Interpelacja nr 29871
do ministra środowiska
w sprawie nielegalnej jazdy quadami i innymi pojazdami po szlakach leśnych
Szanowny Panie Ministrze! Wjazd pojazdem silnikowym do lasu jest zabroniony. Drogi leśne nie wymagają specjalnego oznakowania zakazującego wjazdu. Ustawa o lasach określa, iż jazda w lesie jest dozwolona tylko drogami publicznymi lub takimi, które są oznaczone jako dostępne dla ruchu pojazdów silnikowych. Ten sam zapis ogranicza możliwość wjazdu do lasu także motorowerami. Wynikałby z tego również zakaz wjazdu dla mniejszego typu quada, który nie został zarejestrowany jako samochód.
Tymczasem dosyć powszechnym zjawiskiem jest nielegalna jazda quadami, motocyklami crossowymi oraz samochodami terenowymi po szlakach. Pojazdy te czynią wiele szkód. Hałas, jaki im towarzyszy, powoduje płoszenie zwierzyny, a także ptactwa w okresie lęgowym. Rozjeżdżanie terenów przyczynia się do erozji gleby. Niszczone są uprawy leśne, torfowiska, runo leśne, a także grzyby. Zagrażają turystom i spacerowiczom.
Coraz bardziej rozpowszechniający się ten nielegalny proceder wskazuje, że Policja i Straż Leśna nie mają skutecznego sposobu na zwalczanie tej szkodliwej działalności. Nierzadko zdarza się, że zmęczeni ich uciążliwością ludzie sami biorą sprawy w swoje ręce i na własną rękę próbują walczyć z wandalami. Robią to np. poprzez wykopywanie wilczych dołów, głębokich na prawie metr wykopów, organizują patrole, tworzą blokady i przeszkody na szlakach w postaci przewalonych drzew. Niektórzy mieszkańcy uciekają się do bardziej brutalnych metod - układają deski z gwoździami i potłuczone butelki na trasie, rozwieszają linki i druty kolczate między drzewami. Są to może i radykalnie skuteczne sposoby, ale bardzo niebezpieczne, stwarzające ogromne zagrożenie nawet utraty życia.
W Małopolsce uprawianie off-roadu jest swoistą plagą w Beskidzie Niskim, otulinie Tatrzańskiego Parku Narodowego, Gorczańskim Parku Narodowym, w Beskidach i na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Ale zapewne dotyczy to także innych regionów Polski.
Pytania do Pana Ministra:
1. Jaka jest skala zjawiska off-roadu na terenach chronionych przyrodniczo?
2. Jakie działania są podejmowane i jakie jeszcze zamierza podjąć Pan Minister, by radykalnie ograniczyć wandalizm spowodowany uprawianiem off-roadu?
Z poważaniem
Poseł Józef Lassota
oraz grupa posłów
Warszawa, dnia 5 grudnia 2014 r.