Interpelacja nr 16775
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie uruchomienia stałego dalekobieżnego połączenia kolejowego na linii nr 273 Wrocław - Zielona Góra - Szczecin
Szanowny Panie Ministrze! Istotny składnik wydatków związanych z zarówno obecnie realizowanym, jak i tym dopiero będącym na etapie negocjacji budżetem UE stanowią środki przeznaczane na rozbudowę infrastruktury kolejowej. Kryzys, z jakim zmagają się kraje zjednoczone w Unii, zmusza do szczególnie racjonalnego planowania i wydatkowania przyznawanych środków finansowych. Tym więc większą uwagę należy zwrócić na możliwości jeszcze korzystniejszego wykorzystania już istniejących zasobów związanych z transportem kolejowym. Naszym zdaniem przykładem tego może być możliwość wykorzystania linii nr 273 na odcinku Wrocław - Zielona Góra - Szczecin.
Pomimo trwającej modernizacji torów na odcinku Głogów - Rzepin i skracaniu czasu przejazdu na wyżej wymienionym odcinku spółka PKP InterCity w obecnym rozkładzie jazdy realizuje przewozy tylko jednym codziennym połączeniem kolejowym, pociągiem TLK I- 67100/1 ˝Przemysław˝ relacji Kraków Główny - Wrocław Główny - Zielona Góra. Drugi z pociągów TLK kursujących na tej trasie, czyli pociąg TLK I- 48500/1 ˝Pirat˝ relacji Bielsko-Biała Główna - Kołobrzeg/Świnoujście, kursuje tylko w okresie ferii i wakacji, tym samym wzbogacając ofertę przewozową na linii 273 tylko w okresie wzmożonego ruchu turystycznego. Wobec powyższego apelujemy o rozważenie możliwości przekwalifikowania pociągu TLK ˝Pirat˝ z pociągu sezonowego na pociąg codziennego kursowania na odcinku Bielsko-Biała Główna (ewentualnie Wrocław Główny) - Szczecin Główny w rozkładzie jazdy obowiązującym od 14 grudnia 2013. Pociąg ten jako sezonowy kursuje już od ponad 40 lat, ciesząc się dużą popularnością wśród pasażerów. Skrócenie czasu przejazdu na linii kolejowej 273 (dzięki trwającemu remontowi) podniesie konkurencyjność tego połączenia wobec równoległej linii kolejowej łączącej Wrocław ze Szczecinem przez Poznań, co daje podstawy do uruchomienia dodatkowego codziennego połączenia kolejowego kategorii TLK na trasie Wrocław - Szczecin. Można to osiągnąć poprzez zmianę kategorii pociągu TLK 48500/1 z sezonowego na codzienny na odcinku do Szczecina. Tym samym w dobie modernizacji linii kolejowej CE59 Wrocław - Poznań i znacznego pogorszenia się oferty przewozowej na trasie Wrocław - Szczecin (tylko trzy pociągi TLK na dobę) pociąg ten uzupełniłby ofertę połączeń między stolicami Dolnego Śląska i Zachodniego Pomorza, a jednocześnie miasta takie, jak: Wołów, Ścinawa, Głogów, Nowa Sól, Zielona Góra czy Kostrzyn uzyskałyby codzienne dalekobieżne połączenie kolejowe ze Szczecinem, a w przeciwnym kierunku z Opolem, Kędzierzynem Koźlem, Rybikiem, Żorami i Bielskiem-Białą. Dodatkowo Bielsko-Biała i miasta południowej części Śląska zyskałyby codzienne wieczorne połączenie kolejowe z Opolem i Wrocławiem oraz analogicznie codzienne nocne połączenie kolejowe ze Szczecinem.
W związku z tym prosimy o odpowiedź na pytanie: Czy biorąc pod uwagę te informacje, możliwe będzie uruchomienie w rozkładzie jazdy 2013/14 pociągu TLK ˝Pirat˝ relacji Bielsko-Biała Główna - Kołobrzeg/Świnoujście w terminie codziennym na odcinku Bielsko-Biała - Szczecin Główny?
Z poważaniem
Poseł Wojciech Zubowski
oraz grupa posłów
Warszawa, dnia 25 marca 2013 r.