Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 29651
w sprawie rozbudowy drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wielkopolski - Kalisz - Konin
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 3 grudnia br., znak: SPS-023-29651/14, przy którym przekazano interpelację pana posła Józefa Rackiego w sprawie rozbudowy drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wielkopolski - Kalisz - Konin, uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju został opracowany projekt ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023˝, który poddano uzgodnieniom międzyresortowym. Kolejnym krokiem jest rozpoczęcie konsultacji publicznych, podczas których będzie można zgłaszać uwagi i zastrzeżenia do przedmiotowego dokumentu. Głównym celem rządu w nowej perspektywie finansowej jest budowa spójnej i nowoczesnej sieci autostrad oraz dróg ekspresowych.
Kontrakt terytorialny dla województwa wielkopolskiego zawiera odcinki dróg krajowych, o których mowa w piśmie pana posła, S11 Kórnik - Ostrów Wlkp. na liście podstawowej oraz DK25 Ostrów Wlkp. - Kalisz - Konin na liście warunkowej. Oba te zadania polegają na rozpoczęciu prac studialnych. W przypadku S11 ujecie prac studialnych oznacza, że działania są traktowane przez stronę rządową jako priorytetowe, szczególnie że odcinek ten jest elementem sieci TEN-T. W przypadku DK25 oznacza to, że prace są dodatkowo warunkowane m.in. dostępnością finansowania. Należy również podkreślić, iż prace studialne nie są przedmiotem projektu ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2020˝ i finansowania z Krajowego Funduszu Drogowego. Zapisy ujęte w kontraktach terytorialnych nie stoją w sprzeczności z zapisami w programie.
Wybór i kolejność projektów drogowych są determinowane spełnieniem określonych kryteriów w dokumencie implementacyjnym do ˝Strategii rozwoju transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)˝. Z uwagi na zdefiniowane cele w okresie 2014-2020 największe znaczenie mają kryterium braku alternatywnego wysokoprzepustowego połączenia drogowego, kryterium kontynuacji ciągu oraz kryteria natężenia ruchu (ciężarowego i ogólnego). Droga krajowa nr 25 nie jest przewidziana do realizacji w standardzie dróg ekspresowych i nie znajduje się na liście inwestycji priorytetowych w dokumencie implementacyjnym, natomiast wspomniana przez pana posła S11 znalazła się na poz. 30 (Poznań - Kępno).
W projekcie ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023˝ na podstawowej liście zadań znalazło się 35 obwodnic przewidzianych do realizacji, w tym obwodnice usprawniające ruch na S11, m.in. Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego czy też Kępna. Tam gdzie to możliwe, czynione są starania, by upłynnić ruch na istotnych odcinkach z punktu widzenia sieci.
Jednakże ostateczną decyzję dotyczącą listy realizowanych zadań podejmie Rada Ministrów, zatwierdzając ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023˝.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Zbigniew Rynasiewicz
Warszawa, dnia 23 grudnia 2014 r.