Zapytanie nr 761
do ministra kultury i dziedzictwa narodowego
w sprawie działań ratunkowych wobec Warszawskiej Opery Kameralnej
Na podstawie art. 195 ust. 1 i 2 Regulaminu Sejmu RP zwracam się do Pana Ministra o podjęcie niezbędnych działań, aby Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w trybie pilnym przejęło zadania organu założycielskiego dla Warszawskiej Opery Kameralnej (WOK) w sytuacji nadzwyczajnej i alarmowej dla tej placówki oraz całej polskiej kultury.
Wobec radykalnego (o blisko jedną czwartą) ograniczenia finansowania Warszawskiej Opery Kameralnej przez organ założycielski - Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego - pod znakiem zapytania stanęło dalsze funkcjonowanie tego wyjątkowego teatru operowego. Jak Panu Ministrowi zapewne wiadomo, jest to placówka unikalna na skalę nie tylko polską czy europejską, ale wręcz światową. Jako jedna z dwóch scen na świecie w swoim repertuarze ma wszystkie dzieła operowe Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jest ponadto organizatorem słynnego i jedynego takiego na świecie Festiwalu Mozartowskiego, który odbywa się rokrocznie na przełomie czerwca i lipca, przyciągając rzesze melomanów i miłośników opery z całego świata. W ramach festiwalu prezentowane są wszystkie dzieła sceniczne geniusza z Salzburga (25 tytułów). Wobec decyzji władz samorządowych woj. mazowieckiego festiwalowi, podobnie jak całemu teatrowi, grozi likwidacja. Dyrekcja WOK rozważą zwolnienia grupowe, odwołała też planowane przedstawienia.
We wrześniu 2011 r. Warszawska Opera Kameralna kierowana przez dyrektora Stefana Sutkowskiego obchodziła jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Rocznica stałą się okazją do uroczystego wspominania wspaniałych osiągnięć tej placówki, która słynie nie tylko z Festiwalu Mozartowskiego, ale również z blisko 100 tytułów dzieł scenicznych w repertuarze. Byłoby wielką szkodą dla kultury polskiej, prestiżu Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkich, którzy odpowiadają za naszą kulturę, w tym również kierowanego przez Pana Ministra resortu, gdyby Warszawska Opera Kameralna zniknęła z kulturalnej mapy Polski, Europy i świata. Niestety, tak drastyczne, jak przedstawione na wstępie, obcięcie budżetu WOK przez obecny organ prowadzący jest wstępem do likwidacji tego teatru, który nie będzie mógł utrzymać ambitnego programu przedstawień. Kryzys gospodarczy i konieczność oszczędzania nie powinny być przepustką dla ludzi odpowiedzialnych za kulturę narodową do podejmowania działań godzących w egzystencję tak zasłużonych i wyjątkowych instytucji. Przykładem są działania tysięcy Polaków i melomanów, którzy za pośrednictwem Internetu organizują się w obronie istnienia WOK
Wobec powyższego kieruję do Pana Ministra następujące pytania:
1. W jaki sposób zamierza Pan ochronić przed upadkiem Warszawską Operę Kameralną?
2. Czy jest możliwie, aby w trybie nadzwyczajnym MKiDN przejęło obowiązki organu założycielskiego WOK?
3. Jakie inne działania może podjąć MKiDN w sprawie ocalenia Warszawskiej Opery Kameralnej, z uwzględnieniem jej dotychczasowego, unikalnego charakteru?
Poseł Mariusz Błaszczak
Warszawa, dnia 26 marca 2012 r.