Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 5963
w sprawie liczby postępowań w sprawie wydania interpretacji ogólnej prawa podatkowego
Odpowiadając na zapytanie poseł na Sejm RP pani Małgorzaty Niemczyk z dnia 7 stycznia 2014 r., przekazaną przy piśmie z dnia 16 stycznia 2014 r., nr SPS-024-5963/14, w sprawie interpretacji ogólnych prawa podatkowego, uprzejmie wyjaśniam.
Na wstępie pragnę zauważyć, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne). Wnioskodawcą nie może być organ administracji publicznej. Minister finansów ma zatem obowiązek starania się o zapewnienie jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Odpowiedź na pytania pani poseł w zakresie liczby złożonych wniosków o wydanie interpretacji ogólnej oraz liczby wydanych interpretacji ogólnych na wniosek przedstawia tabela:
Liczba złożonych wniosków
o wydanie interpretacji
ogólnej (druk ORD-OG).Liczba wydanych
interpretacji na wniosek.2012 r. 116 7 2013 r. 83 1 Jednocześnie pragnę zauważyć, że wydawanie przez ministra finansów interpretacji ogólnych na wniosek jest trybem wysoce sformalizowanym, zarówno jeśli chodzi o sposób formułowania wniosku przez samego wnioskodawcę (art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa), jak też określenie, kiedy zachodzi możliwość wydania interpretacji ogólnej na wniosek (art. 14a § 3) oraz kiedy wniosek o wydanie interpretacji ogólnej należy pozostawić bez rozpatrzenia (art. 14a § 4). Oznacza to, iż wszystkie ww. przewidziane prawem warunki i przesłanki muszą zaistnieć, aby minister finansów mógł wydać interpretację ogólną na wniosek. W przeciwnym zaś razie zachodzi obowiązek wydania postanowienia o pozostawieniu wniosku niespełniającego tych warunków bez rozpatrzenia.
W toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego w sprawie złożonych wniosków o wydanie interpretacji ogólnej często okazuje się, że wnioski obarczone są wadami formalnymi oraz wymagają uzupełnienia. Podjęte działania sprawdzające wskazują, że wnioskodawcy pomyłkowo składają wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej na druku ORD-OG dotyczącym interpretacji ogólnej lub składają podanie w innej sprawie. Spośród 199 wniosków złożonych w latach 2012-2013 r. 83 wnioski nie dotyczyły wydania interpretacji ogólnej.
Ponadto z analizy złożonych wniosków wynika, iż w znacznej części wniosków brak jest wskazania niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego, jak również uzasadnienia potrzeby wydania interpretacji ogólnej. W przypadkach przewidzianych w art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, tj. gdy nie zostały spełnione warunki do wydania interpretacji ogólnej określone w art. 14a §2 i §3 Ordynacji podatkowej, gdy wniosek nie spełnia innych wymogów określonych przepisami prawa lub gdy przedstawione we wniosku zagadnienie jest przedmiotem interpretacji ogólnej i stan prawny nie uległ w tym zakresie zmianie, wydawane jest postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie interpretacji ogólnej bez rozpatrzenia. W latach 2012-2013 zostało wydanych 101 takich postanowień. Ponadto w związku ze złożeniem wniosków przez organ administracji publicznej wydano 2 postanowienia odmawiające wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji ogólnej.
Końcowo pragnę zauważyć, iż w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego minister finansów wydaje także interpretacje ogólne z urzędu. W okresie od 1 lipca 2007 r. do 31 grudnia 2013 r. zostało wydanych z urzędu 50 interpretacji ogólnych, z tego 13 interpretacji wydano w 2013 r.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że zostaną one uznane za wyczerpujące.
Sekretarz stanu
Janusz Cichoń
Warszawa, dnia 6 lutego 2014 r.