Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 9295
w sprawie uzyskania przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad informacji od podwykonawców o bankructwie spółki DSS SA - wykonawcy odcinka C autostrady A2 - oraz podjętych w związku z tym działań
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelacje z dnia 24 września 2012 r. (sygn. akt SPS-023-9295/12 oraz sygn. akt SPS-023-9292/12) posłów Macieja Małeckiego i Dawida Jackiewicza przekazane przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów przy piśmie z dnia 27 września br. (sygn. akt DSPA-4810-9134-(1)/12 oraz sygn. akt DSPA-4810-9133-(1)/12) w sprawie uzyskania przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad informacji od podwykonawców o bankructwie spółki DSS SA - wykonawcy odcinka C autostrady A2 oraz w sprawie podania danych, na podstawie których minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w dniu 24 lutego 2012 r. publicznie zapewnił o braku ryzyka upadłości spółki DSS SA - wykonawcy odcinka C autostrady A2, przekazuję poniżej stanowisko resortu.
Pierwsze informacje o braku płatności przez wykonawcę odcinka C autostrady A2, tj. firmę DSS SA, na rzecz usługodawców Oddział GDDKiA Warszawa (prowadzący przedmiotową inwestycję) podjął w dniach 20-21 listopada 2011 r. z doniesień medialnych. Wówczas firmy świadczące usługi na rzecz DSS SA wstrzymały prace, informując media, że ich postępowanie wynika z braku płatności ze strony wykonawcy. W związku z tym GDDKiA Oddział Warszawa zwrócił się do wykonawcy z prośbą o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. Uzyskano informację, że odbyło się spotkanie Zarządu DSS SA z podwykonawcami. Przybyłe osoby były przedstawicielami podwykonawców firmy Steward, z którą umowę zawarła firma Terand realizująca na zlecenie DSS SA usługi transportowe. Wykonawca wyjaśnił, że zaangażował się w rozwiązanie problemu, wychodząc z propozycją bezpośredniego uregulowania należności dla usługodawców w ramach należnych kwot dla firmy Terand, jednak uzależnił swoją decyzję od woli tej firmy. Jak wynika ze zgłaszanych do GDDKiA w późniejszym czasie roszczeń, nie doszło jednak do porozumienia DSS SA z firmą Terand co do płatności bezpośredniej dla usługodawców.
Po tych wydarzeniach sukcesywnie do GDDKiA napływały wnioski od usługodawców/dostawców oraz od zatwierdzonych podwykonawców o wypłatę należności za wykonywane prace.
Po uzyskaniu informacji o niewypłacalności DSS SA GDDKiA jako zamawiający objął ochroną zatwierdzonych podwykonawców robót budowlanych wynikającą z subkaluzuli 4.4 na zasadach solidarnej odpowiedzialności wykonawcy i zamawiającego na podstawie art. 6471 K.c. W przypadkach podwykonawców zatwierdzonych została uruchomiona procedura wypłat w ramach solidarnej odpowiedzialności. Brak płatności dla kontrahentów był omawiany na radach budowy i radach technicznych. Odbywały się również spotkania z Zarządem DSS SA.
Odnosząc się do kwestii działań ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej po powzięciu informacji o niewypłacalności DSS SA, informuję, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa minister sprawuje nadzór nad działaniami GDDKiA w zakresie realizowanych przez nią zadań. Przedstawiciele MTBiGM uczestniczyli w radach budowy. Ponadto w dniach 20-22 lutego br. odbyły się spotkania ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z przedstawicielami wykonawców autostrad m.in. A2. Celem rozmów z wykonawcami było omówienie bieżącej sytuacji na budowanych odcinkach autostrad. W ramach spotkań szczególny nacisk położony został na istniejące problemy i sytuacje sporne wynikłe w trakcie realizacji kontraktów.
