Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 1293
w sprawie budowy bramek na śląskich odcinkach autostrad A1 i A4
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 30 stycznia 2012 r., znak: SPS-023-1293/12, przy którym przekazano interpelację pana posła Piotra Chmielowskiego oraz grupy posłów w sprawie budowy bramek na śląskich odcinkach autostrad A1 i A4, uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Poseł zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
l i 2. Czy przed opracowaniem projektowym zjazdów z autostrad A1 i A4 przeanalizowano ruch drogowy na autostradach oraz drogach omijających autostrady? Czy gdyby okazało się w prognozach, że rozwiązanie bezbiletowe byłoby lepsze z punktu widzenia budżetu i samorządu, ministerstwo zdecyduje się na zmiany?
Pan poseł poruszył kwestię budowy bramek wjazdowych i zjazdowych na śląskich odcinkach autostrad A1 i A4. W interpelacji wskazano również, że wstępne analizy prawdopodobnie wykażą, że ˝metoda bramkowo-biletowa z punktu widzenia budżetu państwa oraz samorządów nie jest optymalna˝.
Uprzejmie informuje, że tzw. plac poboru opłat Żernica, stanowiący ostatni element systemu poboru opłat na autostradowym odcinku autostrady A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica, został zlokalizowany na 312,150 km autostrady (kilometraż projektowy). Prace przy jego budowie, a jednocześnie przy całym systemie dobiegają już końca. System ten jest tzw. systemem zamkniętym, który umożliwia zróżnicowanie stawki za przejazd dowolnym odcinkiem międzywęzłowym.
Niemniej obecnie, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 r. w sprawie autostrad płatnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 121, poz. 1034), autostradami budowanymi i eksploatowanymi jako płatne są m.in. autostrada A1 (Gdańsk - Toruń - Łódź - Piotrków Trybunalski - Częstochowa - Gliwice - Gorzyczki - granica państwa) oraz autostrada A4 (granica państwa - Jędrzychowice - Krzyżowa - Legnica - Wrocław - Opole - Gliwice - Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów - Korczowa - granica państwa). Zatem zarówno autostrada A1, jak też autostrada A4 na całej swej długości powinny być eksploatowane jako płatne.
Zgodnie z art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, za przejazd autostradą pobierane są opłaty. Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje, w których autostrada nie została przystosowana do poboru opłat.
Mając na względzie powyższe dane, należy stwierdzić, że minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej nie podjął nowej decyzji dotyczącej wprowadzenia do systemu prawnego obowiązku wnoszenia opłat za przejazd autostradami.
3. Czy ministerstwo współpracuje w zakresie tworzenia korytarza drogowego północ - południe z przedstawicielami strony czeskiej w zakresie uatrakcyjnienia i ułatwienia przejazdu autostradą A1 w kontekście wysokości opłat za użytkowanie autostrady?
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej o połączeniu polskiej autostrady A1 i czeskiej autostrady D47 na polsko-czeskiej granicy państwowej podpisana w Pradze dnia 20 maja 2002 r. przewidywała, iż strony podejmą starania, aby połączenie autostrad pomiędzy miejscowościami Gorzyczki i Vernovice zostało zrealizowane do 2008 r.
W związku z ww. umową po stronie polskiej realizowany jest przygraniczny odcinek A1 Pyrzowice - Gorzyczki. W ramach tego odcinka do realizacji pozostał ostatni pododcinek Świerklany - Gorzyczki. Na jego realizację w dniu 1 października 2010 r. została podpisana umowa z wykonawcą, firmą Alpine Bau Austria. Umowny termin zakończenia kontraktu przypada w dniu 31 marca 2012 r., jednakże wykonawca zwrócił się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o wydłużenie czasu na ukończenie prac o 4 miesiące. Obecnie sprawa jest rozpatrywana przez GDDKiA. Natomiast po stronie czeskiej planowy termin oddania do eksploatacji przygranicznego odcinka Dl Bohumin - granica Polski to kwiecień 2012 r.
Natomiast struktura systemu poboru opłat w przypadku autostrady A1 nie została ostatecznie ustalona.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Maciej Jankowski
Warszawa, dnia 14 lutego 2012 r.