Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 5702
w sprawie skomunikowania stacji paliw BP Ultimate położonej w Stobiernej w woj. podkarpackim z drogą S19
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na przesłane przez pana Marka Kuchcińskiego, wicemarszałka Sejmu RP, przy piśmie z 10 grudnia br. (znak: SPS-024-5702/13), zapytanie pana posła Jana Burego w sprawie skomunikowania stacji paliw BP Ultimate położonej w Stobiernej w woj. podkarpackim z drogą S19, informuję, co następuje.
Trasę przebiegu S19 na odcinku Sokołów Młp. - Stobierna ustalił wojewoda podkarpacki w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. ˝Budowa drogi ekspresowej nr S19 od początku projektowanej obwodnicy Sokołowa Małopolskiego km 448+086,12 (istn. DK19) do węzła Rzeszów Wschodni - A4/S19 (wspólny przebieg) od węzła Rzeszów Wschodni do Węzła Rzeszów Zachodni - S19 od węzła Rzeszów Zachodni do węzła Świlcza km 4+947,99 - długości 35,5 km, wraz z budową drogi krajowej nr 19 na odcinku od węzła Rzeszów Wschodni do istniejącego ronda w m. Załęże - długości 4,8 km˝, znak: ŚR.IV 6613/13/08, z 7 listopada 2008 r. Wcześniej na etapie STEŚ I, STEŚ II oraz postępowania administracyjnego w sprawie wydania DŚU rozważano 5 wariantów przebiegu drogi oraz dodatkowy wariant na odcinku przejścia przez m. Nienadówka.
14 czerwca 2013 r. ogłoszono przetarg na ˝Kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) - Stobierna˝. Zakres pierwszego odcinka obejmuje wykonanie drogi o przekroju 2+1 i długości 12,5 km wraz z budową obiektów inżynierskich oraz węzła Sokołów Młp. na drodze wojewódzkiej nr 875. Droga będzie omijać Sokołów Młp. od strony wschodniej i bezpośrednio połączy się z już oddanym do ruchu odcinkiem S19 Stobierna - Rzeszów.
Uprzejmie informuję, że w chwili obecnej nie jest możliwa zmiana przebiegu przedmiotowego odcinka S19. Ponadto wnioskowane włączenie stacji paliw do drogi ekspresowej S19 nie jest zgodne z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430, z późn. zm.). W myśl przepisów zawartych w § 9 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia stosowanie zjazdów na drodze krajowej klasy S jest zabronione.
Chciałbym jednak niezmiennie zapewnić, że zarówno Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, jak i realizująca inwestycję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podczas przygotowywania i realizacji inwestycji przykładają szczególną uwagę do przewidywanych kosztów społecznych i ekonomicznych projektu. Zgodnie z wymogami prawa, na etapie przygotowania inwestycji czy też wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach prowadzone były konsultacje społeczne, w których każdy mógł wziąć udział i wnieść uwagi do projektu.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Zbigniew Rynasiewicz
Warszawa, dnia 30 grudnia 2013 r.