Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23021
w sprawie błędnych rozwiązań i niewłaściwego oznakowania obwodnicy Siewierza
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację pana posła Jerzego Borkowskiego, przesłaną przez pana Marka Kuchcińskiego, wicemarszałka Sejmu RP, przy piśmie z dnia 10 grudnia br. (znak: SPS-023-23021/13), w sprawie błędnych rozwiązań i niewłaściwego oznakowania obwodnicy Siewierza przedstawiam następujące informacje i wyjaśnienia.
Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach w związku z powtarzającymi się od pewnego czasu niebezpiecznymi zachowaniami kierowców w rejonie skrzyżowania drogi krajowej nr 78 z drogą wojewódzką nr 793 podjął działania zmierzające między innymi do ograniczenia liczby pasów ruchu w jego rejonie, któremu towarzyszyła modyfikacja oznakowania pionowego i korekta oznakowania poziomego. Przedmiotowa zmiana została wprowadzona w sierpniu 2012 r. i miała związek z uzgodnieniami dotyczącymi zatwierdzenia docelowej organizacji ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu.
Ponadto w związku z wypadkiem, jaki miał miejsce na ww. skrzyżowaniu w dniu 18 października br., w wyniku którego życie straciły trzy osoby, Oddział GDDKiA w Katowicach zainicjował spotkanie z przedstawicielami Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach oraz Komendy Powiatowej Policji w Będzinie w celu dokonania wizji w terenie i podjęcia ewentualnych działań. Zgodnie ze sporządzoną notatką z dnia 12 grudnia 2013 r. przedstawiciele GDDKiA i Policji wspólnie oświadczyli, że oznakowanie drogowe skrzyżowania DK 78 z DW 793 w Siewierzu jest prawidłowe i nie budzi zastrzeżeń oraz że nie stwierdza się nieprawidłowości.
Ponadto przedstawiciel Policji poinformował, że przyczyną wypadku, który miał miejsce 18 października br. w rejonie ww. skrzyżowania, był błąd uczestnika ruchu, a istniejąca organizacja ruchu nie miała w tym przypadku na niego żadnego wpływu. Kierowca opla vectry, wyjeżdżając na DK 78, nie ustąpił pierwszeństwa ciężarówce poruszającej się już tą drogą. Przeprowadzona kontrola oznakowania pionowego i poziomego nie wykazała uchybień w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W związku z powyższym należy odrzucić tezę dotyczącą niewłaściwie przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych w obrębie ww. skrzyżowania. Należy też stwierdzić, iż bezpieczeństwo ruchu drogowego poza rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz odpowiednim oznakowaniem drogi i egzekucją przepisów prawa o ruchu drogowym wymaga także zmiany zachowań uczestników ruchu drogowego i stosowania szczególnej ostrożności na drodze przez wszystkich użytkowników drogi.
Jednocześnie informuję, iż oddział GDDKiA prowadzi stały monitoring obwodnicy Siewierza i w razie stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości będą prowadzone działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Zbigniew Rynasiewicz
Warszawa, dnia 20 grudnia 2013 r.