opis sprawy

Interpelacja w sprawie pozyskiwania poza granicami Polski komórek krwiotwórczych od polskich dawców rekrutowanych przez rejestr DKMS Polska dla polskiego biorcy

Interpelacja nr 8039

do ministra zdrowia

w sprawie pozyskiwania poza granicami Polski komórek krwiotwórczych od polskich dawców rekrutowanych przez rejestr DKMS Polska dla polskiego biorcy

   Szanowny Panie Ministrze! W 1991 r. w Niemczech powstała organizacja DKMS zajmująca się ochroną zdrowia. W 2008 r. powstał polski oddział tej organizacji działającej w systemie non profit.

   Pojawiły się w mediach informacje wskazujące, że polski dawca zwerbowany do rzekomo polskiego rejestru PL6 (prowadzonego przez Fundację DKMS z siedzibą w Warszawie) w lecznicy Cellex w Dreźnie (RFN, http://www.cellex-gmbh.de/) oddał szpik dla polskiego biorcy oraz że polscy dawcy z tego samego rejestru na masową skalę oddają szpik w Dreźnie dla zagranicznych biorców.

   Dlatego proszę o jednoznaczną odpowiedź na poniższe pytania:

   1. Czy turystyka transplantacyjna jest dopuszczalna z uwagi na zapis, że szpik powinien zostać pobrany w ośrodku położonym najbliżej miejsca przebywania dawcy?

   2. Czy istnieje rejestr dawców szpiku PL6, skoro wszystkie informacje i dane odnoszą się do rejestru niemieckiego?

   3. Czy w interesie polskich dawców i biorców leży popieranie niepolskich rejestrów dawców oraz niepolskich ośrodków pobierania szpiku?

   4. Czy w interesie naszego państwa leży popieranie niepolskich rejestrów dawców oraz niepolskich ośrodków pobierania szpiku?

   5. Czy zagraniczne ośrodki, w których pobierany jest szpik, spełniają polskie wymogi określone w ustawie, rozporządzeniach i zarządzeniach Ministra Zdrowia? Czy były przeprowadzane kontrole i na czyj koszt?

   6. Jakie są koszty pozyskania szpiku od polskiego dawcy via rejestr niemiecki?

   7. Ile traci polski system ochrony zdrowia na wspieranej przez Ministerstwo Zdrowia i Poltransplant turystyce transplantacyjnej (polski dawca - obcy rejestr - obcy ośrodek kolekcyjny - polski lub zagraniczny biorca)?

   8. Dlaczego, w sytuacji zainwestowania przez państwo polskie wielomilionowych kwot z programu Polgraft i ˝Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych˝ w polskie ośrodki dokonujące przeszczepiania i pobierania szpiku pozwala się na niewykorzystywanie tych zasobów? Tym bardziej że szpitale, w których są te kliniki, straciły płynność finansową i mają wielomilionowe długi. Kliniki te posiadają zgodnie z polskimi i europejskimi przepisami wszelkie niezbędne pozwolenia i akredytacje.

   9. Dlaczego niektóre osoby ze środowiska transplantacyjnego, w tym konsultant krajowy w dziedzinie hematologii oraz Poltransplant, wspierają publicznie działalność Fundacji DKMS Polska?

   10. Czy ktokolwiek badał, czy istnieje konflikt interesów pomiędzy tymi osobami, które dopuściły do wejścia DKMS do Polski i przyzwalają na jego działalność, a Fundacją DKMS Polska?

   11. Kto lobbował w czasie prowadzenia prac nad ustawą nad wprowadzeniem zapisów, które doprowadziły do stworzenia luki prawnej umożliwiającej ww. działania DKMS?

   Z poważaniem

   Poseł Piotr Pyzik

   Gliwice, dnia 27 sierpnia 2012 r.