opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie bardzo wysokich kar dla kierowców, którym zabrakło środków w systemie viaTOLL

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 26667

w sprawie bardzo wysokich kar dla kierowców, którym zabrakło środków w systemie viaTOLL

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na przesłaną przy piśmie z dnia 4 czerwca 2014 r. (znak: SPS-023-26667/14) interpelację pana posła Waldemara Andzela w sprawie bardzo wysokich kar dla kierowców, którym zabrakło środków, w systemie viaTOLL uprzejmie informuję, co następuje.

   Ad 1. W pierwszej kolejności należy podkreślić, że aktualnie procedowany jest poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (druk nr 2184), który przewiduje wprowadzenie szeregu zmian zasad odpowiedzialności użytkowników dróg za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej pobieranej w ramach systemu viaTOLL. Projekt ustawy ma m.in. na celu ograniczenie represyjności obowiązujących przepisów. Jedną z najistotniejszych proponowanych zmian jest wprowadzenie zasady, że za poszczególne naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej popełnione w ciągu danej doby nie będzie mogła zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna, co zdecydowanie zmniejszy liczbę nakładanych kar.

   W odniesieniu do kwestii księgowania środków na koncie użytkownika w systemie viaTOLL to należy zauważyć, że w systemie tym istnieją już takie sposoby doładowywania kont, które pozwalają na niezwłoczne zaksięgowanie środków na rachunku. Do sposobów tych należą w szczególności manualne doładowanie (np. za pomocą gotówki albo karty płatniczej) w punkcie obsługi klienta lub punkcie dystrybucji oraz manualne doładowanie za pośrednictwem strony internetowej systemu. Oprócz tego użytkownik jest uprawniony do korzystania z automatycznego doładowywania konta za pomocą karty flotowej lub karty kredytowej albo przelewu bankowego. Funkcja ta jest uruchamiana w momencie osiągnięcia minimalnego progu ostrzegawczego.

   Ad 2. Z punktu widzenia kierowcy najistotniejszą zmianą zaproponowaną w przywołanym już poselskim projekcie ustawy (druk nr 2184) jest przeniesienie odpowiedzialności administracyjnej za popełnienie większości naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej na właściciela/posiadacza pojazdu. W szczególności podmiot ten (a nie kierowca) będzie odpowiedzialny za brak uiszczenia opłaty. Kary pieniężne wymierzane w związku z tym naruszeniem stanowią zaś ok. 90% wszystkich kar nakładanych w związku z funkcjonowaniem systemu viaTOLL. Kierowca ma być natomiast odpowiedzialny jedynie za wprowadzenie prawidłowych danych dotyczących kategorii pojazdu (użycie przełącznika, że z pojazdem została złączona przyczepa lub naczepa) do urządzenia pokładowego zainstalowanego w pojeździe.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Zbigniew Rynasiewicz

   Warszawa, dnia 17 czerwca 2014 r.