Interpelacja nr 31587
do ministra finansów
w sprawie działań Służby Celnej w związku z realizacją przepisów o zakazie reklamowania hazardu
Szanowny Panie Ministrze!
Rozdział 9 Kodeksu Karnego Skarbowego stanowi o przestępstwach skarbowych i wykroczeniach skarbowych przeciwko organizacji gier hazardowych. Szczególnie istotny jest art. 110a, który stanowi:
§ 1. „Kto, wbrew przepisom ustawy, zleca lub prowadzi reklamę lub promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach, umieszcza reklamę takich gier lub zakładów lub informuje o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie takich gier lub zakładów, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
§ 2. Tej samej karze podlega kto czerpie korzyści z reklamy lub promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach zlecanych lub prowadzonych wbrew przepisom ustawy, z umieszczania reklamy wbrew przepisom ustawy albo informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie takich gier lub zakładów.
§ 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 lub 2,
podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.”
Przedmiotem ochrony powyższych przepisów jest przeciwdziałanie deliktom godzącym w porządek publiczny. Czyn zabroniony z art. 110a § 1 k.k.s. posługuje się czterema znamionami opisującymi czynność sprawczą (zleca, prowadzi, umieszcza, informuje), stąd też mamy tu do czynienia nie z jednym, ale z czterema typami czynów zabronionych. Klauzula normatywna "wbrew przepisom ustawy" służy oznaczeniu płaszczyzny bezprawności zachowań i odnosi się do zakazów z art. 29 ustawy o grach. Oznacza to, że karalne są wyłącznie takie czynności sprawcze, które naruszają zakazy z ustawy o grach hazardowych.
Warto pochylić się szczególnie nad problematyką reklam różnych form hazardu w internecie. Otóż w cyberprzestrzeni nadal funkcjonują reklamy gier hazardowych, które wyświetlają się powszechnie użytkownikom internetu. Narażone są na to dzieci, młodzież oraz osoby, co do których orzeczono zakaz aktywności w grach tego typu. Aktywność Służby Celnej w tym aspekcie jest niezmiernie istotna i potrzebna w celu realizacji zamierzeń obowiązującego prawa.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy Ministerstwo Finansów prowadzi rejestr przypadków łamania art. 110a KKS w aspekcie reklamowania gier hazardowych? Jeśli tak, proszę podać liczbę wykrytych nadużyć.
2. Czy podległa Ministerstwu Finansów Służba Celna na bieżąco monitoruje internet w celu wykrywania i ścigania reklam gier hazardowych w internecie?
3. Czy podległa Ministrowi Finansów Służba Celna monitoruje odbywające się na terytorium Polski zawody sportowe, gdzie widnieją reklamy organizatorów gier hazardowych jako sponsorów? Czy tego typu reklamy, np. organizatorów zakładów bukmacherskich jako sponsorów na imprezach sportowych są łamaniem w/w przepisów w opinii Ministra Finansów?
4. Czy Ministerstwo Finansów indywidualnie bądź za pośrednictwem Służby Celnej prowadzi monitoring miejsc, gdzie na podstawie zezwoleń czy też koncesji odbywają się gry hazardowe w kwestii uczestnictwa w owych miejscach osób poniżej 18 roku życia?
5. Czy Ministerstwo Finansów prowadzi rejestr skutecznych interwencji Służby Celnej dotyczących walki z hazardem?
6. Jakie działania podejmuje Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Służby Celnej w celu zwalczania organizatorów gier hazardowych w internecie oraz reklam różnych form hazardu, które znajdują się na zagranicznych serwerach, na które obywatele Polski posiadają swobodny dostęp?
Damian Raczkowski
Poseł na Sejm RP