W kwestii badania wiarygodności firmy DSS SA informuję, iż przed podpisaniem kontraktu doszło w przedmiotowej kwestii do wymiany korespondencji prowadzonej pomiędzy ówczesnym Ministerstwem Infrastruktury (obecnie Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej) a Ministerstwem Skarbu Państwa. Szczegóły korespondencji zostały przedstawione panom posłom w dotychczasowej korespondencji.
Kolejny problem poruszony w interpelacji odnosi się do sposobu sprawdzenia wiarygodności DSS przed udzieleniem kontraktu na budowę odcinka C autostrady A2. W związku z powyższym informuję, iż przed podpisaniem kontraktu doszło w przedmiotowej kwestii do wymiany korespondencji prowadzonej pomiędzy ówczesnym Ministerstwem Infrastruktury (obecnie Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej) a Ministerstwem Skarbu Państwa.
Pierwsze pismo Ministerstwa Infrastruktury z 21 lipca 2011 r. dotyczyło oceny wiarygodności finansowej firmy Dolnośląskie Surowce Skalne SA. W odpowiedzi MSP przedstawiło informację na temat dotychczasowej współpracy ministra skarbu państwa z firmą DSS SA w procesach prywatyzacji spółek Skarbu Państwa. W listopadzie 2011 r. MSP udzieliło odpowiedzi na kolejne wystąpienie Ministerstwa Infrastruktury z 26 października 2011 r. Odpowiedzi MSP zostały przekazane do GDDKiA, która jako pełniąca rolę inwestora z ramienia Skarbu Państwa ma wyłączne uprawnienia do wyboru oferty najkorzystniejszej i zawarcia umowy na realizację danego projektu.
Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z punktem 3.2 podpunktem 4 zaproszenia do udziału w negocjacjach w trybie zamówienia z wolnej ręki z dnia 8 lipca 2011 r. skierowanego do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (tj. DSS SA, Bogl a Krysl Polska sp z o.o., Bogl a Krysl k.s.) jednym z warunków udziału w postępowaniu było wykazanie odpowiedniej sytuacji ekonomicznej i finansowej, tj. średniego rocznego przychodu za ostatnie 3 lata obrotowe w wysokości nie mniejszej niż 400 mln zł. Zgodnie z punktem 3.3 wykonawca mógł polegać na zdolnościach finansowych innych podmiotów niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków, zaś w świetle punktu 3.5 ocena spełniania tych warunków miała być dokonana na zasadzie: spełnia - nie spełnia. Na potwierdzenie spełniania powyższego warunku wykonawca, ww. konsorcjum firm złożyło odpowiednie dokumenty, tj. część sprawozdania finansowego oraz opinie biegłego rewidenta za lata 2008-2010. Dokumenty te potwierdzały spełnianie przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu. Z całą pewnością pismo MSP nie jest podstawą do kwestionowania wysokości przychodów wykonawcy, a w konsekwencji uznania, że nie spełnia on warunków udziału w postępowaniu.
Ponadto informuję, iż w okresie od 1 stycznia 2012 r. do 8 marca 2012 r. odbyły się 4 spotkania z Zarządem DSS SA. Miały one na celu monitorowanie sytuacji finansowej na kontrakcie poprzez uzyskiwanie niezbędnych danych i informacji w przedmiotowym zakresie. Na podstawie danych uzyskanych podczas spotkań resort transportu analizował sytuację na kontrakcie.
W związku z powyższym informuję, iż wypowiedź ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 24 lutego 2012 r. była zgodna z ówczesnym stanem wiedzy, jakim dysponował resort transportu, uzyskanym na ww. spotkaniach.
Należy jednocześnie podkreślić, iż wypowiedź ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej nie mogła mieć wpływu na sytuację finansową wykonawcy i podwykonawców. Na sytuację tych podmiotów miały wpływ czynniki ekonomiczne i gospodarcze. Natomiast prace realizowane były na podstawie umów podpisanych znacznie wcześniej.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 18 października 2012 r.