej,

   2) szybsze reagowanie na zmiany obciążenia pracą w sekcjach macierzystego zakładu, zwłaszcza gdy sekcje te obsługują ten sam ciąg przewozowy,

   3) sprawniejsze i szybsze przemieszczanie się pociągów na głównych ciągach przewozowych,

   4) szybsze podstawianie wagonów do ponownego załadunku, szczególnie w ruchu rozproszonym,

   5) ograniczenie sytuacji, w których konieczne jest przesyłanie lokomotyw elektrycznych pomiędzy poszczególnymi zakładami,

   6) poprawę jakości świadczonych usług,

   7) eliminację zbędnych czynności przy obsłudze pociągów,

   8) zwiększenie efektywności wykorzystania zaplecza utrzymaniowego,

   9) zmniejszenie kosztów jednostkowych utrzymania taboru.

   Proponowana reorganizacja PKP Cargo SA zasadniczo nie powinna wiązać się z utratą miejsc pracy na podstawowych stanowiskach. Ewentualne nadwyżki zatrudnienia zostaną zagospodarowane stosownie do wielkości wykonywanych zadań w poszczególnych lokalizacjach ze szczególnym uwzględnieniem punktów koncentracji pracy przewozowej. Intencją zarządu spółki nie jest redukcja zatrudnienia w PKP Cargo SA, ale bardziej efektywne wykorzystanie istniejących rezerw i zasobów ludzkich, dlatego też pracownikom bądź zespołom pracowniczym zostaną zaproponowane alternatywne miejsca pracy w strukturach spółki.

   Realizacja przedsięwzięć w sferze pracowniczej, mimo iż będzie wymagała realokacji pracowników stosownie do potrzeb nowych pracodawców, będzie prowadzona w sposób zgodny z podpisanym 2 września 2013 r. ze stroną społeczną paktem gwarancji pracowniczych. Wszyscy pracownicy zachowają możliwość zatrudnienia, choć dla niektórych będzie ona oznaczać konieczność zmiany miejsca wykonywania pracy czy czynności.

   Równocześnie projektowane zmiany przyczynią się do obniżenia kosztów związanych z utrzymaniem zakładów, w szczególności poprzez ograniczenie stanowisk kadry zarządzającej w zakładach oraz obsługi administracyjnej. W wyniku połączenia zakładów oraz uchylenia przepisu wewnętrznego pozwalającego na tworzenie dodatkowych stanowisk dyrektorskich liczba stanowisk kierowniczych na szczeblu dyrektorskim w zakładach PKP Cargo SA może być znacząco zredukowana. Wdrożenie projektu pozwoli także na ograniczenie liczby stanowisk kierowniczych niższych szczebli głównie naczelników działów i ich zastępców.

   W dniu 25 października 2013 r. w wyniku prowadzonych negocjacji dotyczących optymalizacji struktur zakładów PKP Cargo SA strona społeczna wraz z Zarządem PKP Cargo SA wyraziły wolę kontynuowania rozmów w dobrej wierze z poszanowaniem zasad dialogu społecznego. Strony zadeklarowały również chęć osiągnięcia konsensusu.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Massel

   Warszawa, dnia 31 października 2013 r.