opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie firm produkujących podkłady kolejowe

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 22316

w sprawie firm produkujących podkłady kolejowe

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację posła Stanisława Ożoga, pismo nr SPS-023-22316/13 z dnia 14 listopada 2013 r., uprzejmie informuję, co następuje.

   Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podkłady kolejowe muszą być dopuszczane do eksploatacji jako składnik interoperacyjności podsystemu infrastruktura, w przypadku jeśli mają być eksploatowane na liniach kolejowych objętych geograficznym zakresem stosowania technicznej specyfikacji interoperacyjności (TSI) podsystemu infrastruktura (załącznik do decyzji Komisji nr 2011/275/UE). Sposób dopuszczania do eksploatacji podkładu kolejowego jako składnika interoperacyjności jest opisany w ww. TSI. Uzyskanie przez wnioskodawcę certyfikatu WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności, na podstawie którego wystawia on deklarację WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności, nie wymaga wcześniejszego zabudowania podkładów w torze kolejowym podczas dokonywania oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w ww. TSI.

   W przypadku gdy podkłady kolejowe mają być eksploatowane na liniach kolejowych nieobjętych geograficznym zakresem stosowania technicznej specyfikacji interoperacyjności podsystemu infrastruktura, można je również dopuścić do eksploatacji poprzez uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego - na podstawie § 2 rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu (Dz. U. z 2012 r. poz. 919). Jeżeli podkład kolejowy jest nowego typu lub wymaga przeprowadzenia prób eksploatacyjnych, należy najpierw uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego wydane na czas trwania prób eksploatacyjnych (na czas określony). Uzyskanie takiego świadectwa nie wymaga wcześniejszego zabudowania podkładów w torze kolejowym. Zabudowa podkładów w torze kolejowym jest jednak niezbędna do przeprowadzenia prób eksploatacyjnych będących warunkiem uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego wydanego na czas nieokreślony.

   Ponadto uprzejmie informuję, że nie dysponuję wiedzą świadczącą o istnieniu powiązań rodzinnych ani powiązań personalnych pomiędzy producentami podkładów kolejowych.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Massel

   Warszawa, dnia 27 listopada 2013 r.