Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów
na interpelację nr 28241
w sprawie wysokich kosztów związanych z wpisem od skargi na interpretację indywidualną
Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem z dnia 29 sierpnia 2014 r., nr SPS-023-28241/14, przekazującym interpelację poselską pani poseł Anny Elżbiety Sobeckiej w sprawie wysokich kosztów związanych z wpisem od skargi na interpretację indywidualną uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
W swoim wystąpieniu pani poseł Anna Sobecka zakwestionowała wysokość wpisów pobieranych przez sądy administracyjne od skarg na decyzje wydawane przez organy administracji publicznej, w tym na decyzje podatkowe. W ocenie pani poseł wysokość wpisów powoduje, że tylko dobrze sytuowani przedsiębiorcy mogą dochodzić swoich roszczeń przed sądami administracyjnymi. W związku z powyższym pani poseł zwróciła się z pytaniem, czy resort finansów planuje zmiany związane z kosztami wpisów od skargi, oraz poprosiła o wskazanie, jakie czynniki wpływają na tak wysokie koszty.
Odnosząc się do pytań postawionych w interpelacji poselskiej, należy wskazać, że działem sprawiedliwość kieruje minister sprawiedliwości - § 1 ust. 2 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra sprawiedliwości (Dz. U. poz. 1264). W związku z powyższym do ministra sprawiedliwości należy przygotowywanie projektów kodyfikacji prawa cywilnego, w tym rodzinnego, oraz prawa karnego, jak również ewentualne podjęcie inicjatywy ustawodawczej w przedmiocie np. zmiany wysokości wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W tym miejscu warto odwołać się także do wewnętrznych przepisów określających zakres działania resortu sprawiedliwości. Zgodnie z § 6 pkt 3 i 4 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości do zadań wykonywanych przez wszystkie komórki organizacyjne ministerstwa należy monitorowanie zmian w prawie i podejmowanie działań służących dostosowaniu sposobu realizacji zadań do zmienionego stanu prawnego, w tym inicjowanie zmian organizacyjnych oraz prac nad projektami aktów wykonawczych, jak również uczestniczenie w pracach legislacyjnych (załącznik do zarządzenia nr 24/12/BDG ministra sprawiedliwości z dnia 29 lutego 2012 r.; t.j. na dzień 4 września 2013 r.).
Obecnie zasady oraz wysokość wpisów sądowych reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 221, poz. 2193, ze zm.), wydane na podstawie art. 233 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.). Zgodnie z brzmieniem art. 230 § 1 P.p.s.a. od pism wszczynających postępowanie przed sądem administracyjnym w danej instancji pobiera się wpis stosunkowy lub stały. W myśl art. 3 § 2 pkt 4a P.p.s.a. kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach w trybie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749, ze zm.). Wpis od skargi na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydawaną w indywidualnej sprawie jest wpisem stałym i zgodnie z § 2 ust. 6 ww. rozporządzenia wynosi 200 zł. Natomiast stosownie do § 3 rozporządzenia wpis od skargi kasacyjnej wynosi połowę wpisu od skargi wniesionej do wojewódzkiego sądu administracyjnego, co stanowi w przypadku interpretacji indywidualnych kwotę 100 zł.
W przypadku wątpliwości powstałych na tle stosowania ww. regulacji organem właściwym do dokonania interpretacji przepisów pozostaje minister sprawiedliwości. W ocenie ministra finansów minister sprawiedliwości, jako organ kierujący działem sprawiedliwość, posiada zatem kompetencje do udzielenia odpowiedzi na pytania postawione w interpelacji poselskiej pani Anny Elżbiety Sobeckiej z dnia 25 sierpnia 2014 r., nr AS/382/14.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu
Jacek Kapica
Warszawa, dnia 30 września 2014 r.