opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 12176

w sprawie budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację pana posła Witolda Klepacza przesłaną przy piśmie z dnia 6 grudnia 2012 r. (znak: SPS-023-12176/12) w sprawie budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej na zadane pytania przedstawiam następujące informacje i wyjaśnienia.

   Uprzejmie informuję, iż ww. inwestycja uwzględniona została w załączniku nr 2 do ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝ uchwalonego przez Radę Ministrów w dniu 25 stycznia 2011 r. Realizacja przedmiotowej inwestycji przewidywana jest po roku 2013, pod warunkiem zapewnienia finansowania.

   Prace studialne nad wytyczeniem odpowiedniego przebiegu inwestycji rozpoczęły się już w 1996 r. W ramach ˝Opracowania koncepcji programowej i materiałów do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi ekspresowej S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej˝ wykonanego przez konsorcjum firm Tebodin SAP-Projekt sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Dopravoprojekt a.s. z siedzibą w Bratysławie w lipcu 2007 r. zostało wykonane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - etap II, w którym opracowano pięć wariantów trasy. Przeprowadzona analiza objęła aspekty środowiskowe, społeczne, techniczne oraz ekonomiczne wszystkich zaproponowanych wariantów. Analiza ta miała na celu wskazanie najbardziej optymalnego przebiegu drogi na przedmiotowym odcinku.

   Istotnym elementem tego etapu projektowego było przeprowadzenie konsultacji społecznych na terenie wszystkich miejscowości, przez które przebiegają poszczególne warianty trasy. Konsultacje te miały na celu poinformowanie lokalnej społeczności i innych zainteresowanych stron o planowanym przedsięwzięciu, jak również wyjaśnienie wątpliwości i obaw społecznych związanych z planowaną inwestycją. Umożliwiono społeczeństwu wypowiedzenie się na temat projektu poprzez składanie wniosków, uwag i opinii dotyczących planowanych wariantów przebiegu drogi.

   Z uwagi na duże konflikty społeczne związane z oporem ludności i brakiem akceptacji społecznej wybór V wariantu trasy, jako wariantu rekomendowanego, został odrzucony na etapie wcześniejszym po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej i po posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI - organ doradczy działający przy generalnym dyrektorze dróg krajowych i autostrad). Na posiedzeniu KOPI ustalono, że GDDKiA opracuje dodatkowy, VI wariant trasy S1 omijający obóz Auschwitz-Birkenau zgodnie z rekomendacją międzynarodowych ekspertów UNESCO i zawiesi postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej do czasu uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko o dodatkowy wariant.

   Wskazać również należy, iż poważnym problemem w wyborze odpowiedniego wariantu przebiegu ww. drogi były kwestie związane z ochroną środowiska. Wykorzystując dotychczasowe doświadczenia związane z ustaleniem przebiegu drogi ekspresowej S1 na przedmiotowym odcinku i biorąc pod uwagę trudności wynikające między innymi z protestów społecznych, kwestii związanych z ochroną środowiska oraz sąsiedztwa byłego niemieckiego nazistowskiego obozu zagłady Auschwitz-Birkenau i terenów eksploatacji górniczej, GDDKiA podjęła decyzję o wyeliminowaniu z dalszych rozważań odcinków trasy uznanych za nierealne do wykonania.

   Aktualnie biura projektowe pod przewodnictwem lidera konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne sp. z o.o., zgodnie z udzielonym zamówieniem publicznym, sporządzają studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe oraz materiały do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowej inwestycji. Termin realizacji ww. opracowań upływa z dniem 28 grudnia 2012 r.

   Na obecnym etapie projektanci wytypowali cztery równoprawne warianty przebiegu ww. drogi, które zostaną przeanalizowane na posiedzeniu KOPI. Wynikiem tej oceny będzie rekomendacja wariantu najkorzystniejszego.

   Kolejne działania GDDKiA będą polegały na uzyskaniu:

   - decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydawanej przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Katowicach - określającej trasę drogi,

   - decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji wydawanej przez wojewodę śląskiego - ustalającej szczegółową lokalizację drogi i zatwierdzającej granice inwestycji.

   Jednocześnie informuję, iż obecnie trudno jest określić konkretne ramy czasowe realizacji ww. inwestycji. Należy przy tym zauważyć, iż prezes Rady Ministrów w swoim wystąpieniu w Sejmie RP w dniu 12 października br. zapewnił, że będą czynione starania w celu mobilizacji sił i środków finansowych na kontynuację realizacji zadań ujętych w programie. Priorytetem dla resortu będzie budowa autostrad oraz dróg ekspresowych. Obecnie w resorcie transportu trwają prace nad ustaleniem listy projektów drogowych, jakie będą realizowane w kolejnej perspektywie finansowej UE. Jednakże dokładne plany inwestycyjne na lata 2014-2020 zostaną przedstawione, gdy znane będą poziomy dofinansowania, jakie Polska otrzyma w ramach funduszy unijnych.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Tadeusz Jarmuziewicz

   Warszawa, dnia 19 grudnia 2012 r.