Interpelacja nr 17067
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie funkcjonowania PKP InterCity SA oraz wyłączenia z eksploatacji przez Polskie Linie Kolejowe SA niektórych linii kolejowych na terenie woj. podkarpackiego
Zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej (Dz. U. z dnia 18 listopada 2011 r.) na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 minister kieruje działem administracji rządowej - transport. W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej w art. 27 ust. 1 w zakres działu transport wchodzą sprawy związane z funkcjonowaniem oraz rozwojem infrastruktury transportu, w szczególności budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg publicznych, w tym kolei; ruchu kolejowego; przewozu osób i rzeczy środkami transportu kolejowego oraz komunikacji publicznej. W zakresie tych zagadnień mieszczą się zasady korzystania z infrastruktury kolejowej, zarządzania infrastrukturą kolejową i jej utrzymania, dlatego tę interpelację w sprawie funkcjonowania PKP InterCity Spółka Akcyjna oraz wyłączenia z eksploatacji przez Polskie Linie Kolejowe SA niektórych linii kolejowych na terenie województwa podkarpackiego kieruję do pana Sławomira Nowaka, ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Do mojego biura poselskiego w Rzeszowie wpłynęły pisma w sprawie: wyłączenia z eksploatacji przez Polskie Linie Kolejowe SA linii Zagórz - Chyrów i Zagórz - Łupków; planowanej likwidacji linii kolejowej nr 25 Chmielów - Mielec - Dębica, a także możliwej likwidacji kasy biletowej w Dębicy należącej do PKP InterCity Spółka Akcyjna. Jestem wielce zaniepokojony tymi sygnałami otrzymanymi od burmistrza miasta Dębica, Związku Bieszczadzkich Gmin Pogranicza oraz Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych, gdyż właściwy kierunek mechanizmów funkcjonowania kolejnictwa powinien iść w stronę rozwoju, poprawy jakości oraz zwiększania dostępności linii kolejowych na całym terytorium Polski, a nie wyłączania ich z eksploatacji. Transport kolejowy pełni istotną misję związaną z zapewnieniem mieszkańcom naszej ojczyzny niezbędnej obsługi potrzeb przewozowych. Jeśli linie kolejowe Zagórz - Chyrów i Zagórz - Łupków oraz linia kolejowa nr 25 Chmielów - Mielec - Dębica zostaną wyłączone z eksploatacji, to będzie to oznaczało rozpoczęcie fizycznej likwidacji transportu kolejowego w południowej i wschodniej części województwa podkarpackiego. Dodatkowo brak kasy biletowej w Dębicy należącej do PKP InterCity Spółka Akcyjna uniemożliwi mieszkańcom tego miasta i okolic łatwy dostęp do zakupu biletów. Podejmowanie działań ograniczających rozwój transportu kolejowego poprzez zamykanie linii kolejowych sprawia, że cele gospodarcze, ekologiczne, a zwłaszcza społeczne kolei nie zostaną zrealizowane. Zapewnienie prawidłowego rozwoju kolejnictwa i należytego stanu infrastruktury kolejowej w Polsce jest bardzo istotne w świetle realizacji idei zrównoważonego rozwoju związanej z procesami integracyjnymi przebiegającymi w Unii Europejskiej.
Jako poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, wykonując swój mandat, kieruję się dobrem narodu, staram się rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec obywateli, strzec suwerenności ojczyzny i dobra rodaków, a w szczególności przestrzegać porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej, dlatego proszę o udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na poniższe pytania w związku z przedstawioną przeze mnie sprawą:
1. W ˝Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013˝, Warszawa, kwiecień 2007, można przeczytać: ˝Począwszy od lat 70. XX wieku w Polsce odnotowywano corocznie spadek ogólnej długości linii kolejowych. Zazwyczaj linie te nie tylko zamykano, lecz również fizycznie likwidowano, co skutecznie uniemożliwiło powrót do obsługi transportem kolejowym określonych mikroregionów. Obecnie istniejąca gęstość linii kolejowych zbliża się do wartości 6,04 km linii na 100 km2 kraju, co sprawia, że Polska zaczyna być państwem z niedoborem sieci kolejowej już nie tylko w stosunku do najlepiej rozwiniętych krajów europejskich (np. Niemcy 9,73), ale również do krajów Grupy Wyszehradzkiej (Czechy - 12,04; Węgry - 8,55; Słowacja - 7,47)˝. Skoro taka analiza została przeprowadzona w Ministerstwie Transportu, to dlaczego do mojego biura poselskiego w Rzeszowie trafiają niepokojące sygnały o likwidacji linii kolejowych? Czy ministerstwo planuje likwidację linii kolejowych na Podkarpaciu? Jeśli tak, to jakie linie będą zlikwidowane w latach 2013-2015? Jakie są podstawy prawne i ekonomiczne przewidywanych likwidacji?
2. Działania ministerstwa transportu powinny zmierzać do otwierania nowych i rewitalizacji już istniejących linii kolejowych. Czy w latach 2011-2013 na Podkarpaciu były otwarte nowe połączenia kolejowe? Czy może takie działania są w planach?
3. Jakie cele rozwojowe transportu oraz kierunki rozwoju poszczególnych dziedzin transportu wskazane w raporcie ˝Polityka transportowa państwa na lata 2006-2025˝ (PTP), ˝Strategii rozwoju transportu na lata 2007-2013˝ (SRT) oraz w ˝Strategii rozwoju kraju 2007-2015˝ (SRK) będą realizowane odnośnie do infrastruktury kolejowej na Podkarpaciu?
4. Zgodnie z ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym (Dz. U. z dnia 7 września 2010 r.) ˝Art. 6.1. Linie kolejowe dzielą się na: 1) linie o znaczeniu państwowym; 2) linie pozostałe˝. Jakie warunki musiałyby spełnić podane linie kolejowe Zagórz - Chyrów i Zagórz - Łupków oraz linia kolejowa nr 25 Chmielów - Mielec - Dębica, żeby zostały uznane za linie kolejowe o znaczeniu państwowym? Jeśli podane linie kolejowe oraz kasa biletowa w Dębicy miałyby zostać zlikwidowane, to jakie środki temu przeciwdziałające ministerstwo transportu mogłoby podjąć?
Z góry dziękuję za udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na poruszone przeze mnie zagadnienia.
Z wyrazami szacunku
Poseł Kazimierz Ziobro
Rzeszów, dnia 5 kwietnia 2013 r.